Eveniment

Primăria caută directori pentru 21 de spitale din Capitală

Primăria caută directori pentru 21 de spitale din Capitală

Autor: Ioana David

02.11.2010, 23:55 22

Managerii clinicilor şi spitalele private din Bucureşti nu suntinteresaţi de cele 21 de posturi care urmează să fie scoase laconcurs de către Primăria Capitalei, deşi ar urma să conducăspitale cu sute de angajaţi şi cu bugete anuale de zeci de milioanede euro, aşa cum este cazul Spitalului Colentina.

"Nu ar fi atractiv pentru că vorbim de un post de manager care areunele limitări. Managerul public nu poate să-şi exercite profesiaaşa cum ar trebui pentru că legislaţia nu-i dă voie", a spusCătălin Popa, CEO al spitalului Euroclinic, afacere care ruleazăanual în jur de 10 mil. euro şi care a fost preluată recent deCentrul Medical Unirea. El se referă la aspecte precum numărul deangajaţi, bugetul, posibilitatea de a aduce îmbu­nătăţirispitalului, care sunt stabilite prin reglementări. Spre exemplu,spitalele nu au putut să facă angajări în ultimul an, chiar dacă aufost medici care au plecat în străinătate sau au ieşit la pensie,iar abia de curând autorităţile au anunţat că au deblocat uneleposturi. Venitul mediu al unui manager care lucrează la stat estede maximum 5.000 - 6.000 de lei (peste 1.100 de euro). La privatvenitul la nivel de middle management este de 3.000 de euro.

Birocraţia, principala problemă
"Cei carefac această meserie la stat o fac cu unele limitări impuse şi nuvor avea niciodată rezultate fabuloase", a mai spus Popa. Întrebatde ce ar fi nevoie pentru ca această poziţie să devină atractivămanagerilor privaţi, Popa a răspuns: "Mai multă libertate pentru alua deciziile care să ducă instituţia mai departe". Printreproblemele sistemului de stat, Popa a vorbit şi despre intereselepolitice, "care nu ar trebui să existe într-o instituţie desănătate".
O poziţie similară are şi Cristian Sas, COO al reţelei de cliniciAnima, business pornit recent, parte a grupului A&D Pharma."Salariile sunt plafonate şi nu văd de ce ar pleca (manageriiprivaţi - n.red.). Cele două medii sunt antagonice şi nu ar aveavaloare să lucreze după nişte reguli pe care nu le înţeleg. Noi înprivat avem nişte proceduri gândite după necesităţi, spre exemplutrebuie să asigurăm un cost bun pentru acţionarii noştri, în timpce la stat obiectivul este să se asigure o transparenţă, careoricum nu funcţionează", a spus Sas, care a precizat că este opărere personală şi nu a companiei la care este angajat.

21 de spitale îşi aşteaptă şefii
Marius Savu, directorul general al Administraţiei Spitalelor şiServiciilor Medicale din cadrul Primăriei Capitalei, a spus că înaceastă perioadă se întrunesc consiliile de administraţie alespitalelor şi că peste o lună urmează să fie scoase posturile laconcurs.
Consiliile de administraţie ale spitalelor au fost constituite dupăce unităţile au trecut în administrarea Primăriei Capitalei în urmaprocesului de descentralizare. Din consiliul de administraţie alspitalelor fac parte opt persoane: două numite de consiliile locale(sau CGMB), două de Ministerul Sănătăţii, una de primar, una deUniversitatea de Medicină, una de Colegiul Medicilor, una deOrdinul Asistenţilor Medicali. Ultimele trei au statut deinvitat.
"În această perioadă se discută şi metodologia de concurs careurmează să fie stabilită de primarul general în baza unui cadrugeneral elaborat de Ministerul Sănătăţii", a spus Savu.
În Bucureşti există peste 40 de spitale, dintre care 21 au fostpreluate de Primăria Capitalei în urma descentralizării.

AFACERI DE LA ZERO