Eveniment

Urmează a cincea ediţie a conferinţei ZF Retail. Cum s-a resimţit pandemia în comerţul românesc, o industrie de 650 de miliarde de lei şi circa 850.000 de salariaţi?

Urmează a cincea ediţie a conferinţei ZF Retail. Cum...

Autor: Cristina Roşca

23.04.2021, 00:06 203

Comerţul este cea mai importantă „industrie“ a României dacă ne raportăm la cifra de afaceri totală a companiilor care şi-au declarat acest obiect de activitate.

Pandemia de COVID-19 a afectat în mod diferit businessurile din comerţ în funcţie de sectoarele de activitate din domeniu. Mai exact, magazinele alimentare - indiferent de tipul lor, fie hipermarketuri, super­marketuri, magazine de discount sau chioşcuri - au fost funcţionale în permanenţă, ele având în ofertă bunuri de strictă nece­sitate. Aceeaşi a fost situaţia far­maciilor. La polul opus, jucătorii din modă, mobilă sau bricolaj au avut de suferit în special în lockdown, când a trebuit să închidă unităţile offline.

Rezultatele fi­nan­ciare pentru 2020 ale celor mai mulţi jucători nu sunt încă publice, însă există câteva idei clare care pot fi extrase după un prim an de pandemie.

Piaţa de electro-IT a fost una dintre principalele câştigătoare ale pandemiei. Pentru 2020, din cauza pandemiei, jucătorii din piaţă estimau iniţial un declin al vânzărilor ce pornea de la 12-15% şi urca spre 30-50%. Evoluţia vânzărilor i-a luat însă prin surprindere, apetitul pentru electronice şi electrocasnice fiind foarte mare.

Comerţul alimentar, una dintre cele mai mari „felii“ din totalul industriei, a continuat să se dezvolte accelerat cu circa 400 de magazine noi sub formate prec­um hi­per­market, super­mar­ket, pro­­ximitate modernă sau dis­count. Această ex­pan­siune înseamnă şi creştere de cifră de afaceri, dar şi mii de angajări la nivelul celor 10 reţele mari. Expansiunea continuă şi în 2021.

Totodată, co­mer­ţul tradiţional a revenit în atenţia consu­ma­torilor după ani de zile în care reţelele inter­na­ţionale se extin­deau agresiv şi du­ceau astfel la închi­derea de mii sau chiar peste 10.000 de mici chioşcari anual.

În 2020 însă, când autorităţile au recomandat con­sumatorilor să meargă la ma­gazinul cel mai apropiat de casă, chioşcurile, alimentarele şi în general unităţile mici, mai puţin aglomerate, au devenit o opţiune.

Online-ul şi livrările la domiciliu au fost câştigătorii supremi ai acestei perioade. Restricţiile de mişcare impuse de autorităţi şi teama de a se îmbolnăvi i-au determinat pe consumatorii locali să cumpere mai mult online şi să primească acasă alimentele şi celelalte produse achiziţionate. În 2020, an marcat de pandemia de COVID-19, mulţi români au făcut pentru prima dată shopping online, însă acest obicei va rămâne, astfel că segmentul de piaţă va continua să crească. O altă schimbare în această piaţă a fost creşterea numărului de tranzacţii cu cardul sau cu telefonul.

Ce alte schimbări va mai aduce pandemia în 2021 vom încerca să aflăm în cadrul celei de-a cincea ediţie a conferinţei ZF Retail, ce va avea loc pe 20 mai 2021.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO