Eveniment

Povestea românului care a creat un produs pe care îl folosesc zilnic milioane de oameni

Autor: Ioana Matei

01.11.2016, 16:38 2263

Mâinile drepte ale lui Florin Talpeş

„Bitdefender a fost un efort de echipă. Meritul meu este mic. De multe ori decizia e simplu de luat şi am simţit-o cu toţii. A venit aşa“, descrie Florin Talpeş, pocnind din degete, activitatea celor 1.100 de angajaţi ai companiei. Şo dă ca exemplu faptul că sub îndrumarea lui Rareş Ştefan, chief strategy officer, o echipă de circa 20 de specialişti a dezvoltat în ultimii cinci ani şi jumătate, tehnologia Hypervisor Introspection (HVI). Bogdan Dumitru, actualul CTO al Bitdefender, a fost între primii cinci angajaţi de la vechiul antivirus AVX, în 1997. În prezent este „super-creierul”, responsabil de tot ce înseamnă tehnologie şi produse în cadrul companiei. Bogdan Irina este unul dintre primii zece angajaţi, iar în 2013 a fost numit în funcţia de director operaţional, având ca responsabilităţi conducerea operaţiunilor de vânzări, marketing şi servicii globale. „Principalul meu rol, ca lider al echipei, este de a crea cadrul care să le permită lor să performeze, să le înlesnesc lor contribuţia la mersul Bitdefender. Eu învăţ de la toţi, asta mi se pare normal; nu sunt eu cel care ştie, sunt în general cel care ştie mai puţin decât oricare om din Bitdefender şi de fiecare dată înveţi câte ceva de la ei”, îşi descrie el activitatea.U          n alt lucru important, care ar trebui să se regăsească în mai multe companii antreprenoriale, este încrederea: „încrederea totală că putem să fim cei mai buni din lume pe o anumită temă, nu că noi visăm despre noi că suntem cei mai buni din lume, ci pur şi simplu să ajungem cei mai buni din lume. Poţi să fii lider nu numai la tine în curte, ci pe anumite domenii. Nu e doar un vis, ci un vis prin care construieşti un plan care să devină realitate.” Nu ezită să spună că, pe anumite nişe, aceasta este situaţia Bitdefender. „Am ajuns cei mai buni din lume, sunt altele pentru care ne dezvoltăm acum să devenim cel mai buni din lume.”

Plus şi minus

Florin Talpeş este optimist în ce priveşte răspândirea antreprenoriatului cu origini româneşti peste hotare şi observă că lucrurile „au început să se mişte”, mai ales în ultimii trei ani, datorită numărului tot mai mare de întreprinzători, care îşi doresc de la bun început să ajungă peste tot în lume. Cu toate acestea, afacerile româneşti răspândite la nivel internaţional, pot fi deocamdată numărate pe degetele de la o singură mână. Una dintre cauze se leagă de lipsa competenţelor de business „de cartier general”, Talpeş denumind astfel de pildă abilităţile de înţelegere a pieţelor internaţionale, de dezvoltare a unei reţele de parteneri, de a înţelege comportamentul potenţialilor cumpărători, de a face marketing. „Există competenţe de afacere de filială şi competeneţe de business de cartier general; în România în momentul acesta suntem într-o criză de competenţe de acest fel”. Principalul motiv este, potrivit antreprenorului, absenţa unui sistem de educaţie care să creeze competenţele de business necesare unei companii internaţionale. „Piaţa nu a cerut acest lucru, de aici se trage o a doua cauză pentru care nu avem atât de multe companii internaţionale româneşti: suntem o ţară bine ancorată în lanţul de producţie al celorlalţi; în IT vorbim despre outsourcing”. Fondatorul Bitdefender spune că nivelul la care se află IT-ul acum, o industrie campioană, cu o creştere anuală de 15%, de trei ori mai mare decât evoluţia PIB-ului, se află totuşi la un nivel minim din potenţial, fiind dominată în proporţie de 70% de expaţi. „Valoarea adăugată este mult mai mare decât a altor industrii în mod clar: vorbim de venituri anuale per angajat care pleacă de la câteva zeci de mii de euro anual, este o industrie care e deja o stea pentru economia României, dar, în mare parte, este legată de outsourcing.”

În aceste condiţii, Florin Talpeş consideră că industria are potenţialul să se dezvolte şi mai mult. „Florin Talpeş oferă şi o definiţie a inovaţiei - un termen folosit atât de des în ultimii ani şi spre care orice companie aspiră, fie că vorbim despre multinaţionale sau companii antreprenoriale. „Cineva a dat o definiţie foarte scurtă: cercetare înseamnă să transformi bani în cunoştinţe, iar inovaţia înseamnă să transformi cunoştinţele în bani.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO