Companii

Vodca ieftina si vremea rece incurca producatorii rusi de bere

07.11.2002, 00:00 24

Producatorii rusi de bere ar putea avea probleme dupa o perioada de doi ani in care consumul a crescut cu jumatate. Rusii, in mod traditional iubitori de vodca, au fost atrasi de o gama larga de marci de bere. Investitorii straini, pe vremuri reticenti fata de Rusia, s-au lansat si pe aceasta piata. Companii ca Interbrew, Carlsberg, Scottish & Newcastle, Heineken si SABMiller au cumparat pachete de actiuni in cadrul producatorilor locali de bere. Cel mai mare producator de bere, Baltika, a anuntat ca ritmul de crestere a vanzarilor a scazut brusc in luna septembrie, cu 8% fata de luna septembrie a anului trecut, in ciuda unei cresteri generale de 22% pe primele noua luni.
In octombrie, vanzarile erau cu 11% mai scazute decat in octombrie 2001, a precizat Baltika, divizie a companiei daneze Carlsberg si a Scottish & Newcastle. "In aceasta toamna, intreaga piata rusa a inregistrat scaderi", se arata in anuntul companiei.
Russian Beer Union, grup care reprezinta in jur de 70% din intreaga productie de bere din Rusia, a anuntat ca scaderea pe luna octombrie a fost de 8%. Declinul a fost determinat de o varietate de factori, printre care o toamna neobisnuit de rece, care a redus activitatile in aer liber.
Beer Union spune ca rusii beau aproximativ 45-46 litri de bere pe cap de locuitor, peste jumatate din media tarilor vestice. Acelasi grup spune ca piata poate suporta un consum de 55 de litri pe cap de locuitor.
Aceasta scadere brusca inregistrata in toamna poate echivala cu inregistrarea unor rezultate negative pe trimestrul patru de catre producatorii de bere, cat si o reducere a estimarilor.
Analistul Vladimir Savov din cadrul Brunswick UBS Warburg Financial estimase o crestere a consumului de bere pe acest an de 15,5-16%.
Beer Union a mai spus ca guvernul rus favorizeaza, anul acesta si anul viitor, distileriile de vodca, prin majorarea accizelor la bere intr-un ritm mai rapid decat in cazul productiei de tarie. Baltika a aratat ca guvernul ii descurajeaza pe producatorii de bere prin intermediul unor politicilor de impozitare, care duc la cresterea costurilor legate de investitiile in fabricile de bere si care i-au obligat pe producatori sa majoreze preturile.
"Pretul berii in unele regiuni este egal cu pretul unei sticle de vodca," a declarat purtatorul de cuvant al companiei Baltika, Alexei Kedrin.
Kedrin a spus ca Baltika intentioneaza sa ia masuri de reducere a costurilor pentru a mentine preturile scazute si ca va investeasti mai mult in propriile facilitati de distributie decat in fabrici.
"Pretul la bere este sub nivelul inflatiei, ceea ce indica ca cererea este in scadere si ca se inaspreste competitia," a declarat vice-presedintele companiei producatoare de bere Ochakovo.
"Industria se va concentra asupra unor marci care sunt deja de succes si care aduc profituri reale, iar companiile mici si mijlocii vor disparea, "a declarat vice-presedintele Beer Union, Alexander Troitski.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO