Eveniment

Legea defineste incorect grupurile de interese economice

14.03.2003, 00:00 112

Pachetul anticoruptie cuprinde reglementarea privind grupul de interese economice, dar care nu are legatura cu fenomenul coruptiei, a declarat, ieri, Codru Vrabie, expert in cadrul Asociatiei Romane pentru Transparenta. Reglementarea reprezinta o introducere fortata a unor reglementari europene (Council Regulation EEC 2137/85) privind Grupurile europene de interese economice) fara nici o legatura cu fenomenul coruptiei, a adaugat Vrabie. Totodata, el a aratat ca reglementarea are doua capitole, din care cel de-al doilea (chiar daca este fara legatura cu tema coruptiei) isi gaseste justificarea prin alinierea legislatiei romanesti la standardele impuse de acquis-ul comunitar.
"Avand in vedere felul in care grupurile de interese economice sunt reglementate de proiect, exista riscul producerii unor consecinte negative. Prevederile din capitolul intai pot fi interpretate in sensul deschiderii unor noi posibilitati de manifestare a coruptiei", a afirmat Vrabie.
Astfel, reglementarea europeana are in vedere asocierea unor entitati juridice din tari diferite ale Uniunii Europene intr-un grup de interes economic - entitate noua care vizeaza proiecte la nivel european si dezvoltarea companiilor membre, fara a produce profit pentru grupul de interes ca atare.
In schimb reglementarea romaneasca permite crearea unor grupuri de interese economice autohtone care pot sa actioneze exclusiv in Romania, noua entitate juridica avand scop patrimonial, deci producand profit pentru sine insasi. Aceasta poate insemna ca, acolo unde, din cauza datoriilor, o societate comerciala ar putea fi oprita sa investeasca in crearea unei noi societati comerciale, prevederile propuse prin articolul 111 al actualului proiect ofera alternativa crearii unui grup de interese economice care poate obtine profit pentru sine. De asemenea, crearea unor grupuri de interese economice (nationale sau europene) in conditiile acestei reglementari, prin asocierea unor firme private cu unele firme de stat, poate conduce la eludarea prevederilor in vigoare ale legislatiei care priveste fie privatizarea, fie achizitiile publice, sustin sursele citate.
"Absenta cazierului fiscal din sistemul de informatii publice poate conduce la opacitatea datoriilor", a declarat Vrabie. De exemplu - a spus Vrabie - daca o firma are datorii, acestea se pot regasi in cazierul fiscal si, astfel, este impiedicata participarea societatii la o afacere.
Guvernul intentioneaza sa-si asume raspunderea in Parlament pentru legea anticoruptie in data de 19 martie. Daca nu va fi depusa o motiune de cenzura in termen de trei zile de la asumarea raspunderii Guvernului, legea anticoruptie se considera adoptata si va intra in vigoare in forma stabilita de Executiv.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO