Eveniment

Magia din pahar. Cum alegi vinul perfect?

12.02.2010, 00:00 1821

Decizia de a alege un vin nu este simpla, se ia in urma a zecide degustari, care tin cont de gustul, provenienta, tex-turaalimentului respectiv, de experienta personala si de tendinte.

Daca pentru specialisti alegerea vinului optim care poate firecomandat (dar nu impus) clientilor unui restaurant de lux sepoate lua si dupa cateva saptamani de testari, cat de dificilapoate fi alegerea vinului ideal la supermarket sau intr-un magazinde vinuri specializat?

"Romanii petrec intre 5 minute si jumatate de ora la raionul devinuri", spune Virgil Dumitrascu, sommelier la hipermarketulReal.

Dumitrascu face naveta intre hipermarketul din AfiCotroceni si cel din Real, unde de dimineata pana seara, imbracatintr-un costum elegant, incearca sa ofere clientilor sfaturi desprevinuri. Ca oamenii sunt mai reticenti, nu pun intrebari si ingeneral nu doresc ajutor cand este vorba de alegerea vinurilor,este de explicat in conditiile in care majoritatea au gusturi binedefinite. "Cumpara in special vinuri rosii, demi-dulci sau dulci,cu pretul intre 10 si 20 de lei", explica Dumitrascu, care aremarcat ca exista fidelitate si in ceea ce priveste provenientavinurilor. "Daca au baut toata viata vin de Cotnari sau deMurfatlar, este greu sa isi schimbe optiunile si atunci, chiar dacale oferi alternativa unui vin de o calitate superioara la un pretsimilar, ei raman la preferinta initiala", spune Dumitrascu.

Totusi lucrurile au inceput sa se schimbe, incet - incet. Inultimii patru-cinci ani, cand puterea de cumparare a romanilor ainceput sa creasca, au inceput sa se orienteze si catre vinuri dintarile cu traditie Franta, Italia, Spania, dar si catre cele dinlumea noua SUA, Argentina, Chile, Africa de Sud, Noua Zeelanda sauAustralia.

Orice vin bun costa 2 euro?

"Este o vorba printre bautorii de vinuri ca orice vin bun costa2 euro, dar realitatea este ca sunt diferente esentiale intre vinulde 2 euro si vinul de 200 de euro care pleaca, in primul rand, dela producator, de la calitatea recoltei, de modul de vinificare,maturare si invechire", explica sommelierul Achim.

El compara vinul scump cu un Ferrari de colectie, pentru caintruneste asadar cele doua calitati esentiale cu cele aleautoturismului care ii definesc valoarea: vechimea si raritatea."Vinul este un lichid viu, nu este inert, precum whisky-ul, pentruca un whisky daca il cumperi pentru ca are 12 ani vechime si ilpastrezi 5 ani el tot 12 ani vechime va avea, in vreme ce vinul isisporeste calitatile si valoarea in timp", spune sommelierul.

Sunt diferente majore intre vinurile de 20 de lei si cele de 50de lei din supermarket? Pretul de 20 de lei (putin sub 5 euro)poate fi considerat corect de o buna parte a clientilor, dar cumiti poti da seama care este mai savuros, care se potriveste maibine evenimentului pentru care il cumperi, cel mai ieftin sau celmai scump?

In primul rand prin degustare. Real, ca si magazinele despecialitate sau majoritatea restaurantelor cu traditie oferaposibilitatea degustarii vinurilor.

Apoi analizand etichetele sau istoria vinurilor: preturile suntstabilite in prima faza de producator, care ia in calcul calitateastrugurilor, modul de culegere, de presare, maturarea vinului inbutoaie, calitatea lemnului din care sunt fabricate butoaiele,respectarea intocmai a standardelor in ceea ce privestefermentatia.

Conteaza evident si modul de depozitare, de pastrare dupaimbuteliere, marketingul distribuitorului si al vanzatorului, darsi brandul, povestea din spatele unei sticle de vin pot fiesentiale in stabilirea pretului unei sticle de vin. Este cazulunui sticle de Pinot Noir de Murfatlar din 1961, care poate fiachizitionat din hipermarket cu 431 de lei.

"E clar ca o asemenea sticla de vin are in primul rand valoarenumismatica, pentru ca este imposibil de testat calitatea vinului,nu este nimeni acum care sa garanteze ca a fost imbuteliat sidepozitat in conditii optime. Eu pot sa garantez doar pentru ce afost pastrat in magazin", spune sommelierul.

Cum sa alegi vinul potrivit

Intr-un butic de vinuri pot intra trei categorii de consumatori,spune Adrian Sancraian, proprietarul magazinului "La Chambre" dinBucuresti. Este vorba de cei care intra si se uita ca la muzeu, dincuriozitate, altii care sunt interesati sa cumpere, dar nu stiu ce anume, si cei carestiu exact ce vinuri din ce podgorii sa ceara. Pentru toti, inmagazin se deschide cate o sticla de vin pentru degustare, dar sipentru educarea gustului.

"Daca un client intra si spune ca vrea rosu sec, atunciurmatoarea mea intrebare va fi despre pretul pe care este dispus sail ofere si asocierea acestuia, in functie de meniu sau deeveniment. Foarte des sunt cerute vinuri care dateaza din anulnasterii unei persoane atunci cand merg la aniversari, dar nuintotdeauna acestea sunt si de calitate, iar in privinta vinurilorromanesti vechimea nu este intotdeauna un criteriu de luat inseamna", spune el.

Intr-un hipermarket din Bucuresti poti gasi cate 10 tipuri devin din fiecare tara, plus numeroasele sortimente romanesti.

Cum faci alegerea perfecta?

"Depinde de ocazia pentru care il cumperi, de felurile demancare, de gusturile oamenilor, de pret, de modul in care aranjezisticlele la raft", explica Dumitrascu. "In mod normal, nu ai aveade ce sa stai mai mult de trei minute la raft, in conditiile incare stii deja ce fel de vin trebuie sa iei, pentru ca noi amincercat sa le si aranjam si intr-un fel in care sa iasa inintampinarea nevoilor oamenilor: dupa culoare, dupa podgorie, dupapret, dupa sortiment." Acestea sunt cele patru criterii de care setine seama atunci cand se cumpara un vin.

Iarna, atentia este concentrata evident pe vinurile rosii,pline, care sunt preferate de 65-70% dintre consumatori, restulcumparand vinuri albe sau roze. Vara proportia se inverseaza, sebeau mai mult vinuri usoare, care acompaniaza in mod armonios simancarea.

Regulile de imbinare a vinurilor cu mancarea sunt vechi de cands-a inventat gastronomia: la carnurile rosii, mancarurile grase,branzeturile grele, vinul rosu este ideal, puiul, pestele suntsavuroase impreuna cu un vin alb, poate chiar usor "frizzante",salatele pot fi acompaniate de un roze, pe cand deserturile seimbina armonios cu vinurile licoroase precum cel de Malaga, Porto,Marsala sau Lacrima lui Ovidiu. Se pot bea mai multe feluri de vinla aceeasi masa?

"Sigur, atata vreme cat la fiecare fel de mancare nu se consumamai mult de un pahar", afirma Dumitrascu.

"Incerc mereu sa le spun oamenilor ca nu este bine sa lase vinin sticla, in ideea ca il vor bea a doua zi. Isi schimba calitatea,dar nici consumul in exces nu este un lucru bun", adauga el.

Ce vinuri comanda romanii la restaurantele delux

Daca in tarile cu traditie in industria vinurilor, clientiirestaurantelor cheltuie in mod egal cu mancarea si cu vinul, inRomania poate fi atinsa aceasta proportie doar daca in categoria"vinuri" sunt incluse si celelalte bauturi alcoolice pe care leconsuma la masa, cum ar fi "spirtoasele". Acest lucru se intamplasi pentru ca romanii nu stiu in general ce sa ceara, spune SimonaMardale, director general al restaurantului Heritage. "Inrestaurant, oamenii nu cer sfatul sommelierului, mai degrabastrainii sunt dispusi sa ceara sfatul acestora, mai ales cand evorba de vinurile romanesti", spune Mardale, care este siconsultant in industria vinului.

Heritage are in vinoteca vinuri romanesti, din lumea vecheFranta, in special si mai putin Italia sau Spania, pentru ca meniuleste orientat catre bucataria franceza, si vinuri din lumea noua,unde foarte apreciate sunt cele din Chile. "Cu ele ai pretul corectsi nu gresesti", spune Mardale despre vinurile chiliene, care auinceput sa cucereasca si piata romaneasca.

Clientii restaurantului de lux platesc 300 de euro pentruvinurile de vinoteca, dar cele mai vandute sunt cele de aproximativ100 de euro, cum este un Cabernet Sauvignon de Chile sau unSauvignon Blanc tot de Chile.

Cel mai scump vin din lista Heritage este un Chateau Petrus de1.500 de euro. Lunar se comanda una sau doua sticle cu preturileintre 1.000 si 1.500 de euro si intre 6 si 12 pe an, afirmaMardale.

De ce aleg romanii vinurile dulci

Statisticile arata ca romanii prefera in continuare vinuriledulci, aproximativ 44% din volumul vanzarilor de vinuri din tara inperioada august 2008 - iulie 2009 fiind din categoria demi-dulce siaproape 5% din categoria dulce, potrivit unei statistici a firmeide cercetare de piata MEMBR. "Este mai degraba o preferinta indusatot din vremea lui Ceausescu", spune sommelierul Achim, aratand capina in 1989 cea mai mare parte a productiei interne de vinurimergea la export in Rusia, rusii preferand vinul alb dulce."Romanii beau in continuare sprit si aceasta preferinta se reflectain volumul vanzarilor de vinuri", adauga sommelierul.

Cum se verifica autenticitatea unui vin vechiromanesc

Vinurile romanesti pot sa ofere surprize neplacute, pentru camulte din cele fabricate inainte de 1989 sunt de multe ori falsuri,spune Adrian Sancraian, proprietarul magazinului de vinuri "LaChambre".

"Se stie ca sunt metode moderne de invechire a sticlelor, asa cavarianta cea mai simpla este sa verifici anul care apare pe fundulsticlei de vin care ar trebui sa fie cu cel putin un an mai micdecat cel de pe eticheta. Asta pentru ca, pe vremea lui Ceausescu,sticlele erau fabricate la un an dupa maturarea vinului,in functiede productia anuntata de podgorii."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO