• Leu / EUR4.9437
  • Leu / GBP5.6284
  • Leu / USD5.0679
Eveniment

Rădulescu, BNR: Evaziunea fiscală a ajuns o problemă de securitate naţională

Rădulescu, BNR: Evaziunea fiscală a ajuns o problemă de securitate naţională

Autor: Claudia Medrega

30.09.2010, 23:56 26

România are dificultăţi majore în politica fiscală, iarevaziunea a ajuns la dimensiunea unei probleme de securitatenaţională fiind nevoie de o decizie politică pentru a trece laplata corectă a impozitelor, consideră Eugen Rădulescu, directoruldirecţiei audit din BNR.

"Nivelul evaziunii este endemic... A ajuns la dimensiunea uneiprobleme de securitate naţională. Nu vom putea să progresăm, nu vomputea ieşi din hău fără să rezolvăm această problemă. Existăslăbiciuni majore pe întregul lanţ de colectare. Se genereazădistorsiuni majore concurenţiale. Unii plătesc şi alţii nu. Uniisunt puternici şi la ei nu ajung controalele, controalele ajungnumai la cei fraieri", a spus Rădulescu în conferinţa "Coordonatede actualitate ale restructurării economiei româneşti" organizatăde Capital. El susţine că pentru rezolvarea problemei evaziuniifiscale este nevoie de o decizie politică. "Lumea politică artrebui să decidă că e timpul să fim corecţi în ceea ce priveşteplata taxelor şi impozitelor."

Referindu-se la politica fiscală şi politica forţei de muncă,Rădulescu a susţinut că ambele au fost tratate cu superficialitate,fără înţelegerea mecanismelor şi a legilor obiective care pun înmişcare economia. "Pe partea veniturilor s-a construit un mecanismstufos şi ineficient, cu sute de impozite şi taxe, caredescurajează investitorii şi nici nu aduc mulţi bani la buget. Pepartea de cheltuieli au fost azvârlite în vânt sume imense pentru amenţine în viaţă industrii muribunde."

După aderarea României la Uniunea Europeană s-a pierdutcontrolul fiscalităţii, politica fiscală a fost un fiasco, iarurmările se vor simţi ani grei de aici înainte, în opinia luiRădulescu. Politica fiscală a fost în mod constant prociclică,irosindu-se complet spaţiul fiscal pentru stimularea economiei înmomentul apariţiei crizei.

În ceea ce priveşte revenirea la cota progresivă, el apreciazăcă nu va aduce o echilibrare a bugetului, având în vedere căîncasările din impozitul pe venit trec puţin de 3% din PIB, fiindcele mai mari în regimul de cotă unică, dar costul cu forţa demuncă ar creşte puternic. Rădulescu a explicat că în momentul defaţă există cinci feluri de conntribuţii de asigurări plătite deangajator, trei feluri de contribuţii plătite de salariat şi 16%cotă unică, astfel că la fiecare 100 de lei venit, 81,8 leireprezintă impozite pe salarii.

"E o sumă. Dacă s-ar reveni la nivelul din 2005, respectiv cu40%, şi fără modificarea contribuţiilor la asigurări, la 100 de leivenit ar fi 104,5 lei impozite şi taxe."

Şi Ionuţ Simion, partener al PwC, a precizat că nivelulcontribuţiilor sociale este împovărător pentru contribuabili,susţinând necesitatea plafonării acestora. Referindu-se la cota deimpozitare progresivă, Simion a precizat că este viabilă în ţărilecu economie dezvoltată. "Dacă vrem să menţinem competitivitateaRomâniei în raport cu alte ţări, cota unică este cea mairecomandată."

El a menţionat că mediul de afaceri este deranjat nu de cota deimpunere, ci de schimbarea frecventă a modului cum sunt aşezatetaxele şi impozitele.

La rândul lui, Gabriel Biriş, partener la casa de avocaturăBiriş Goran, a spus că legislaţia fiscală în România "esteelaborată pe genunchi?", iar sarcina fiscală nu depinde de cât secâştigă, ci de cum se câştigă.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9437
Diferență: 0,0506
Ieri:
Azi: 5.0679
Diferență: 1,1496
Ieri:
Azi: 5.6284
Diferență: -0,5934
Ieri:
Azi: 5.1569
Diferență: 0,4578
Ieri: