Eveniment

Gigantii mondiali despre infrastructura feroviara romaneasca: Schimbati 2.000 de locomotive si investiti 15 ani in calea ferata

Gigantii mondiali despre infrastructura feroviara romaneasca: Schimbati 2.000 de locomotive si investiti 15 ani in calea ferata
26.10.2009, 23:15 231

Bombardier, Alstom si Siemens, cei mai mari producatori mondialide material rulant feroviar, cu afaceri cumulate de peste 90 demiliarde de euro in 2008, cer guvernului si MinisteruluiTransporturilor investitii in infrastructura feroviara. Miza stariideplorabile a caii ferate sunt investitiile straine sisupravietuirea transportatorilor locali privati si de stat.

"Pentru a trai, calea ferata are nevoie de modernizari oriundesi, mai ales, in Romania. Daca ne uitam pe sosele putem vedeahaosul din transport, iar oamenii trebuie sa realizeze catransportul feroviar este cheia cresterii unei tari", spune JanisVitins, director de marketing si de planificare de produs alBombardier.

El adauga ca in Romania sistemul feroviar are nevoie deinvestitii constante timp de 15 ani de acum inainte pentru a ajungela un nivel similar cu media europeana si pentru a putea realizainterconectari cu coridoarele de transport europene.

"Politicienilor le este frica insa sa faca ceva nou, pentru cadaca gresesc, pot pierde mandatul. Am constatat acest lucru si inalte tari, in principal din Europa Centrala si de Est, unde existanervozitate inaintea semnarii contractului", a spus Vitins. CFRInfrastructura a alocat in acest an un buget de 600 mil. lei pentrureparatii capitale si mentenanta, in conditiile in care necesaruleste de 2,4 mld. lei.

In ceea ce priveste afacerile pe piata locala, canadienii de laBombardier au vandut catre Metrorex 44 de trenuri de metrou invaloare de 300 mil. euro, iar in acest an au infiintat la Cluj uncentru de servicii care va angaja 140 de oameni.

Mai intai proiecte, pe urma finantare

Investitiile in infrastructura feroviara prin atragerea defonduri europene au fost in ultimii doi ani sub 500.000 de euro siau fost directionati spre realizarea unei harti de zgomot.

"Fonduri exista, dar sunt in principal directionate catreinfrastructura rutiera. Calea ferata este deplorabila, este operioada de criza, dar trebuie gasite solutii. Statul trebuie sagaseasca partea sa pentru proiectele finantate de UE", este deparere Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom Romania, caremizeaza pe afaceri de 40 de milioane de euro in acest an,principalul contract fiind cel de mentenanta a metrouluibucurestean.

Fondurile totale puse la dispozitie de UE pentru calea ferataajung la 2,5 mld. euro.

"Absorbtia tine in primul rand de a fi dispus sa investesti cei15% si de a avea proiecte, care nu sunt pregatite decat la stadiudeclarativ. Spania, spre exemplu, a reusit sa foloseasca 110% dinfondurile puse la dispozitie", a declarat Gabriel Stanciu, directordivizie material rulant al Siemens Romania, companie care acomercializat material rulant in valoare de aproximativ 450 mil.euro in ultimii opt ani, principalul contract fiind incheiat pentrulivrarea trenurilor Sageata Albastra.

Romania este pe primele sapte locuri in Uniunea Europeana inceea ce priveste lungimea retelei feroviare. Lungimea caii ferateajunge la 17.000 de kilometri, din care sunt utilizate rute ceinsumeaza doar 10.500 km, restul fiind rute nefunctionale. Sprecomparatie, Marea Britanie are 15.000 de kilometri de cale feratasi 24.500 de trenuri de calatori.

Din totalul de 11.000 de poduri si podete din Romania, 61%trebuia sa intre in reparatii capitale, iar circa 90% dininstalatiile fixe de tractiune si centralizare electrodinamica seregasesc in aceeasi situatie. In urma amanarii investitiilor dementenenanta, la nivel national exista 300 de zone cu restrictii deviteza.

Operatorii privati, primii care investesc in locomotivenoi

Pusi in fata liberalizarii pietei de transport feroviar decalatori, dupa liberalizarea celei de marfa, operatorii localitrebuie sa realizeze investitii pentru modernizarea stocului dematerial rulant pentru a obtine costuri de exploatare egale cu celeale concurentilor straini care pot intra de anul viitor si perutele locale.

Potentialul de noi achizitii de locomotive a fost estimat deBombardier la 15 unitati anual, dar pentru moment cei 26 deoperatori feroviari locali intarzie reinnoirea parcurilor.

"Operatorii privati, prin liberalizare, vor fi castigatori,pentru ca au idei noi si nu sunt blocati intr-o gandire medievala.Ei vor cumpara primii echipamente noi, iar daca conditiileeconomice ar fi optime, ar exista achizitii de 10-15 locomotive noianual", a spus Vitins. El a adaugat ca parcul feroviar local artrebui inlocuit sau renovat in proportie de peste 80%.

In Romania sunt in functionare aproximativ 1.200 de locomotiveelectrice si 1.500 de locomotive diesel-electrice. Transportatorulprivat Cargo Trans Vagon a achizitionat in urma cu aproximativ oluna doua locomotive noi de la producatorul Siemens.

Si CFR Calatori a achizitionat recent de la Softronic olocomotiva care poate rula cu o viteza de 200 kilometri/ora,aceasta urmand sa fie utilizata pentru rutaBucuresti-Budapesta.

Investitia de 2,2 mil. euro urmeaza sa reduca cu aproximativ oora durata calatoriei pana la Budapesta, deoarece poate circula siin Ungaria, fata de locomotivele folosite pana acum, care trebuiaschimbate la granita. In urmatorii doi ani urmeaza sa mai fieachizitionate alte doua locomotive similare.

AFACERI DE LA ZERO