In the spotlight

In the Spotlight, un proiect ZF, powered by Mastercard. Rodica Groza, Tucano: Brandul Tucano a fost fondat în urmă cu 12 ani, la Chişinău. Astăzi avem 50 de cafenele în şapte ţări, dintre care 36 sunt în România

10.11.2023, 00:05 Autor: Cristina Roşca

♦ Tucano are mai multe formate. Cel clasic ajunge la 100-120 mp, iar investiţia e de 150.000 de euro. În mall pot fi şi spaţii mai compacte, iar investiţia într-un metru pătrat este de 1.200 euro.

Tucano este o reţea de ca­fenele de specialitate a cărei poveste a început să se scrie la Chişinău acum 12 ani. Astăzi, există 50 de unităţi sub acest brand în şapte ţări, însă România e piaţa principală, cu 36 de cafenele amplasate în marile oraşe.

„Fondatorul Tucano, Ruslan Cojocaru, e un om care călătoreşte foarte mult şi care a fost inspirat de cul­tu­ra cafelei de specialitate pe care şi-a dorit să o aducă în Moldova, iar asta acum 12 ani. Atunci, despre cafea nu se ştiau foarte multe lucruri. Nu exista o diversitate atât de mare de localuri“, spune Rodica Groza, head of brand communication la Tucano. Acum, oa­menii cunosc care este diferenţa dintre arabica şi robusta, ştiu ce înseamnă cafea mai intens prăjită, mai puţin prăjită, au deja o preferinţă.

„Ba chiar au început să-şi pre­pare foarte mult cafea de spe­cia­litate acasă, şi atunci trebuie să fim şi noi foarte bine pregătiţi ca să le putem răspunde la toate întrebările“, adaugă ea.

Rodica Groza a fost prezentă în cadrul emisiunii In the Spotlight, un proiect ZF powered by Mastercard.

Tucano a pornit cu o unitate, iar ulterior s-au deschis în Chişinău alte trei.

„Apoi, am avut dorinţa de a duce Tucano dincolo de graniţe. Prima ţară în care am dat o franciză a fost Emiratele Arabe Unite. A fost o provocare pentru noi, dar am acceptat-o. Astăzi, Tucano numără 50 de cafenele, în şapte ţări.“

„Cea mai extinsă reţea e în România, unde avem 36 de unităţi, suntem prezenţi aproape în toate oraşele mari din ţară.“

În România, Ruslan Cojocaru a deschis o primă cafenea în Bucureşti, pe Calea Dorobanţilor, într-o clădire istorică, amplasată vizavi de ASE.

„Suntem acolo în continuare, am reuşit să ne menţinem. Este un loc foarte drag nouă pentru că este o clădire cu arhitectură deosebită. Aici am venit la doi ani după ce am lansat conceptul în Chişinău.“

Este loc de extindere în România în continuare, spune executivul. În vizorul companiei sunt mall-urile, pentru că din punct de vedere comercial sunt cele mai bune.

„Ne dorim să ajungem aproape în toate mall-urile bune din România. Pe plan local avem şi unităţile proprii, dar în mare parte mergem pe franciză. Afară, mizăm tot pe franciză. Ne alegem foarte atent partenerii în funcţie de cât timp au să-şi dedice acestui business, pentru că Tucano este despre experienţă.“

Reţeaua e activă în România, Republica Moldova, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Germania, Kazahstan şi Kîrgistan.

„Am avut propuneri şi din Japonia şi din SUA, dar încercăm să ne limităm cumva pentru că din Moldova şi România coordonăm toate spaţiile şi nu vrem să ne aruncăm. Ne dorim să fim peste tot, dar totuşi vrem să ne păstrăm calitatea gestionării francizei. În vizorul nostru pentru anul următor se află Germania, o piaţă unde noi am debutat acum trei ani.“

Aici, Tucano a deschis o cafenea în Berlin şi mai apoi o alta în Frankfurt. Este însă o piaţă cu un potenţial foarte mare.

„Ne dorim să ne extindem pentru că e loc.“

Şi în România există cultura cafelei de specialitate, piaţa dezvoltându-se puternic în ultimii ani. Dar gusturile diferă de la o ţară la alta. În România, oaspeţii aleg cafelele cu lapte. În afară, oamenii optează pentru băuturile cu mai puţin zahăr şi mai puţin lapte.

„Au început să crească treptat solicitările pentru cafele pe bază de lapte vegetal. Totodată, preferinţele cam se duc uşor-uşor spre metodele alternative de preparare a cafelelor.“

Rodica Groza adaugă că Tucano nu are un format uşor de multiplicat, el presupune o investiţie considerabilă, fiind vorba de foarte multe standarde, e nevoie de foarte multă muncă. Tucano are mai multe formate. Cel clasic ajunge la 100-120 mp, iar investiţia e de 150.000 euro. În mall pot fi şi spaţii mai compacte.

„Investiţia într-un metru pătrat ar fi mai relevantă şi ea este de 1.200 euro.“

Recuperarea investiţiei în cazul unei cafenele Tucano se face în circa 36 de luni, dar exact cifrele diferă în funcţie de format, de zonă, de chirie.

În România, mall-urile vând cele mai bine. Pe de altă parte, Germania nu are cultura mall-urilor. „Apetit pentru centre comerciale există şi în Dubai, urmează să deschidem acolo cafeneaua cu numărul 50, în Dubai Mall. Şi va mai fi încă una tot în Dubai, într-o zonă rezidenţială. Aici ne dezvoltăm cu un partener nou, care urmează să deschidă mai multe unităţi în zonă. Ne bucurăm că am reuşit pentru că a trebuit să lucrăm cu unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari din Emirate. E o lecţie pentru următoarele colaborări.“

În mare parte, francizaţii din străinătate sunt oameni din Republica Moldova, stabiliţi în afară. Sunt şi unii români care sunt stabiliţi în afară.

„Totuşi, în Kazahstan avem un partener de acolo, iar în 2024 ne propunem expansiunea în regiune alături de el.“

Până în 2028, compania şi-a propus să ajungă la 200 de cafenele. „În România vrem să dublăm reţeaua, vrem să mergem în oraşele unde nu suntem acum, precum Mangalia sau Alba Iulia. Mai avem unde merge. În Bucureşti avem unităţi proprii, dar dezvoltarea preferăm să o facem prin parteneri.“

Cafeneaua fanion ca vânzări la nivel internaţional este cea din mall-ul din Braşov. Este un oraş turistic, plus că în ultima vreme foarte multă lume s-a mutat în Braşov, spune Rodica Groza.

În bună parte, clienţii Tucano sunt localnici. Totuşi, în cafeneaua de pe Calea Victoriei, 80% dintre oaspeţi sunt turişti.

 


Mastercard Premium Collection este primul program de cashback automat al Mastercard, dedicat segmentului Premium din România, care conectează posesorii de carduri la o rețea națională de peste 70 de parteneri dintr-o gamă variată de domenii. TEILOR, Nike, Sabon, FREYWILLE, Max Mara, Mamizza și M60, Le Bistrot Français, La Finca by Alioli și Zăganu sunt doar o parte dintre partenerii atent selectați, dintr-o varietate de domenii și arii de interes pentru consumatorii locali: de la fashion, beauty și bijuterii la delicii culinare & restaurante, precum și home & deco. Pentru a beneficia de cashback de până la 15% la comercianții din program, posesorii de carduri Mastercard Gold, Platinum, World și World Elite, destinate persoanelor fizice și emise în România, au de parcurs următorii pași:

După îndeplinirea acestor pași, deținătorii de carduri Premium vor primi banii înapoi pe cardul cu care au efectuat plata în rețeaua de comercianți parteneri, conform coordonatelor ofertei comerciale.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Mastercard