Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a scos lalicitaţie lucrările de modernizare şi reabilitare a 1.386 dekilometri de drumuri judeţene şi locale din opt judeţe, valoareatotală estimată a acestor proiecte ridicându-se la 1,78 miliarde delei (436,6 milioane de euro), fără TVA.
Astfel, în medie, un kilometru de drum judeţean sau localmodernizat sau reabilitat va costa 315.000 de euro fără TVA.
Standardele de cost prevăd ca modernizarea unui kilometru dedrum comunal să coste circa 165.000 de euro fără TVA, reabilitareaunui kilometru de drum judeţean - 274.000 de euro, în timp cemodernizarea unui kilometru de drum judeţean este estimată la330.000 de euro.
Cele opt judeţe incluse în această tranşă de licitaţii,împărţite în patru pachete, sunt Covasna, Braşov, Caraş Severin,Mehedinţi, Brăila, Galaţi, Tulcea şi Constanţa, iar termenulestimat de finalizare a lucrărilor este 2013.
Investiţiile fac parte din Programul Naţional de Dezvoltare aInfrastructurii, care include, pe lângă asfaltarea şi modernizareaa 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale, şimodernizarea satului românesc şi realizarea sistemului decanalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă alocalităţilor. Programul este estimat la circa 3,3 miliarde de euroşi reprezintă cea mai mare licitaţie din istoria României dinpunctul de vedere al valorii.
La jumătatea lunii aprilie, MDRT a publicat pe e-licitatie.roprimul anunţ de participare la licitaţiile de modernizare adrumurilor judeţene şi locale, care vizează 337 de kilometri deastfel de şosele din judeţele Botoşani şi Suceava.
Elena Udrea, ministrul dezvoltării, declara în urmă cu osăptămână că în următoarea perioadă vor fi licitate şi celelalte 19pachete pentru drumuri judeţene şi comunale. Deocamdată au fostscoase însă doar patru pachete.
"Nu ştim încă cu certitudine când vor fi scoase la licitaţie şicelelalte 15 pachete, însă pe măsură ce documentaţiile vor fifinalizate, vom publica anunţuri de participare şi pentru celelaltejudeţe. Sperăm ca undeva la jumătatea lunii mai să rezolvăm cutoate pachetele", a declarat pentru ZF Loredana Tifiniuc, directorde comunicare în cadrul MDRT.
Deocamdată MDRT nu a făcut publice costurile totale asociatesubprogramului de asfaltare a 10.000 de kilometri de drumuri deinteres judeţean şi local, însă potrivit calculelor ZF, care iauîn considerare standardele de cost, acesta ar putea costa între1,65 şi 3 miliarde de euro.
Spre deosebire de alte lucrări de infrastructură, finanţareaProgramului Naţional de Dezvoltarea a Infrastructurii se va faceiniţial de către constructori, urmând ca din 2013 guverneleviitoare să achite valoarea lucrărilor pe măsură ce vor fifinalizate.
Sursele de finanţare a programului sunt diverse, de la creditebancare cu garanţii oferite de stat până la sume alocate anual dinfonduri externe nerambursabile sau chiar direct din bugetulMDRT.
La finalul anului trecut, în România existau 82.386 de kilometride drumuri publice, în uşoară creştere de la 81.713 kilometri înanul anterior, potrivit informaţiilor furnizate de InstitutulNaţional de Statistică (INS). Din totalul drumurilor publice,65.384 de kilometri erau drumuri judeţene şi comunale, iar dinaceştia, erau modernizaţi la finalul lui 2010 circa 9.925 dekilometri, iar alţi 21.237 de kilometri erau acoperiţi cuîmbrăcăminte uşoară rutieră (asfaltate).
În consecinţă, restul de peste 34.000 de kilometri sunt drumuride pământ sau pietriş. Practic, prin Programul Naţional deDezvoltare a Infrastructurii, guvernul s-a angajat să majoreze cu otreime lungimea drumurilor judeţene şi comunale modernizate şireabilitate până în 2015.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels