Femei în business

Proiect ZF/Vodafone Femei în business. Daniela Kasper, fondatoare a Kasper Development: Tot mai puţini oameni îşi vor permite să îşi cumpere o locuinţă în viitor. Preţurile imobiliarelor cresc în fiecare zi

10.10.2021, 10:13 Autor: Ramona Cornea

„Încă este un moment foarte potrivit pentru a achiziţiona un imobil la ora actuală în România. Este un moment bun de investiţie, dar tendinţele de creştere sunt galopante şi nu se vede un orizont în care lucrurile să se poată opri.“

Tot mai puţini români îşi vor permite să îşi cumpere o locuinţă în viitor, având în vedere că preţurile proprie­tăţilor cresc în fiecare zi, crede Daniela Kasper, fondatoarea dezvoltato­rului imobiliar Kasper Development din Braşov.

„Din păcate, preţurile la imobiliare cresc în fiecare zi şi acest lucru nu poate fi încă controlat şi stopat deocamdată. Categoria de oameni şi de clienţi care pe viitor îşi vor mai putea permite o locuinţă va fi din ce în ce mai mică. Este o realitate cu care ne confruntăm. Încă este un moment foarte potrivit pentru a achiziţiona un imobil la ora actuală în România pentru că piaţa din Europa a luat-o în sus cu preţurile mult mai galopant decât ceea ce se întâmplă în România, iar tendinţa se transferă şi la noi. Este un moment bun de investiţie, dar tendinţele de creştere sunt galopante şi nu se vede un orizont în care lucrurile să se poată opri“, a declarat Daniela Kasper în cadrul emisiunii Femei în business realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Vodafone.

Daniela Kasper este economist de profesie şi a intrat in antreprenoriat în domeniul imobiliar din 2005, iar astăzi conduce o companie cu afaceri de 65 de milioane de euro şi peste 200 de angajaţi în 2020. Kasper Development a dezoltat patru ansambluri rezidenţiale în Braşov şi are un portofoliu de peste 3.700 de apartamente finalizate. Profilul clientului Kasper Development nu s-a schimbat foarte mult în pandemie, spune ea.

„Noi avem cam acelaşi profil de client, unul care alege o investiţie sigură, alege un alt tip de viaţă, alege o componentă urbanistică care să aibă spaţii verzi, să aibă distanţă între blocuri, să aibă o comunitate în care să se simţă bine. Clientul a devenit din ce în ce mai atent în achiziţie, din ce în ce mai informat şi mai pretenţios, ceea ce este foarte bine. Acest lucru face ca oferta de pe piaţă să fie din ce în ce mai bine structurată, mai bine elaborată şi mai bine construită şi predată către clienţi.“

Domeniul construcţiilor este unul dintre domeniile care nu s-au dezvoltat mai deloc în ultimii 50 de ani, iar pentru următorii zece ani Daniela Kasper crede că vor avea loc schimbări majore.

„Chiar este şi timpul să se întâmple ceva. Eu cred că pe viitor construcţiile modulare se vor dezvolta foarte puternic pentru că este extrem de necesar, suntem confruntaţi cu o criză a forţei de muncă calificate extrem de acută şi sistemul modular cred că va rezolva în mare parte aceste probleme. Domeniul construcţiilor se eficienti­zează şi acest lucru va trage şi generaţia tânără care la ora actuală fuge de domeniul construcţiilor.

Prin tehnologie şi intrând în zona VR-ului, eu cred că acest domeniu va atrage şi generaţiile mile­nialilor, generaţiile Y şi Z, iar ei vor veni cu idei noi, care vor revoluţiona în continuare mai mult această industrie“, explică ea.

Ce a mai spus Daniela Kasper, fondatoarea dezvoltato­rului imobiliar Kasper Development din Braşov, în cadrul emisiunii Femei în Business:

Care a fost cea mai mare eroare pe care aţi făcut-o în business?

”În general, se fac multe erori în business. Pot să spun că cele mai mari erori care se fac la noi în companie le produc eu. Eu când fac o eroare, fac una care costă foarte mulţi bani. Însă din erori învăţăm şi aşa este ciclul învăţării. Din erori am învăţat cele mai mari lecţii. Dacă ar fi să o găsesc pe cea mai mare dintre multele erori pe care le-am făcut şi din care am învăţat foarte multe, cred că a fost o eroare în 2009 când a venit criza imobiliară, care ne-a prins într-un moment al gloriei, al succesului nostru cel mai mare. Ne-a prins pe un picior atât de greşit încât am luat o decizie de a intra în insolvenţă şi acest lucru l-am regretat mai târziu. Decizia am luat-o din teamă şi în general deciziile pe care le iei din teamă se dovedesc a fi mai puţin inteligente, dar am redresat vaporul, ulterior l-am şi schimbat. Ceea ce nu m-a doborât atunci m-a întărit pentru următorii 12 ani după acel moment”.

 

Dacă ar fi să acordaţi o notă tuturor construcţiilor rezidenţiale din România noi, care ar fi aceasta şi de ce?

”Există construcţii de nota 5, există construcţii de nota 8, de nota 9, eu încă nu am văzut o construcţie de nota 10. Probabil că sunt prea exigentă. Depinde şi din ce punct de vedere sunt acordate notele, există foarte multe criterii de evaluare. Din punct de vedere tehnic ele pot primi o notă, iar din punct de vedere urbanistic pot primi o altă notă. De asemenea, din punct de vedere al comunităţii pe care o creează pot primi o altă notă. Este un sistem de evaluare destul de complex şi mi-ar fi greu cu o singură notă să evaluez absolut toate componentele.

Mi-ar fi greu să dau o notă altor construcţii pe care le pot aprecia din exterior, din ceea ce se vede cu ochiul liber, dar pot să spun la acest capitol că mai avem încă mult de îmbunătăţit. Noi îmbunătăţim de la un an la altul şi încă mai avem de îmbunătăţit. Acest lucru se datorează şi lipsei de forţă de muncă calificată pe care încercăm să o obţinem prin diverse metode. Încercăm să specializăm, încercăm să motivăm, să stimulăm, să o atragem, dar mai avem de îmbunătăţit atât noi cât şi construcţiile din România.”

Care ar fi sfatul pe care vi l-aţi da la vârsta de 20 de ani?

”Cred că la 20 de ani aş investi mult mai mult în dezvoltarea personală, aş intra în acel domeniu de dezvoltare personală mult mai timpuriu. Aş lucra mai mult la încrederea în mine şi aş întreprinde paşi mult mai profunzi în a îmi descoperii aspiraţiile, pasiunea, talentele. Aş lucra mai repede la aceste puncte. Mai devreme, mai timpuriu un pic”.


Urmăriţi în fiecare marţi de la ora 15:00 emisiunea Femei în business, realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Vodafone.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Vodafone