♦ În următorii trei ani, grupul E-INFRA, controlat de omul de afaceri Teofil Mureşan, are ca obiectiv dublarea businessului, după ce anul acesta se îndreaptă spre afaceri consolidate de 400 de milioane de euro cu o echipă de 800 de oameni ♦ Afacerea a fost lansată în urmă cu 25 de ani, câteva lucruri fiind esenţiale pentru a face saltul de la o companie mică la una dintre cele mai mari firme antreprenoriale din România.
Electrogrup Infrastructure (E-INFRA) reuneşte activităţile Electrogrup, Direct One, Nova Power & Gas, Wesee şi Netcity, companii active în domeniul proiectelor de infrastructură energetică şi de telecomunicaţii. Pentru finalul acestui an, businessul consolidat este estimat la 400 de milioane de euro, dublu faţă de anul trecut, echipa E-INFRA ajungâd la 800 de persoane.
„În urmă cu 25 de ani, când am început cu prima firmă din grup, Electrogrup, eram dispecer în cadrul DEN (Dispecerul Energetic Naţional - Transelectrica). A fost o iniţativă de a avea un part-time job oferind consultanţă energetică. Apoi am adăugat partea de telecom, după venirea marilor companii. În 2000 am plecat din Transelectrica şi am trecut în zona privată“, a spus Teofil Mureşan, antreprenorul care deţine grupul E-INFRA, în cadrul unui nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial realizat de ZF alături de First Bank.
Toate firmele din grup au reuşit anul acesta să crească şi să înregistreze profit, rezultatele fiind obţinute după o schimbare radicală a modului de organizare.
„Firmele de construcţii au fost prinse de volatilitatea pieţelor atât în timpul pandemiei, când multe şantiere s-au blocat, cât şi pe urmă când au crescut preţurile materialelor, având contracte în derulare. Au fost lovituri extraordinare, succesive, dar cumva ne-au făcut să fim conştienţi şi să ne adaptăm repede, să ieşim din zona de confort, să încercăm să vedem tendinţele.“
De la planuri pe termen lung, companiile au trecut la analize şi ajustări săptămânale. „Am schimbat stilul. Ne schimbăm strategia din mers.“
De-a lungul celor 25 de ani, depăşirea crizelor şi creşterea afacerilor au fost susţinute de un principiu de business. „Firul roşu este că am stat în zona noastră de competenţe, chiar dacă pare că ne-am diversificat. Ne-am concentrat pe ce ştiam noi să facem. Am preluat modele de la companiile consacrate pe zona de project management sau de achiziţii, dar am vizat locul comun din ariile noastre.“
Mureşan spune că la nivelul mediului de business, România are foarte mulţi oameni pregătiţi, dar cu toate acestea sunt puţini antreprenori care reuşesc să facă, alături de companiile lor, saltul de la un business mic la statutul de firmă de talie mare.
„Noi avem mulţi oameni pregătiţi bine profesional în România. Mai e nevoie de un pas pe care eu l-am făcut târziu, dar l-am făcut. În 2012, m-am dus la Londra, la un masterat de un an la London Business Schoool, un master în leadership şi strategie adresat top managerilor. Şiam bine inginerie, aveam un business, dar operam în România, la scară redusă. Acel curs mi-a deschis ochii, am văzut competiţia, top managementul din alte companii mari şi am căpătat curaj de a gândi mai mare, acel think big necesar. Aş vrea să le spun celor care sunt în business că e foarte importantă pregătirea continuă.“
„Uneori ne e frică că suntem la 40-50 de ani şi că ar fi greu să mai mergem la şcoală. Nu e chiar atât de greu. E cum se întâmplă în general. Trebuie să intri în teren şi să înveţi regulile jocului.“
Mai departe însă, Mureşan spune că zona antreprenorială s-a dezvoltat bine în România, mai ales ţinând cont de timpul foarte scurt pe care l-a avut la dispoziţie.
„Zona capitalistă a economiei româneşti este relativ tânără. Primii 10-15 ani după ‘89 nici nu poţi spune că au o importanţă. Economia are nevoie de timp să se dezvolte şi să dezvolte lideri de business. Este greu să faci salturile de la o companie mică la companie medie şi apoi la companie mare. Cred că avem nevoie de timp, de încredere şi de mai mult sprijin pentru ce înseamnă zona privată din partea statului şi a opiniei publice.“
Revenind la business-ul său, Mureşan spune că aplică un model de delegare în luarea deciziilor, având încredere în echipele de management care gestionează fiecare business.
„Majoritatea directorilor au experienţă şi în alte companii, am început să avem şi străini în management. Lucrăm cu bugete şi atâta vreme cât companiile rămân în cifrele agreate, intervenţia noastră e minimă.“
Printre proiectele de investiţii finalizate anul acesta sunt parcuri solare de 45 MW, dar şi două centrale pe gaze care oferă servicii de echilibrare la nivelul sistemului.
„Până la finalul anului viitor vom avea 100 MW (în proiecte solare). Suntem în fază avansată cu o centrală pe gaz mix cu hidrogen de 150 MW la Câmpia Turzii, pe lângă parteneriatul pe care îl avem cu Nuclearelectrica de a dezvolta noua tehnologie de reactoare modulare mici.“
La jumătatea acestui an, producătorul de energie nucleară Nuclearelectrica (simbol bursier SNN), furnizorul de tehnologie pentru reactoare nucleare modulare de mici dimensiuni (SMR) NuScale şi grupul de companii E-INFRA au semnat un memorandum de înţelegere pentru dezvoltarea primului reactor SMR din România pe amplasamentul fostei termocentrale de la Doiceşti, judeţul Dâmboviţa. Terenul este deţinut de E-INFRA. Proiectul va avea 6 module, în total 462 MW, pe amplasamentul Doiceşti. Se estimează ca centrala NuScale cu 6 module va genera 193 de locuri de muncă permanente în centrală, 1.500 de locuri de munca în construcţii, 2.300 de locuri de muncă în producţie, proiectul umrând să fie finalizat spre finalul acestui deceniu.
„Am o încredere extraordinară în tehnologia şi abilitatea companiilor americane de a o aplică. Dacă tehnologia SMR va fi un succes, va schimba ecuaţia energetică a lumii. Oricum, România nu stă rău la producţia de energie comparativ cu alte ţări, dar fi extraordinar să exportăm.“
Ţinând cont de proiectele de investiţii, Mureşan crede că business-ul are şanse de dublare în următorii trei ani.
„Preocuparea noastră în următorii 3 ani va fi investiţia în energia verde, solar şi eoliană, şi în energia nucleară, atât cât vom putea noi să susţinem. Sigur vom depăşi 2.000 de angajaţi în trei ani şi că vom dubla cifra de afaceri.“
5 Lecţii de Business de la Teofil Mureşan, preşedinte E-INFRA
► Lecţia 1: Stai în zona ta de competenţe, chiar dacă te diversifici.
► Lecţia 2: Noi avem mulţi oameni pregătiţi în România, dar mai e nevoie de un pas, educaţia în leadership.
► Lecţia 3: Preia modele de business de la companiile care deja au reuşit.
► Lecţia 4: Ai curaj să intri pe teren. Înveţi regulile jocului şi din mers.
► Lecţia 5: Prin educaţie prinzi curaj, ajungi la acel think big necesar în business.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE