Companii

Wolfgand Janisch, Billa: 150-200 de magazine nu sunt prea multe pentru piata romaneasca

Wolfgand Janisch, Billa: 150-200 de magazine nu sunt prea multe pentru piata romaneasca

Wolfgand Janisch, directorul general Billa Romania: Consumatorii romani petrec ore intregi in centrele comerciale, deoarece retailul modern este de-abia la inceput aici. Acest lucru se va schimba in viitorul apropiat, din cauza lipsei de timp, dar si pentru ca vor alege alte activitati de petrecere a timpului liber, odata ce veniturile lor vor creste.

19.02.2007, 20:13 79

Billa Romania, prima retea internationala de comert intrata pe piata locala la inceputul lui 1999, a ajuns la un ritm de extindere de pana la 10 magazine noi pe an, fata de 1-2 unitati in primii ani de activitate.
"Acelerarea ritmului de dezvoltare a retelei se incadreaza in strategia noastra de implantare pe piata romaneasca: initial am testat piata cu 1-2 magazine deschise pe an, apoi am decis sa ne extindem mai rapid, tinand cont si de cresterea veniturilor consumatorilor", afirma Wolfgand Janisch. El adauga ca ritmul de extindere a fost dictat si de evolutia pietei imobiliare si a competitiei din retail.
"In unele orase exista in prezent doar 2-3 terenuri bune, potrivite pentru un supermarket, pe care competitia ti le poate lua. In plus, investitorii imobiliari au ochii atintiti asupra terenurilor bune din orasele mari", spune Janisch.
Retailerii spun ca terenurile in interiorul oraselor sunt tot mai greu de gasit, cu toate ca preturile au crescut exponential in ultimii 4-5 ani.
"Preturile terenurilor din Bucuresti au ajuns chiar si la 1.800 de euro pe metru patrat, ceea ce este exagerat de scump. In Viena poti cumpara un teren cu acces foarte bun cu 1.000 de euro pe metru patrat. Fiind un retailer alimentar, lucram cu marje scazute, astfel incat nu putem sa platim orice pret pentru o locatie buna", precizeaza Janisch. El se asteapta ca preturile sa scada dupa un timp, asa cum s-a intamplat in Cehia sau Ungaria.
Preturile pietei imobiliare nu sunt singurele influente ale extinderii retelei Billa pe piata locala. "Suportul autoritatilor locale este un alt element de care depinde extinderea noastra pe termen mediu si lung. De exemplu, in Europa Occidentala primariile au un rol important in atragerea marilor retaileri alimentari in orasele lor", mai spune Janisch.
Viitoarele locatii ale magazinelor Billa ar putea fi si mall-urile, insa ultimele proiecte anuntate in orasele mari au ales hipermarketurile drept ancora.
Janisch spune ca mall-urile existente in Romania nu sunt atractive din punctul sau de vedere, pentru ca spatiul alocat unui supermarket nu are un amplasament bun in interiorul ariei comerciale, ceea ce este neconfortabil pentru cumparatori.
Reteaua de supermarketuri Billa se va extinde in acest an cu 8-10 magazine in Romania, primele deschideri fiind planificate in orasele Medias, Giurgiu si pe Aeroportul "Henri Coanda" din Bucuresti, in primavara. Unitatea din aeroport va fi de dimensiuni mai mici comparativ cu restul locatiilor Billa, avand o suprafata de 300 de metri patrati.
"Supermarketul din aeroport va avea aproximativ 8.000-9.000 de potentiali clienti si o oferta de produse adaptata locatiei, cu accent pe articolele proaspete", mentioneaza Janisch.
Supermarketurile Billa au o suprafata cuprinsa intre 1.000 si 2.400 de metri patrati si listeaza peste 10.000 de produse.
Compania a deschis anul trecut patru magazine, in urma unor investitii de 22 mil. euro, ajungand la un numar de 22 de unitati in prezent. Reteaua vizeaza locatii in interiorul oraselor cu peste 25.000 de locuitori, in proximitatea cartierelor de locuinte.
"Cred ca in urmatorii 10-15 ani putem ajunge la 150-200 de magazine in Romania si nu consider ca este un numar prea mare. Spre comparatie, pe piata din Austria, cu 7,5 mil. consumatori, detinem 1.000 de magazine", completeaza Janisch.
Billa si-a dezvoltat si propria marca de produse, Clever, una dintre cele mai cunoscute trei marci proprii de pe piata locala (potrivit unui studiu al AC Nielsen din 2006), in conditiile in care aproape toate lanturile mari de retail au mers pe aceasta strategie pentru a se diferentia de restul jucatorilor, in ultimii ani.
Janisch afirma ca produsele marca proprie detin aproximativ 15% din totalul vanzarilor in magazinele Billa, incluzand 200 de articole listate. Targetul companiei este de a ajunge la 300 de articole listate marca Clever, pentru care incearca sa gaseasca noi furnizori.
Produsele listate in supermarketurile Billa provin, in proportie de aproximativ 80%, de pe piata locala.
"Nu importam in mod direct niciun produs, insa acest lucru s-ar putea schimba daca furnizorii nu vor raspunde solicitarilor noastre, dar si datorita intrarii Romaniei in UE, ceea ce face ca importurile sa fie mai usor de realizat. In plus, sunt cateva branduri mari de afara pe care le vrem listate in magazine, deoarece clientii le cer", afirma Janisch.
El estimeaza ca retailul modern isi va continua cresterea in urmatorii 3-5 ani pe piata autohtona, dar centrele comerciale vor inregistra trafic mai redus in urmatorii ani, in detrimentul magazinelor aflate in interiorul cartierelor de locuinte.
"Consumatorii romani petrec ore intregi in centrele comerciale, deoarece retailul modern este de-abia la inceput aici. Acest lucru se va schimba in viitorul apropiat, din cauza lipsei de timp, dar si pentru ca vor alege alte activitati de petrecere a timpului liber, odata ce veniturile lor vor creste", prognozeaza Janisch.
Billa, cea mai mare retea de supermarketuri dupa valoarea vanzarilor, a inregistrat in anul 2005 o cifra de afaceri de 250,4 mil. euro (in crestere cu peste 60% fata de anul precedent), in conditiile in care compania si-a extins reteaua cu 5 magazine in aceasta perioada, ajungand la 18 unitati deschise.
Pe piata mai activeaza si retelele Mega Image, La Fourmi, concentrate in special in Bucuresti, sau G'Market.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO