Companii

ZF Live. Pe unde va scoate guvernul cămaşa pentru reducerea deficitului bugetar în 2023?

Bianca Vlad, tax partners la Mazars România: Probabil că toată lumea ar trebui să se aştepte la nişte controale fiscale. Inspecţii fiscale mai agresive şi poate mai multe.

Bianca Vlad, tax partners la Mazars România: Probabil că toată lumea ar trebui să se aştepte la nişte controale fiscale. Inspecţii fiscale mai agresive şi poate mai multe.

Autor: Răzvan Botea

10.07.2023, 08:30 227

Bugetul de stat este în corzi la cinci luni din an, cu cheltuielile în creştere mult peste aşteptări şi cu creşterea veniturilor sub estimări. Cu buzunarele rupte, guvernul se uită de unde poate să strângă şurubul fără costuri politice mari. Care sunt cele mai posibile scenarii?  Bianca Vlad, tax partner la Mazars România: Ne putem aştepta la mai multe controale şi mai agresive din partea Fiscului.

Guvernul şi bugetul său sunt strânşi cu uşa din toate părţile. Pe de-o parte este presiunea scăderii deficitului bugetar, sub ameninţarea Comisiei Europene că dacă nu stabilizează finanţele ţării, i se vor tăia bani europeni. Din altă direcţie vin profesorii, medicii, poliţiştii şi ceferiştii care, atunci când se duc la supermarket, nu se uită la Tratatul de la Maastricht, ci la preţurile duble faţă de acum puţin mai bine de un an.

În aceeaşi vreme, la uşă sună alegerile din 2024, când se dispută toate funcţiile politice importante. Guvernul mai simte privirea agenţiilor de rating, pentru că România este pe ultima treaptă recoman­dată investiţiilor. Un pas greşit şi cade în categoria „junk“, iar investitorii încep să se uite sceptici la ţară şi pieţele financiare să scumpească finanţarea şi mai mult.

Marea întrebare este cum va trece coaliţia PSD-PNL şi guvernul Ciolacu peste cursa cu obstacole din 2023? Cum va reuşi să îmbuneze Comisia Europeană şi agenţiile de rating să fie mai indulgente şi, în aceeaşi vreme, să echilibreze finanţele ţării. Pentru că atunci când se va duce la Comisie cu explicaţii că nu iese deficitul, aşa cum se preconizează din datele la cinci luni din an, trebuie să pună şi ceva pe masă. Despre tăieri la cheltuieli nu poate fi vorba, soluţiile sunt creşterea colectării prin ANAF, creşteri de taxe, eliminarea scutirilor fiscale.

„Probabil că toată lumea ar trebui să se aştepte la nişte controale fiscale. Inspecţii fiscale mai agresive şi poate mai multe“, este de părere Bianca Vlad, tax partners la Mazars România.

Facilităţile fiscale mai sunt o variantă pe termen scurt, aşa cum spune toată lumea: 2 mi­lioane de angajaţi din România be­neficiază de scutiri sau reduceri fiscale, fie că este vorba de scutire de impozit pe venit sau de contribuţia la sănătate. Guvernul a dat înapoi în ultimele zile de la declaraţiile că va elimina excepţiile fiscale, care sunt, într-un an, de 74 mld. lei, conform spuselor lui Marcel Ciolacu, prim-ministrul României.

Facilităţile fiscale se văd şi în veniturile ţării. România, cu o cotă de impozitare a veniturilor de 10%, la fel ca cea din Bulgaria, colectează cel mai puţin impozit pe venit din Uniunea Europeană, aceasta fiind principala breşă din veniturile bugetului de stat. Da, are o cotă de impozit de 10%, spune Bianca Vlad, dar mulţi nu plătesc nici măcar atât sau nu plătesc deloc.

„Poate că avem 10%, dar poate nu avem 10% pe toate veniturile. Nu cred că este neapărat o problemă de cotă sau de modul în care s-a decis a se impozita veniturile şi este vorba de poate de multitudinea de excepţii pe care le avem în legislaţie şi deja avem un număr semnificativ de angajaţi care nu plătesc impozit pe venit. Unii nu plătesc nici contribuţii la sănătate, alţii nu plătesc nici contribuţia la pilonul doi de pensie“, a mai spus ea la ZF Live.

Întrebată unde s-ar putea opera creşteri de taxe, Bianca Vlad a spus că în niciun caz la TVA, mai ales că măsura ar putea fi ine­ficientă pe termen mai lung: „Nu cred în mă­suri de tip pompieristic la modul că începem de peste o lună, să creştem nu ştiu ce taxă sau facem nu ştiu ce, pentru că dacă ne uităm un pic la ce s-a întâmplat în 2010, când TVA a cres­cut cu cinci puncte procentuale. Înca­sările la buget au crescut o perioadă de 3-4-5 luni, dar pe urmă ele au scăzut semnificativ.“

Pe de altă parte, o supapă ar putea fi la impozitul pe proprietare, care în România este de asemenea foarte jos, a mai explicat Bianca Vlad:  „Şi acolo poate ar fi o zonă de discutat, mai ales că municipalităţile şi primăriile nu au fonduri suficiente pentru a se dezvolta şi pentru a face toate proiectele de investiţii pe care le au în plan.“

Orice măsură va lua pentru a-şi mai creşte veniturile, pentru că ceva tot trebuie făcut, chiar şi dacă este vorba de taxe pe viciu, guvernul nu va câştiga simpatie şi este nevoit să pună în balanţă câştigul la buget cu pierderea electorală. Nu este clar pe unde va scoate guvernul cămaşa, dar cifrele din execuţia bugetară la cinci luni arată negru pe alb: este nevoie urgentă de măsuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO