Eveniment

Povestea românului care a creat un produs pe care îl folosesc zilnic milioane de oameni

Autor: Ioana Matei

01.11.2016, 16:38 2262

Anul trecut, Bitdefender SRL (controlată integral de Bitdefender Holding BV din Olanda), a înregistrat o cifră de afaceri de 387 de milioane de lei, iar profitul net înregistrat a fost de 57,6 milioane de lei, în creştere cu 242% faţă de anul anterior. În continuare, 97% din vânzări sunt generate de exporturi; compania nu publică însă şi date privind veniturile totale ale grupului, astfel că valoarea totală a afacerii nu este cunoscută. Mare parte din profit se reinvesteşte în achiziţie, dezvoltare de piaţă sau cercetare şi dezvoltare – segment pentru care bugetul va creşte cu aproximativ 25% anul acesta, potrivit lui Florin Talpeş. Tot el adaugă, revenind la povestea referitoare la mentalitatea de început, că „Ne uitam la noi ca la nişte experţi, şi când spun experţi, nu mă refer la experţi pe piaţa locală, ci aveam impresia despre noi că suntem buni şi pe plan internaţional; dar nu ne imaginam, spre exemplu, că vom domina testele de soluţii de securitate internaţionale, că vom ajunge în atâtea ţări în câte suntem acum, sau că vom ajunge la o echipă atât de mare. Ne simţeam bine în pielea noastră şi chiar credeam că vom face o treabă bună”. Fondatorul Bitdefender a terminat „matematici chioare”, după cum a declarat într-un interviu anterior, şi după doi ani de profesorat la un liceu de industrie uşoară din Sighişoara a debutat în software ca cercetător la Institutul de Tehnică de Calcul din Pipera. „Noi astăzi numim Pipera Silicon Valley, dar atunci habar nu aveam ce înseamnă Silicon Valley”. Ulterior, a pus bazele firmei de software Softwin, unde a început să dezvolte aplicaţii pentru companii din Franţa şi apoi să acopere şi cererea din partea educaţională. Compania şi-a crescut afacerile din primii cinci ani pe seama pieţei din Hexagon, deşi francezii erau printre cei mai dificili clienţi cu care s-au întâlnit în materie de standardele de calitate cerute. Prima factură a fost de câteva mii de franci, dată fiind lipsa abilităţilor de a negocia. Neclare erau şi situaţiile financiare, iar firma nu putea să îşi deschidă nici conturi în bănci: „Toţi banii erau cash. Prima oară când a trebuit să aducem 100.000 de franci ne-am speriat, cu banii în pungă, în geantă. Nu ştiam cum ieşim cu ei din Franţa sau cum intrăm în România”.

Primul produs propriu creat, Antivirus Expert, a apărut în 1995, când softul era livrat clienţilor pe dischete, iar acestea erau de multe ori infectate. Aşa s-a născut şi ideea: viruşii călătoreau la acea vreme de pe o dischetă pe alta, iar durata pentru a trece dintr-o ţară în alta ajungea chiar şi la nouă luni. Produsele existente pe piaţă îşi actualizau versiunile doar de două ori pe an, calculatoarele fiind între timp expuse. În 2000, grupul intra pe piaţa americană cu AVX. Prima dischetă a antivirusului a fost proiectată chiar de Florin Talpeş - „ne-am gândit că noi apărăm, deci simbolul nostru trebuie să fie un cavaler cu un scut; o logică foarte simplă”. Logoul a devenit apoi din cavaler, plasture, iar în prezent dragonul dacic este emblema mondială a Bitdefender - „la noi inima contează foarte mult”. Iar trecerea de la „antivirus” la „securitate” a fost făcută la începutul anilor 2000. Termenul antivirus este mai legat chiar şi astăzi de consumatorul casnic, în timp ce segmentul de business percepe serviciile oferite din sfera securităţii. Primul pas în afara ţării a fost făcut în 2000: „A fost prima păcăleală pe care am luat-o de la un partener cu papion, care m-a dus la Ritz în Paris. Ştia să construiască imaginea. Am avut vânzări foarte interesante pe piaţa americană şi n-am văzut niciun cent”. Un minus de un milion de dolari dintr-un foc. După acel moment, Talpeş a decis să renunţe la varianta partenerului exclusiv şi să îşi deschidă propriile sale firme cu angajaţi locali, cu ajutorul unor consultanţi.

Bitdefender a apărut abia în 2001 în urma unei... greşeli, povesteşte antreprenorul: „Nu ne-am protejat marca pe piaţa nord-americană. Pe vremea aceea, credeam că dacă deţii domeniul e suficient. Aveam domeniul avx.com, predecesorul Bitdefender, dar când am dat drumul produselor pe piaţa americană ne-am trezit cu o procedură juridică,” îşi amintea Florin Talpeş. O companie din SUA, cu afaceri de miliarde din domeniul electronic, acuza că românii încalcă brandul, iar afacerea lui Talpeş s-a aflat în situaţia de a cheltui peste o sută de mii de dolari pe serviciile avocaţilor, bani care altminteri ar fi fost canalizaţi spre dezvoltarea afacerii. Pentru ca scenariul să nu se repete şi în alte ţări, dar şi din cauza literei V din numele AVX - „V venea de la virus, dar atunci eram deja mai mult decât un antivirus, lucram deja în zona de securitate”, Talpeş a început să se gândească la un nou nume; decizia nu a fost  uşoară, deoarece AVX avea deja un istoric de cinci ani, perioadă în care investise în construirea brandului. Înregistrarea mărcii Bitdefender a durat nouă luni, şi apreciază decizia drept potrivită pentru că, spune omul de afaceri, este important să te protejezi în principalele pieţe de pe mapamond.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO