• Leu / EUR4.9469
  • Leu / GBP5.8072
  • Leu / USD4.7475
Lectii de business

30 de lecţii de business de la unii dintre cei mai puternici antreprenori. Cât de important este eşecul, cum vinzi un produs înainte de a-l avea şi cât contează „povestea“ în succesul unei afaceri

01.01.2022, 21:01 Autor: Roxana Petrescu

♦ Unii dintre cei mai puternici antreprenori din România au participat la primul sezon al Lecţii de Business, proiectul editorial realizat de ZF alături de First Bank. Importanţa asumării eşecului, un subiect aproape tabu la nivelul discursului de business sau al pregătirii academice, necesitatea identificării clientului chiar înainte de a avea un produs final, echilibrul dintre viaţa privată şi cea de business sau nevoia de a avea o viaţă sănătoasă pentru a susţine constant o carieră de antreprenor sunt doar câteva „puncte“ de pe to-do-listul viitoarei generaţii de oameni de afaceri. 

„A fost o perioadă foarte grea pentru mine, simţeam că am şira spinării îngheţată, eram într-un stres total. Mi-am dat seama că trebuie să acţionez. Evident că mi-am revenit. Aveam o experienţă de peste 20 de ani“, spune Doina Cepalis, CEO & fondatoare a grupului Te-Rox, la finalul a doi ani de pandemie pe care producătorul de scaune auto pentru copii şi sisteme de siguranţă produse în Paşcani i-a trecut cu bine. Te-Rox, grup înfiinţat acum 14 ani printr-o resetare completă de business, este azi concentrat numai pe export, activ în 49 de pieţe, cu un portofoliu de produse de 4.000 de articole diferite, un business de circa 30 de milioane de euro cu 900 de angajaţi. Cu trei unităţi de producţie, Te-Rox a fost preluat la finalul anului 2020 de grupul suedez Holmbergs, urmând să fie vectorul de extindere al suedezilor pe plan regional. Cepalis spune că pentru succesul afacerii pe care o conduce echipa a fost esenţială, la fel şi acceptarea eşecului, când a fost cazul, cu toate lecţiile de business pe care o astfel de experienţă o aduce. Cumpătarea în business şi păstrarea unor rezerve care pot susţine activitatea în mometele de criză sunt la fel de importante, mai spune Cepalis.

„Trebuie să ştii să-ţi împarţi timpul între familie şi viaţa de antreprenor. Altfel, îţi vei pupa copilul doar în somn“, spune Cepalis, subliniind importanţa echilibrului între viaţa de business şi cea privată.

Nu doar echilibrul între cele două este important, dar şi atenţia acordată propriei sănătăţi.

„Antreprenoriatul este dificil, este o unire totală cu obiectivele tale. Antreprenoriatul îţi cere o rezistenţă mult peste medie pentru a încasa şocurile şi a-ţi reveni. Eşti permanent pe terenul de luptă. Trebuie să ai grijă de tine“, a spus Corneliu Bodea, CEO al Adrem, un business de circa 50-60 de milioane de euro.

Descentralizarea procesului decizional prin conectarea angajaţilor la datele companiei este unul dintre principalele sfaturi pe care Iulian Stanciu, preşedintele executiv al eMAG, cel mai puternic retailer online din România, îl dă comunităţii de antreprenori locali. Investiţiile continue sau atenţia la cash sunt la rândul lor importante, a mai spus omul din spatele eMAG.

„Nu există un glob de cristal care să îţi spună ce vrea clientul, dar în această nouă economie, făcută în noul context, economia digitală, ai acces la mai multe date. Felul în care interpretezi datele şi deciziile luate pe baza datelor te ajută să mergi cu viteză mai mare şi să iei un procent tot mai mare de decizii corecte. Asta este businessul, o sumă de decizii luate de mai mulţi oameni“, spune Stanciu.

Apoi încrederea în propria afacere şi proiecterea acestei încrederi şi în cadrul angajaţilor sunt esenţiale.

„Am plecat convinşi că noi vom reuşi. Este un prim lucru cu care trebuie să pornească un antreprenor. Mai departe, ca antreprenor trebuie să fii mereu în mijlocul pieţei. În anii aceştia am învăţat să ştiu ce nu au clienţii, să produc şi să îi conving că au nevoie de ce produc eu. Trebuie să ştii înaintea clientului de ce are nevoie“, spune Ştefan Gadola, unul dintre fondatorii EnergoBit.

Diversificarea portofoliului este un alt sfat pe care Ştefan Gadola, unul dintre fondatorii EnergoBit, îl dă noii generaţii de antreprenori.

La rândul său, fiind într-o poziţie privilegiată, aceea de urmaş al uneia dintre cele mai puternice familii antreprenoriale din România, Radu Timiş Jr., CEO-ul Cris-Tim, a spus că sunt câteva lecţii de business care l-au ajutat enorm în actuala carieră.

„Ce am înţeles în primul rând este că dacă vrei să ai succes trebuie să îndeplineşti o nevoie, să identifici ce are nevoie consumatorul tău şi să reuşeşti tu să-i satisfaci această nevoie. Trăim într-o lume globalizată, unde presiunea pe costuri este din ce în ce mai mare şi trebuie mereu să te gândeşti cum inovezi şi cum stai în vârful pieţei astel încât să te diferenţiezi de ceilalţi competitori.“ Disponibilitatea de a învăţa din eşec este o altă lecţie majoră.

„Am învăţat că foarte mportant în afaceri este să înveţi să pierzi. Asta vine la pachet cu răbdarea de a construi. Un business asta este, o construcţie pe termen lung. Nu trebuie să vezi doar ziua de mâine, ci să îţi planifici creşterea pentru viitor, pe termen mediu şi lung.“

Dincolo de calcule, echipă şi de echilibru, succesul în afaceri mai este legat de ceva.

„Trebuie să ai o poveste. Povestea respectivă motivează oamenii şi viitorii parteneri, clienţii. Povestea este singurul lucru care ne entuziasmează, iar tu trebuie să produci emoţie şi siguranţă în ceea ce faci“, a precizat Liviu Drăgan, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali din IT.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank