Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Tereza Tranakas, fondatoare şi CEO al Oxygen: Creativitatea nu se reflectă numai în concepte creative, ci şi în ingeniozitatea fiecăruia de a rezolva o problemă. Creativitatea nu este tărâmul unei agenţii, ci este al nostru, al tuturor şi este despre cum punem în folosinţă toate instrumentele pe care le avem pentru a genera soluţii

08.12.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Succesul în afaceri este indisolubil legat de un volum de muncă foarte mare. Desigur, partea de noroc contează, dar nu va face minuni în cazul în care viziunea de carieră începe la ora 9 şi se termină la 5, spune Tereza Tranakas, cea care acum 15 ani punea bazele Oxygen, agenţie care între timp a ajuns unul dintre cei mai mari jucători independenţi din piaţa comunicării.

Una dintre etapele care i-au modelat cel mai mult cariera a fost chiar la început, la acel moment Tereza Tranakas lucrând în SUA, o ţară cu o cultură a muncii mult diferită faţă de cea europeană.

„A fost un parcurs interesant“, spune Tereza Tranakas, fonda­toare şi CEO al Oxygen, în cadrul unui nou episod al emisunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. „Mi-am început cariera în SUA şi am avut şansa chiar din start să lucrez cu o serie de antreprenori precum Elon Musk. Am lucrat cu el la SpaceX, când a pus bazele acestei companii. Am fost într-un anumit anturaj la începutul carierei care ulterior m-a influenţat în decizia de a intra în antreprenoriat.“ Între timp, Elon Musk a devenit un antreprenor aproape iconic prin afacerile pe care le-a dezvoltat, cum ar fi Tesla şi SpaceX, dar şi prin originalitatea comunicării sau controversele pe care le-a stârnit. Privind retros­pectiv, această interacţiune a contri­buit mult la principiile după care se ghidează şi acum Tereza Tranakas.

„M-am întâlnit cu Elon, iar apoi el personal m-a recrutat. Eram singurul om pe comunicare. Am fost acolo în perioada de start-up a acelei companii. Acest lucru mi-a dat posibilitatea de a lucra cot la cot cu Elon şi am în­văţat o mulţime de lucruri. Cultura americană este foarte diferită şi foarte dinamică. Se lucrează la foc continuu.“

„Elon spunea că nu poţi să schimbi lumea lucrând între 9 şi 5. Iar americanii au o cultură şi o rezilienţă la muncă impresionantă.“ Un alt lucru pe care l-a păstrat a fost unghiul pozitiv de a vedea lucrurile.

„Am învăţat că nu există nu se poate, mereu sunt soluţii la probleme. Mentalitatea pozitivă de a vedea lucrurile te ajută, pentru că tu ca antreprenor mereu eşti în afara zonei de confort.“

În 2003, revine în România, lucrând pentru mai multe companii pe zona de comunicare, unele dintre acestea corporaţii despre care spune că sunt nişte şcoli extraordinare. „Dacă vrei să fii antreprenor este bine să treci prin corporaţie.“

Apoi, ia decizia de a merge pe cont propriu, lansând acum 15 ani agenţia de comunicare integrată Oxygen. „Atunci am decis că este momentul să trec la antreprenoriat. Cred că trebuie când iei o astfel de decizie să îţi placă riscul pentru că face parte din evoluţia ta personală şi profesională. Plus că am fost destul de inspirată de antreprenorii pe care i-am avut în jurul meu, de curajul lor şi mi-am dorit şi eu să fiu pe propriile picioare. Mi-am luat avântul şi a dat roade.“

Agenţia a fost lansată chiar în 2008, dar odată câştigaţi primii doi clienţi mari, lucrurile au început să prindă contur. „Cred că a fost şi puţin noroc, dar combinat cu foarte multă muncă şi perseverenţă.“ Dincolo de acestea, Tereze Tranakas spune că partea de viziune este extrem de importantă, trebuie să ştii unde vrei să ajungi. Apoi vine partea de echipă, mulţi dintre primii angajaţi ai Oxygen fiind şi acum în companie. Iar azi Oxygen are 80 de oameni.

„Atunci când au fost perioade dificile, nu ne-am oprit, nu ne-am redus personalul, am crezut în viziunea de termen lung. Există o agilitate a antreprenorului care îi permite să treacă peste momentele mai dificile.“

Dar au fost şi multe momente dificile, pandemia fiind însă cel care a avut un impact puternic, mai ales pe zona de randament al echipei. „Dar ceea ce nu ne doboară, ne face mai puternici.“

În ultimii 15 ani, dincolo de creşterea accelerată a economiei locale, comunicarea în sine a trecut prin transformări substanţiale. „Acum 15 încă trimiteam prin fax comunicatul de presă. Digitalizarea a forţat lucrurile foarte mult, ceea ce pune o presiune imensă pe oamenii de comunicare, este un job de 24 de ore. Totodată, să te faci auzit în această multitudine de voci face jobul nostru mai dificil, dar nu imposibil. Ne întoarcem la lucrurile de bază în comunicare, la comunicare autentică.“

Un lucru care este de remarcat în piaţa de comunicare este apetitul încă redus al antreprenorilor locali de a investi în astfel de procese, iar explicaţiile sunt multiple.  

„Clădirea reputaţiei este esenţială, dar antreprenorii români se gândesc la comunicare când sunt într-un impas. Bugetarea comunicării în planul de business este rar întâlnită în antreprenoriatul local. Acesta este un lucru foarte diferit faţă de americani, este o diferenţă de mentalitate.“

Dar mai este un aspect. „Businessul este centrat pe ei, pe antreprenori, nu vor să piardă controlul, deşi business-ul creşte tot mai mult. Nu creează un sistem de delegare suficient de bun. Până la urmă, nu antreprenorii trebuie să fie vectorii de comunicare mereu. Dar mulţi preferă să ţină lucrurile foarte centralizate în jurul lor, fără să delege. Iar acest lucru este o piedică atunci când vrei să te dezvolţi.“ Tereza Tranakas admite că la rândul său partea de delegare a venit mai greu, dar odată făcut acest pas, agenţia a reuşit să crească accelerat. 

„Nu poţi să creşti dacă nu dai din mână controlul, nu ai cum să evoluezi ca profesionist şi nici compania ta nu va creşte cu un antreprenor care se implică în toate zonele de competenţă. Este important să delegi echipei, să le acorzi oamenilor încredere. Mă bucur că am reuşit să fac acest lucru, pentru că din momentul în care m-am desprins mai mult de operaţional, business-ul a crescut considerabil. Puteam să mă concetrez pe partea de viziune, iar până la urmă acesta este atributul antreprenorului.“

Inteligenţa artificială tinde să devină noul factor masiv de schimbari, inclusiv pentru industria de comunicare, dar Tereza Tranakas spune că priveşte fenomenul mai mult ca o oportunitate, creativitatea umană fiind imposibil de reprodus pe calea algoritmilor.

„Cred cu tărie că superputerea viitorului va fi creativitatea. Iar creativitatea nu se reflectă numai în concepte creative, ci în ingeniozitatea fiecăruia de a rezolva o problemă. Creativitatea nu este tărâmul unei agenţii, ci este al nostru al tuturor şi este despre cum punem la folosinţă toate instrumentele pe care le avem pentru a genera soluţii.“ Un alt factor de schimbare sunt chiar generaţiile care vin, generaţii pentru care munca de la 9 la 5 chiar a devenit un scop în sine.

„Cred că e mai sănătoasă relaţia lor cu munca, mai echilibrată. În acelaşi timp, simt că noile gerenaţii nu au aceeaşi rezistenţă la greu în perioade mai dificile. În pandemie cei mai afectaţi au fost tinerii, dar se călesc.“

Partea de echilibru între muncă, familie şi pasiuni este imposibil de atins, dar lecţia care trebuie înţeleasă este că este necesar ca toate aceste laturi umane să fie adresate. 

Pe termen lung, viziunea pentru Oxygen este menţinerea locului câştigat pe piaţa de profil pentru cel puţin încă 15 ani.

„Businessul e un maraton, nu un sprint“, mai spune fondatoarea Oxygen.

 

Lecţii de business de la Tereza Tranakas, Oxygen

 Lecţia 1: Nu poţi schimba lumea dacă tu vrei să lucrezi doar de la 9 la 5.

 Lecţia 2:  Nu există nu se poate, mereu există soluţii la probleme.

 Lecţia 3:  Ca antreprenor ai nevoie de o mentalitate pozitivă pentru că mereu acţionezi în afara zonei de confort.

 Lecţia 4: Trebuie să îţi placă riscul ca antreprenor, face parte din evoluţia personală şi profesională.

 Lecţia 5:  Succesul depinde puţin şi de noroc, dar mereu combinat cu foarte multă muncă şi perseverenţă. Businessul e un maraton, nu un sprint.

 Lecţia 6: Contează să ai o viziune pe termen lung. Alături de viziune, pune echipe bune.

 Lecţia 7: Când centralizezi toate deciziile îţi pui de fapt piedici în dezvoltare.

 Lecţia 8: Clădirea reputaţiei este esenţială. Comunicarea trebuie să înceapă din momentul zero al afacerii.

 Lecţia 9: Nu există niciodată un echilibru perfect între afacere, familie şi pasiuni, dar trebuie să te dedici fiecăreia.

 Lecţia 10: Trebuie să detaşezi emoţionalul de raţional ca să iei decizii corecte.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank