Eveniment

Piaţa telecom este afectată de criză, dar are încă resurse de creştere, astfel că operatorii continuă cursa achiziţiilor

Ovidiu Ghiman, director executiv Strategie şi Dezvoltarea Afacerii, Romtelecom: Pe piaţa telecom din România există un paradox, acesta constând în faptul că în ciuda perioadei de criză şi scăderii veniturilor pentru operatori, concurenţa pentru a găsi noi clienţi este atât de acerbă, încât companiile continuă să facă investiţii mari. Toţi operatorii investesc pentru a atrage clienţi de la competiţie. Este interesant şi cum s-a schimbat în acest context comportamentul utilizatorilor: dacă în mediul urban se încearcă o optimizare a consumului, în mediul rural consumatorii reduc sau amână decizia de achiziţie. În mediul rural decizia este luată şi pe fondul dotării slabe cu calculatoare: un client care cumpără internet are de regulă nevoie şi de calculator. În ce priveşte operatorii, şi aceştia resimt diferit criza, cei mai afectaţi fiind operatorii mici, care acoperă o arie geografică mică. Piaţa este într-o fază de consolidare, iar Romtelecom - prin compania sa NextGen, participă la acest proces. În ultimele patru săptămâni am mai achiziţionat patru reţele, care ne-au adus 60.000 de utilizatori noi. În doi-trei ani piaţa va fi complet diferită.

Ovidiu Ghiman, director executiv Strategie şi Dezvoltarea Afacerii, Romtelecom: Pe piaţa telecom din România există un paradox, acesta constând în faptul că în ciuda perioadei de criză şi scăderii veniturilor pentru operatori, concurenţa pentru a găsi noi clienţi este atât de acerbă, încât companiile continuă să facă investiţii mari. Toţi operatorii investesc pentru a atrage clienţi de la competiţie. Este interesant şi cum s-a schimbat în acest context comportamentul utilizatorilor: dacă în mediul urban se încearcă o optimizare a consumului, în mediul rural consumatorii reduc sau amână decizia de achiziţie. În mediul rural decizia este luată şi pe fondul dotării slabe cu calculatoare: un client care cumpără internet are de regulă nevoie şi de calculator. În ce priveşte operatorii, şi aceştia resimt diferit criza, cei mai afectaţi fiind operatorii mici, care acoperă o arie geografică mică. Piaţa este într-o fază de consolidare, iar Romtelecom - prin compania sa NextGen, participă la acest proces. În ultimele patru săptămâni am mai achiziţionat patru reţele, care ne-au adus 60.000 de utilizatori noi. În doi-trei ani piaţa va fi complet diferită.

17.06.2010, 00:00 126

Industria locală de comunicaţii are resurse de creştere pe maimulte segmente de piaţă - aşa cum este cel de internet, astfel căoperatorii vor continua investiţiile şi achiziţiile jucătorilor maimici pentru a-şi întări poziţia, au spus participanţii la unseminar organizat de ZF în parteneriat cu Romtelecom şi casa deavocatură Ţuca Zbârcea şi Asociaţii.

"În doi-trei ani piaţa de comunicaţii din România va fi completdiferită", a spus Ovidiu Ghiman, director executiv strategie şidezvoltarea afacerii la Romtelecom, referindu-se la faptul căperioada următoare va fi caracterizată atât de o serie lungă deachiziţii, cât şi de lansarea unor servicii noi pe piaţă.Romtelecom, numărul unu pe telefonia fixă, încearcă să creascăagresiv pe segmentele de televiziune şi internet, inclusiv printr-ocompanie nou înfiinţată, NextGen. Romtelecom este numărul doi peinternet, după RCS&RDS şi numărul trei pe piaţa TV, dupăRCS&RDS şi UPC - însă operatorul deţinut de OTE şi DeutscheTelekom speră să poată răsturna aceste clasamente pe baza unorinvestiţii şi achiziţii agresive.

Deşi este caracterizată de o competiţie puternică şi de un nivelredus al veniturilor pe utilizator, România este pe harta marilorcompanii internaţionale telecom, care caută pieţe care încă aupotenţial de creştere, a spus Vlad Cercel, Managing Associate, ŢucaZbârcea şi Asociaţii. "În prima parte a anului 2010 a existatinteres din partea unor operatori telecom de pe alte pieţe saturatesă intre în România, însă aceste planuri - care erau destul deserioase - au fost amânate până la o stabilizare a situaţieigenerale din România. Din motive de confidenţialitate nu putemoferi detalii, însă au existat operatori internaţionali interesaţisă intre pe piaţa din România, variantele evaluate fiindachiziţiile şi greenfield-urile. România reprezintă încă o locaţieatractivă din punct de vedere al costurilor", a spus el.

Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale deReglementare în Comunicaţii (ANCOM), a confirmat faptul că unoperator internaţional a studiat oportunitatea de a intra pe piaţadin România, fără a oferi însă alte detalii. Pe de altă parte, el aprecizat că ANCOM se aşteaptă ca în acest an creşterea pieţeiinternet să continue în ciuda contextului economic dificil. "Neaşteptăm ca şi în acest an numărul de conexiuni la internet săcrească, având în vedere că România se află la jumătatea niveluluiînregistrat în Uniunea Europeană", a spus Marinescu. "Estimăm căpiaţa va creşte într-un ritm asemănător."

În ce priveşte însă strategia Guvernului de sprijinire adezvoltării infrastructurii de internet rapid, Toma Cîmpeanu -şeful proiectului eRomânia din cadrul Ministerului Comunicaţiilorşi Societăţii Informaţionale - a declarat că instituţia va încercasă transfere fondurile europene de 84 mil. euro alocate iniţialpentru internet către segmentul de e-government. "Operatorii auales să-şi dezvolte infrastructura cu fonduri proprii", a spusCîmpeanu, justificând astfel decizia MCSI. Schimbarea trebuie săobţină însă şi acordul UE, care ar urma să fie primit în aceastăvară, potrivit reprezentantului MCSI.

Orange, numărul unu pe piaţa locală telecom, mizează pe odezvoltare a segmentului de internet, a spus Dorin Odiaţiu -directorul de marketing al companiei, astfel că operatorul deţi-nutde France Telecom va insista pe segmentul de telefoane inteligente(smartphone). Compania a lansat recent o ofertă prin care 7smartphone-uri din portofoliu sunt oferite la preţuri mai mici înanumite condiţii. Spre exemplu, iPhone 3GS de 16 GB este disponibilla 199 de euro împreună cu abonamentul Panteră 12 şi cu opţiunea MySmartphone pe 24 de luni, în timp ce modelul BlackBerry Curve 8520costă 19 euro cu abonamentul Delfin 20 şi cu opţiunea BlackBerry de12 euro. Compania va lansa în "următoarele săptămâni" şi iPhone4.

"La nivel global 12% din totalul telefoanelor suntsmartphone-uri, procent care este în mod evident mai mic înRomânia. Însă estimăm că în decembrie 2010 vom vinde de trei orimai multe telefoane inteligente decât în decembrie 2008 şi cu 50%mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Prezenţa iPhonea avut un efect benefic pentru poziţia Orange pe piaţasmartphone-urilor, însă nu vrem să facem din iPhone calul nostru debătaie, ci vrem să ne axăm pe tot segmentul de smartphone-uri", adeclarat Odiaţiu.

Iulian Cîrciumaru, analist la AT Kearney, a spus de asemenea căpiaţa locală are potenţial de creştere. "În ciuda ratelor mari depenetrare piaţa locală de comunicaţii are încă un potenţial bun decreştere pe termen mediu şi lung. Însă, pentru a atinge o creşteresustenabilă, operatorii locali telecom trebuie să-şi revadă şisă-şi reinventeze modelele de business."

Ce au spus jucătorii de pe piaţa de telecom

  • Industria telecom va fi caracterizată în următoarea perioadă deo serie lungă de achiziţii, cât şi de lansarea unor servicii noi pepiaţă.
  • Deşi este caracterizată de o competiţie puternică şi de unnivel redus al veniturilor pe utilizator, România este pe hartamarilor companii internaţionale telecom, care caută pieţe care încăau potenţial de creştere.
  • În acest an piaţa de internet va continua să crească în ciudacontextului economic dificil.
  • Supravieţuiesc operatorii care au o structură de costuriadaptată pieţei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO