Ungaria se apropie vertiginos cu autostrăzile de România, numai20 de kilometri despărţindu-i pe vecinii unguri de Nădlac. Înacelaşi timp, Ministerul Transporturilor şi Infrastructuriisemnează acorduri interguvernamentale cu omologii maghiari delegare a autostrăzilor între cele două ţări, însă pe partearomânească lucrurile merg mai încet, în condiţiile în caretronsonul cel mai apropiat de graniţă, Nădlac-Arad, de 39 dekilometri, ar urma să fie gata abia în 2013, iar lucrările încă nuau demarat.
Pe de altă parte, ungurii au finalizat în aprilie un tronson deaproape 32 de kilometri pe ruta Szeged-Mako, iar în prezent doarpuţin peste 20 de kilometri, între localităţile Mako şi Nădlac, îimai despart pe vecinii din Vest de graniţa românească.
De partea estică a frontierei, în România, finalizareaCoridorului IV paneuropean ar putea avea loc abia peste doi ani,în condiţiile în care cea mai mare parte a contractelor deconstrucţie a autostrăzilor din vestul ţării au fost semnaterecent. Însă deocamdată lucrările nu au fost demarate. "Suntem dejaîn iulie şi nu s-au făcut decât paşi timizi pe Coridorul IVpaneuropean. Mai sunt 3-4 luni în care se mai poate lucra cumotoarele turate la maxim la drumuri", spune Răzvan Niculescu-Aron,prim-vicepreşedinte al Patronatului Societăţilor din Construcţii.
Graniţa cu Ungaria este practic singura care ar putea facelegătura, la nivel de autostrăzi, cu vestul Europei, pentru căUngaria este conectată deja prin autostrăzile M1 şi M7 la Austria,Slovenia şi Bosnia şi Herţegovina, potrivit Allami AutopalyaKezelo, echivalentul maghiar al Companiei Naţionale de Autostrăzişi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Celălalt tronson care ar urma să ne lege de Ungaria esteCluj-Napoca-Santăul Mare (Borş), însă şansele ca această autostradăsă fie finalizată în următoarea perioadă sunt foarte mici, pentrucă tronsonul face parte din autostrada Transilvania, care momentannu are nicio sursă de finanţare.
Singura porţiune care se află în prezent în execuţie esteSuplacu de Barcău-Borş, cu o lungime de 64 de kilometri, însălucrările se desfăşoară într-un ritm redus din cauzaconstrângerilor bugetare, astfel că nu există un grafic actualizatprivind data la care vor fi finalizate lucrările, potrivitCompaniei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale dinRomânia. Cert este însă că până acum instituţia a plătitconstructorului american Bechtel, care se ocupă de autostradaTransilvania, circa 1,2 miliarde de euro cu TVA, însă doar 52 dekilometri au fost finalizaţi.
Ungaria se apropie cu paşi rapizi de frontiera românească cuautostrăzile, dar un alt element prin care infrastructuraromânească se deosebeşte de cea maghiară este şi lungimea reţeleide autostrăzi. Dacă în prezent, România are doar 314 kilometrifinalizaţi, Ungaria are peste 1.100 de kilometri, în condiţiile încare suprafaţa ţării reprezintă doar 40% din cea a României,potrivit Allami Autopalya Kezelo.
"Orice iniţiativă privind un parteneriat transfrontalier este unlucru bun, pentru că practic te obligă să-ţi respecţiangajamentele. Aştept cu plăcere şi interes ca zilele următoare săse ia anumite decizii, de dinamizare a construcţiilor pe CoridorulIV paneuropean", mai spune Niculescu-Aron.
Ungaria a mai avut un as în mânecă la capitolul autostrăzi, încondiţiile în care a folosit din plin formula parteneriatuluipublic-privat, care în România s-a soldat cu un eşec. Astfel, înUngaria, peste 90% din cei 156,6 kilometri daţi în folosinţă anultrecut au fost realizaţi în sistem de parteneriat public-privat,potrivit unor informaţii transmise de biroul românesc al Agenţieide dezvoltare pentru investiţii şi comerţ din Ungaria (ITDH).
Spre exemplu, tronsonul Dunaujvaros - Szekszard (65,1kilometri), care reprezintă cea de-a treia secţiune a autostrăziiM6, a fost finalizat într-un timp record de 20 de luni, în urmaunei investiţii de 520 mil. euro. De asemenea, autostrada M6, cenumără 257 de kilometri şi leagă Budapesta de al doilea oraş camărime din Ungaria, Pecs, este realizată în parteneriatpublic-privat şi este concesionată pe o perioadă de 30 de ani deconsorţiul de firme Bilfinger Berger, Porr şi Egis.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels