Eveniment

În anul electoral 2012, Transporturile promit că vor inaugura încă 276 km de autostrăzi

Tronsonul Medgidia-Constanţa

Autor: Andreea Mioara Neferu

04.07.2011, 00:03 2616

Ministerul Transporturilor are în plan săfina­lizeze până la sfârşitul lui 2012, an electo­ral, încă 276 kmde autostradă, potrivit unor hărţi prezentate de instituţie.Astfel, România ar putea avea peste un an 590 de kilometri deautostradă, în condiţiile în care în prezent are doar circa 314kilometri, situându-se la coada ierarhiei UE la capitolulautostrăzi.

În 2011 ar urma să fie deschise circulaţiei doartronsoane parţial finalizate, precum şi auto­­strada MoaraVlăsiei-Ploieşti, cu o lun­gime de 42,5 kilometri. Restulautostrăzilor vor fi inaugurate în 2012, costul total al celor 276de noi kilometri ce vor apărea pe harta infra­structurii dinRomânia începând de anul viitor ridicându-se la aproape 3 miliardede euro.

La începutul anului 2011 Compania Naţio­nală deAutostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa că vainau­gura anul acesta 83 de kilometri de autostrăzi, la care urmausă se adauge încă 34 de kilometri de centuri la standard deautostradă. La jumă­tatea anului CNADNR a anunţat că anul acesta nuse vor finaliza în totalitate au­tostrăzile anunţate, ci doarparţial, urmând să fie funcţională câte o bandă pesens.

Astfel, porţiunile care au cele mai mari şanse săfie deschise circulaţiei anul acesta, chiar şi parţial, suntMedgidia-Constanţa şi Arad-Timişoara, la care se adaugă variantelede ocolire la standard de autostrada ale oraşelor Constanţa şiArad.

Tot de anul viitor, Capitala va fi legată de Constanţaprintr-o autostradă continuă, în condiţiile în care în trimestrulal patrulea al lui 2012, şi tronsonul Cernavodă-Medgidia va fifinalizat. Ministerul Transporturilor a reziliat în apriliecontractul pentru acest tronson cu francezii de la Colas, licitânddin nou tronsonul la începutul lunii iunie, valoarea estimată acontractului fiind de 762,2 milioane de lei (175,8 milioane deeuro) fără TVA.

Pe de altă parte, singurul tronson de autostradăcare ar urma să fie finalizat în 2011 este Moara Vlăsiei-Ploieşti,care în urmă cu două luni risca să îşi piardă constructorii, şianume firmele Spedition UMB, Tehnostrade (ambele companii fiindcontrolate de Dorinel Umbrărescu), Euroconstruct Trading '98 (DanBeşciu) şi PA&CO International (Costel Căşuneanu), pentru căMinisterul Transporturilor transmisese consorţiului constructor onotificare de reziliere a contractului.

Motivul era faptul că firmele controlate de ceitrei regi ai asfaltului au cerut suplimentarea contractului cu 47%,echivalentul a circa 100 de milioane de euro, şi au părăsit timp de16 luni lucrările pe un sector de aproape doi kilometri din cei42,5 ai tronsonului. Ulterior, constructorii au renunţat lapretenţiile financiare şi s-au angajat să finalizeze tronsonul pânăla finalul anului, astfel că dacă la începutul anului aceastăautostradă nici măcar nu era luată în calcul pentru 2011, acum adevenit singura despre care se vorbeşte că va fi inaugurată anulacesta.

Reprezentanţii constructorilor susţin însă cătrebuie menţinută o doză de prudenţă atunci când se vorbeşte definalizarea celor 276 de kilometri de autostrăzi până în 2012.Ê

"Faptul că 2012 este an electoral ar trebui săfie o premisă favorabilă pentru realizarea acestor promisiuni. Dinexperienţa anilor anteriori însă, regula a arătat că nu s-aîntâmplat aşa. Dacă nu vor exista cutremure macroeconomice deamploare, şi la nivelul României, şi la nivel internaţional, amputea circula anul viitor pe aceste autostrăzi promise. Cu toateacestea, trebuie să păstrăm un optimism prudent privind realizareaacestor promisiuni", a declarat Laurenţiu Plosceanu, preşedinte alAsociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii(ARACO).

În acest moment, în România există 314 kilometride autostradă, potrivit informaţiilor furnizate de MinisterulTransporturilor şi Infrastructurii, şi anume Bucureşti Ð Piteşti(111 km), Bucureşti Ð Cernavodă (151 km) şi Câmpia Turzii Ð Gilău(52 km).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO