Companii

Zarea : Contrafacerile ne aduc pierderi anuale de 1,3 milioane de euro

19.04.2005, 20:31 22

Producatorul de spumante si bauturi spirtoase Zarea Bucuresti, preluat anul trecut de Karom Drinks, estimeaza pierderi de vanzari in acest an de 1,3 milioane de euro in urma contrafacerilor a doua branduri ale sale: Moldova si Arad din categoria bauturilor spirtoase distilate.

"Cele doua branduri reprezinta aproape 20% din vanzarile din acest an, iar unii producatori de bauturi spirtoase de mici dimensiuni incep sa produca sub aceste doua marci, in timp ce altii se opresc in urma sesizarilor noastre facute catre acestia si autoritatile statului", spune Emil Popescu, directorul general al Zarea Bucuresti.

"Actionarii nostri germani sunt stupefiati de ceea ce se intampla, pentru ca drepturile de proprietate intelectuala ar trebui respectate. Multi dintre micii producatori care contrafac cele doua produse s-au obisnuit cu situatia din anii precedenti cand Zarea era inca de stat, iar conducerea de atunci nu a luat nici o masura pentru a stopa acest fenomen", sustine Popescu.

Zarea estimeaza pentru acest an vanzari de 10 milioane de euro.

Zarea este titularul celor doua marci de peste 40 de ani. "Pe langa pierderile pe care ni le produc aceste contrafaceri, se induce in randul consumatorilor o mare confuzie cu privire la provenienta si calitatea acestor produse. Au existat situatii in care cei care falsificau cele doua marci au vandut mai mult decat Zarea. Prin aceste practici anticoncurentiale ne vedem pusi in situatia de a ni se stirbi una dintre cele mai mari achizitii. Multi producatori nu stiu inca ca nerespectarea marcilor inregistrate este infractiune si se supune legilor penale", spune Popescu.

Karom Drinks, detinut de producatorul german de spumante Schloss Wachenheim, a preluat, anul trecut, pentru peste un milion de euro, controlul la Zarea, demarand un amplu proces de restructurare.

Zarea a demarat procedurile pentru vanzarea sau inchirierea unor active pentru plata datoriilor companiei, concetrandu-si productia intr-o singura unitate din cele trei existente la momentul preluarii.

Zarea Bucuresti a relansat recent pe piata, dupa o intrerupere de 15 ani, spumantul Zarea, ca parte a unei strategii de recastigare a noi cote de piata urmarind atingerea in primul an de vanzari a unei cote de piata de 5 procente.

Zarea avea o distributie regionala in sapte judete din sudul tarii, insa, dupa preluarea de catre Karom, a alocat un buget de aproape o jumatate de milion de euro pentru extinderea la nivel national.

Karom Drinks a avut anul trecut vanzari de aproximativ 9 milioane de euro, in comparatie cu doar 4 milioane in 2003

Recenta marire a accizelor la bauturile spirtoase pune intr-o situatie dificila jucatorii care produc branduri mai ieftine: pe de o parte cresterea fiscalitatii va duce la o scadere a consumului de bauturi scumpe, reorientandu-l catre brandurile mai ieftine.

Numai ca brandurile ieftine vor avea o crestere procentuala mai mare a pretului (in medie de 30%) din cauza accizelor decat cele scumpe (in medie de doar 10%).

Cresterea accizelor la alcool, in avans fata de angajamentele loate conform procesului de aderare la Uniunea Europeana, a fost motivata de guvern prin scaderea veniturilor la buget, ca urmare a introducerii cotei unice.

Schloss Wachenheim are fabrici in Franta, Germania, Polonia, Cehia si Romania. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO