Lectii de business

Lecţiile pe care nu le găseşti în niciun manual de economie: Peste 300 de sfaturi de business pe bune de la unii dintre cei mai puternici antreprenori sau executivi din România - I

02.01.2024, 00:00 Autor: Roxana Petrescu

Roxana Petrescu

Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank, a încheiat anul acesta cel de-al cincilea sezon de difuzare. Zeci de antreprenori şi de executivi au acceptat invitaţia ZF la dialog, dincolo de cifre, emisiunile Lecţii de Business încercând să afle de la invitaţii săi ce conteazaă pentru succesul în afaceri, care sunt calităţile necesare, care sunt greşelile de evitat, cum se construiesc relaţii sănătoase cu banii, angajaţii, partenerii de business şi comunitatea cu care orice afacere interacţionează. La final de an, aceasta este o retrospectivă a celor mai bune momente din Lecţii de Business.

Iulian Stancu, preşedinte executiv eMAG

  1. Când ai 1.000 de oameni care iau decizii rapid, lucrurile funcţionează rapid. Dă acces la date şi descentralizează procesul decizional.
  2. Accesul la informaţie este extrem de valoros. Aici trebuie să investeşti pentru a putea să te dezvolţi.
  3. învaţă, citeşte, fă cursuri. Nu reuşeşti să faci foarte mult doar cu o facultate. Trebuie să înveţi toată viaţa pentru a te diferenţia, altfel îţi vinzi doar munca.
  4. Nu există o zonă de confort. Când nu mai investeşti în afacerea ta, te vei duce în jos. Concurenţa este extraordinar de mare.
  5. Este foarte important să ţinteşti sus în momentul în care te apuci de un business. Dacă nu ţinteşti sus, şansa de a ajunge acolo este destul de mică.
  6. Nerespectarea promisiunilor este cea mai mare greşeală în afaceri.
  7. Profitul nu e chiar atât de important pe termen lung precum cash-ul. Cash is king, asta te ţine în business sau te scoate.
  8. întotdeauna trebuie să faci ceea ce îşi doreşte clientul tău, chiar dacă ar putea să te coste, chiar dacă nu câştigi niciun ban. Este o construcţie pe termen lung.
  9. Avem două indicii foarte importante în PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă). Astfel, 37% din bani se duc în zona economie verde şi 20% pe partea de tranziţie digitală. Aceste două zone vor redefini economia.
  10. Economia digitală va ajunge principalul driver de creştere economică al României.

Mihai Marcu, preşedinte şi CEO MedLife Group

  1. Curajul începutului este decisiv. Noi am ipotecat totul pentru a lansa MedLife.
  2. Dacă nu treci prin 10 ani în care să dai din coate să îţi faci loc, să avansezi, nu ai cum la rândul tău să ajungi să conduci mii de oameni.
  3. Arsenalul unui antreprenor trebuie să includă cunoştinţe de management, nu doar financiar, ci şi competenţe de resurse umane, delegare, negociere.
  4. Antreprenorul care este şi CEO trebuie să fie şeful respectat al colegilor cu care este egal.
  5. MedLife este un conglomerat de antreprenori. Ne ajutăm unii pe alţii, iar asta este extraordinar de important.

Dragoş Petrescu, fondatorul grupului City Grill

  1. Primul şi cel mai important pas în antreprenoriat este chiar să faci pasul. începe de undeva!
  2. Fii serios şi munceşte.
  3. Risipa este cea mai rapidă cale spre faliment.
  4. Planifică şi monitorizează constant evoluţia afacerii.
  5. Experienţa dobândită este cea mai importantă educaţie de business.

Doina Cepalis, CEO & fondator al grupului Te-Rox

  1. Înaintea tehonologiei şi a contractelor e echipa ta.
  2. Trebuie să înţelegi toate mecanismele unei afaceri. Altfel nu vei reuşi.
  3. ţinteşte foarte sus. Nu te plafona.
  4. Trebuie să înveţi mereu, dacă ţinteşti sus. Leadershipul este un talent. 
  5. Toţi cei care au reuşit au trecut prin eşec. Până nu înveţi nişte lecţii din eşec, nu ajungi mai departe.
  6. Pune bani deoparte. Profitul este important, rezervele te salvează.
  7. Trebuie să ştii să-ţi împarţi timpul între familie şi viaţa de antreprenor. Altfel, îţi vei pupa copilul doar în somn.
  8. Când porneşti pe drumul antreprenoriatului, trebuie să fii foarte responsabil pentru că aduni oameni alături de tine. Nu ne putem juca de-a antreprenoriatul. Acesta nu e un job.

Ioan Popa, preşedintele Transavia

  1. Stabileşte-ţi clar obiectivele şi metodele prin care le atingi.
  2. Fiecare om de afaceri lucrează pentru două entitaţi. Una este el, alta este statul. Când mai aduci pe cineva în companie, gândeşte-te că mai lucrezi pentru încă cineva.
  3. La noi regulile se respectă cu stricteţe.
  4. Nu se mişcă nimic în companie fără cuvântul meu. Eu nu deleg lucruri.
  5. Cât sunt în viaţă, sunt în activitate.
  6. Dacă pornesc cu 100 de lei în buzunar, la finalul zilei vreau să am 110 lei. Conservă-ţi mereu averea. Nu consuma din ce ai.

Victor Căpitanu, cofondator, ONE United Properties

  1. Nu am început cu brandul şi apoi cu munca, ci cu munca şi apoi brandul.
  2. Pentru o afacere imobiliară, cash-flowul e foarte important, gradul de îndatorare şi apoi profitul.
  3. Cel mai important lucru pentru o afacere sunt clienţii. Dacă nu ai clienţii cărora să le rezolvi o problemă, nu ai business.
  4. Trebuie să ai un focus foarte mare pe afacerea ta, nu te împrăştia în multe direcţii. Investeşte-ţi timpul şi banii în ceea ce înţelegi şi în ceea ce te pricepi.
  5. Este foarte important să ai oameni de valoare în jurul tău, echipă şi parteneri de valoare.
  6. Poţi descentraliza decizia când ai oameni capabili în companie.
  7. Cea mai mare greşeală de business a fost cand am investit în lucruri la care nu mă pricepeam.
  8. Listarea la Bursă este o chestie excepţională şi mulţi nu înţeleg asta. îţi dă acces la capital, dar te obligă la o disciplină benefică afacerii.
  9. în business, dacă te pregăteşti zilnic de criză, atunci când chiar vine nu o resimţi. Iar când vine criza, trebuie să fii pregătit să cumperi, nu să vinzi.
  10. Dacă reuşeşti să-ţi respecţi tot timpul cuvântul dat, încrederea oamenilor în tine creşte exponenţial. E critic pentru un business să îţi respecţi cuvântul.

Carmen Sebe, CEO al SeedBlink

  1. Tot ce am dezvoltat, am vândut internaţional. Trebuie să porneşti cu acest mindset. Nu sunt companie locală, sunt internaţională.
  2. Niciodată nu am făcut lucrurile singură, ci alături de echipe extraordinare în care fiecare ştie ce trebuie să facă.
  3. Degeaba ai tehnologia dacă ea nu ajunge la client.
  4. Dacă cineva te dă afară pe uşă, intri pe geam, dar numai cu un business-case solid.
  5. Nu minţi niciodată în business.
  6. Găseşte ceva ce îţi place în proporţie de 52% şi devino cel mai bun la asta. Nu trebuie să fii nebun după ceva, ci să îţi placă.
  7. Nu trebuie ca tu să fii cel mai important om din sală. Echipa ta trebuie să se descurce în absenţa ta.
  8. Analizează oportunităţile şi asumă-ţi riscuri calculate la momentul potrivit.
  9. în principal este vorba de multă muncă, perseverenţă şi oameni de calitate.
  10. Cel mai bun lucru pe care l-am făcut în carieră a fost să strâng echipe fenomenale în jurul meu.

Anca Damour, CEO DCraig Real Estate

  1. Inovaţia se găseşte oriunde, nu doar în zona de antreprenoriat.
  2. Principalul obiectiv al unei companii nu este profitul, ci identificarea oportunităţilor de creştere care-i permit să devină şi să rămână profitabilă.
  3. Asigură-te că ai în echipă oameni cu gândire critică şi spirit antreprenorial.
  4. Regulile sunt extrem de importante.
  5. Nu există o construcţie pe termen lung dacă nu ai viziune, dacă nu ai strategie şi dacă nu ai echipe extrem de bine pregătite pentru ambele.
  6. Este foarte important să îţi asculţi clientul, dar ceea ce este mai important este să anticipezi piata.
  7. Avantajul competitiv vine din capacitatea de a ieşi din zona de confort şi din modele care par riscante, dar care-ţi fidelizează clienţii.
  8. Mi-am construit echipele dându-le încredere.
  9. Este important să te bucuri de succes, dar ai grijă să nu rămâi prea mult în zona de confort.
  10. Teama este un ciclu pe termen scurt. Devino confortabil cu riscul încă de la început. învaţă mereu.

Andreea Pipernea, managing partner, Exit by Choice

  1. Lucrurile ies bine când sunt la intersecţia dintre ceea ce îţi place şi ce este util pentru altii.
  2. Orice formă de colaborare este o stradă cu dublu sens.
  3. Este bine ca oamenii să fie înlocuiţi, este mereu nevoie de lume nouă.
  4. Trebuie să îţi construieşti compania într-un anumit fel pentru a avea opţiunea unui exit valoros.
  5. Lista de pregătire pentru un exit include existenţa unui management profesionist, procese documentate, situaţii financiare în perfectă ordine, produse bine plasate.
  6. Exitul trebuie să fie un moment de decizie, să fie by choice, nu by chance.
  7. Ai nevoie de un an sau doi pentru a pregăti compania de un exit.
  8. Creezi valoare având o companie gata de exit, chiar dacă nu exerciţi opţiunea.
  9. Cu cât ai mai puţine riscuri în activitate, cu atât te duci în zona de maxim a intervalului de evaluare.
  10. O carieră, dar cu atât mai mult un business personal se construiesc pe foarte multă energie vitală. Este foarte important să te trezeşti cu gândul că îţi place ce faci.

Tereza Tranakas, fondatoare şi CEO al Oxygen

  1. Nu poţi schimba lumea dacă tu vrei să lucrezi doar de la 9 la 5.
  2. Nu există nu se poate, mereu există soluţii la probleme.
  3. Ca antreprenor ai nevoie de o mentalitate pozitivă pentru că mereu acţionezi în afara zonei de confort.
  4. Trebuie să îţi placă riscul ca antreprenor, face parte din evoluţia personală şi profesională.
  5. Succesul depinde puţin şi de noroc, dar mereu combinat cu foarte multă muncă şi perseverenţă. Businessul e un maraton, nu un sprint.
  6. Contează să ai o viziune pe termen lung. Alături de viziune, pune echipe bune.
  7. Când centralizezi toate deciziile îţi pui de fapt piedici în dezvoltare.
  8. Clădirea reputaţiei este esenţială. Comunicarea trebuie să înceapă din momentul zero al afacerii.
  9. Nu există niciodată un echilibru perfect între afacere, familie şi pasiuni, dar trebuie să te dedici fiecăreia.
  10. Trebuie să detaşezi emoţionalul de raţional ca să iei decizii corecte.

Dan Ştefan, cofondator al Autonom

  1. Nicio afacere nu porneşte de la zero. Concentrează-te pe ce ai şi pe ce te pricepi.
  2. Studiază bine domeniul. Dacă poţi, lucrează în el.
  3. Lumea nu se uită suficient la client.
  4. Ideile îţi vin testând multe lucruri.
  5. Nişele sunt superbe pentru business.

Felix Pătrăşcanu, cofondator FAN Courier

  1. într-un business e clar, trebuie să faci cifre, dar după cifre vin oamenii. Niciodată nu am făcut singuri ceea ce am făcut.
  2. Acum mai mult ca niciodată trebuie să fii atent la tineri. Paradigma clasică de business se schimbă dramatic.
  3. Meritul nostru este că am coordonat echipele şi că am investit. De fapt, acesta este cel mai important cuvânt: investiţiile.
  4. Nu poţi să faci un business în servicii dacă nu ai încredere în oameni. Punct.
  5. Cea mai mare greşeală este ca după un anumit nivel să nu delegi.
  6. Stabileşte-ţi un obiectiv şi asigură-te că echipa este confortabilă cu atingerea acestuia.
  7. învaţă de la concurenţă.
  8. Valorile ne-au ţinut împreună.
  9. Afacerea nu îţi înlocuieşte familia. Totul este un business din care poţi face un exit sau pe care poţi să-l laşi moştenire.

George Moroianu, cofondator Flip.ro

  1. Totul pleacă de la clienţi. Businessul tău trebuie să rezvole o problemă reală.
  2. It’s always day one. Mereu tratează lucrurile ca şi cum ai fi la început, ca şi cum ai concurenţa în ceafă.
  3. Obiectivele ambiţioase nu se îndeplinesc cu oameni pentru care merge şi aşa.
  4. Sistemul tău de organizare trebuie să scaleze pe măsură ce scalează şi businessul tău.
  5. Atenţia şi resursele unei organizaţii sunt limitate. Menţine-ţi focusul. Fii calculat!
  6. Fă ceea ce ai promis. Mereu!
  7. Echipa este unul dintre lucrurile cheie care fac succesul să se întâmple.
  8. Miza reuşitei în afaceri trebuie să fie mai mare decât propriul tău orgoliu.

Corneliu Bodea, CEO şi fondator al grupului Adrem

  1. în antreprenoriat, abordarea de învăţare continuă trebuie să fie o nevoie. Pentru a deţine responsabilitatea de a conduce oameni, trebuie să fii competent, iar competenţa nu se obţine decât prin învăţare continuă.
  2. Antreprenoriatul îţi cere o rezistenţă mult peste medie pentru a încasa şocurile şi a-ţi reveni. Eşti mereu pe terenul de luptă. Ai grijă de tine!
  3. Investeşte în educaţia ta. Este prima şi cea mai importantă investiţie.
  4. Pentru a ieşi în afară, trebuie să stai foarte bine pe picioarele tale în România. Principala misiune în antreprenoriat este soliditatea afacerilor şi stabilitatea joburilor create de tine în ţară.
  5. Energia verde şi economia circulară vor fi starurile următorilor zeci de ani.

Ştefan Gadola, fondator EnergoBit

  1. Crede cu tărie în afacerea ta. Noi am plecat convinşi că vom reuşi. Este un prim lucru cu care trebuie să pornească un antreprenor.
  2. Reuşeşti doar cu o echipă bună. Adu lângă tine oameni valoroşi, cu caracter.
  3. Cunoaşte-ţi piaţa foarte bine. în anii aceştia am învăţat să ştiu ce nu au clienţii, să produc şi să îi conving că au nevoie de ce produc eu. Trebuie să ştii înaintea clientului de ce are nevoie.
  4. Diversifică-ţi mereu afacerea. Mai departe, ca antreprenor investeşte şi în domeni noi.
  5. Dacă primeşti o ofertă mult peste propria evaluare a firmei, n-o refuza.

Adrian Cocan, fondator Lăptăria cu Caimac

  1. E nevoie de foarte multă pregătire înainte de a scoate un produs sau un serviciu.
  2. Mai bine rămâi mai mult în faza de concept şi pregăteşti lucrurile din timp decât să trebuiască să faci modificări ulterior.
  3. Fă-ţi foarte bine temele şi ai grijă la calitate!
  4. Nu te limita strict la piaţa românească!
  5. Nu are sens listarea la Bursă dacă nu ai planuri de creştere.

Ion Sturza, fondator Elefant.ro

  1. Ieşi dintr-o afacere atunci când lucrurile duduie.
  2. Creşterile exponenţiale vor fi doar în zona de digital.
  3. Niciodată nu trebuie să ai aroganţa de a crede că eşti mai bun decât echipa.
  4. Trebuie să fii curios. Ca antreprenor, nu poţi altfel.
  5. Meseria se învaţă, dar antreprenoriatul e o stare de spirit.

Mircea Turdean, director general Farmec Cluj

  1. Sloganul cu produsele locale nu ţine fără calitate.
  2. Fii adeptul inovării, nu al copierii.
  3. Un brand în cosmetice nu se face peste noapte. Trebuie să ai răbdare.
  4. Saltul spre piaţa naţională se face doar cu investiţii în producţie.
  5. Investeşte masiv în afacerea ta, de la cercetare la tehnologie.

Ovidiu Palea, fondator Provita

  1. în antreprenoriat, eşti ultimul care se pune la masă.
  2. Antreprenoriatul în medicină se face cu o echipă medicală alături.
  3. Dezvoltă o nişă. Acesta este cel mai scurt drum către pacienţi.
  4. Finanţarea foarte bine pusă la punct este esenţială.
  5. Cu un spital privat, în primii ani mergi pe minus. Asigură-te că ai reursele să rezişti până la break-even.

Liviu Drăgan, CEO DRUID

  1. Tot timpul trebuie să te gândeşti cum vei vinde ceea ce faci.
  2. Proiectul tău trebuie să fie fezabil şi trebuie să aibă predictabilitate.
  3. Ai nevoie de oameni tehnici foarte buni, dar şi de competenţe de business.
  4. înainte de a avea produsul fizic, trebuie să ştii să îl vinzi.
  5. Trebuie să ai o poveste. Acesta e singurul lucru care ne entuziasmează.

Alina Donici, cofondatoare Artesana

  1. Nu am luat niciodată în calcul eşecul. Dacă te gândeşti mereu la cel mai negru scenariu, nu mai faci nimic.
  2. Ne-am bazat foarte mult pe intuiţie şi pe valorile noastre.
  3. Este imposibil să nu reuşeşti dacă ai un produs bun şi dacă aduci partea de inovaţie.
  4. Nu mă interesează şcoala cu care vin oameni, ci puterea lor de a învăţa şi atitudinea.
  5. Pentru a ieşi peste graniţe, trebuie să fii puternic aici.

Sergiu Neguţ, cofondator al FintechOS

  1. La început este tentaţia foarte mare să te concentrezi către produs, nu spre piaţă. Trebuie să te duci rapid către piaţă. Aşa vin clienţii.
  2. Dezvoltarea produsului, cu formarea echipei şi cu identificarea finanţării trebuie făcute simultan.
  3. Munceşte, munceşte, munceşte. Antreprenoriatul e multă muncă şi puţin glamour.
  4. Identifică resursele altora şi vezi cum pot face ele parte din povestea ta.
  5. Sărbătoreşte fiecare succes pentru a putea merge mai departe.

Iulian Nedea, cofondator şi CEO al Simtel Team

  1. Investeşte permanent în învăţare.
  2. Gândeşte mare. Gândeşte-te la milioane de euro, nu la sute de mii.
  3. Fii focusat pe ceea ce îţi doreşti. Când pierzi focusul, pierzi şi energia.
  4. Adu lângă tine oameni care au o atitudine bună.
  5. Provoacă-ţi mereu echipa.

Eduard Burghelia, fondator, Confidas

  1. Nu ai nevoie de bani ca să începi o afacere, ai nevoie de bani ca să o scalezi.
  2. Când faci research-ul pentru afacere ta, este posibil să găseşti chiar viitorii clienţi.
  3. Primul lucru pe care l-am făcut nu a fost să cer bani, ci să caut clienţi.
  4. în loc să investeşti trei ani într-o facultate, poate mai bine munceşti. Fă alegeri informate.
  5. O tranzacţie nu este finalizată până nu vezi negru pe alb şi verde în cont.

Radu Timiş Jr., CEO Cris-Tim

  1. Dacă vrei să ai success, trebuie să îndeplineşti o nevoie.
  2. în afaceri este foarte important să înveţi să pierzi. Asta vine la pachet cu răbdarea de a construi.
  3. Planifică businessul pe termen lung, nu doar pentru ziua de mâine.
  4. Te acomodezi cu riscul învăţând să iei decizii.
  5. Nu cheltui niciodată mai mult decât produci. A fi antreprenor înseamnă a avea răbdarea de a-ţi vedea businessul crescând.

Gheorghe Ciubotaru, preşedinte Electroalfa

  1. Asumarea rolului de lider este o onoare, dar presupune o mare responsabilitate.
  2. Stabileşte-ţi obiective, pune-le la o distanţă în timp, urmăreşte-le tenace pas cu pas.
  3. învaţă temeinic. Leadership fără cunoştinţe nu există.
  4. Deciziile se iau gândindu-te la echipă şi la parteneri.

Cătălin Mahu, fondator La Mama

  1. Dacă e cazul, dormi în restaurant, cel puţin la început. Doar aşa înţelegi cum funcţionează lucrurile.
  2. Ai făcut un restaurant, ţi-e bine? Atunci ai grijă de el. Nu te arunca cu capul înainte, ai grijă de venituri, niciodată nu ştii când se întâmplă ceva.
  3. Nu te lăsa tulburat de succes.
  4. ţine bine inventarul pentru că altfel nu ştii pe unde ţi se scurg banii.
  5. Obligaţia noastră este să nu facem rabat de la gust.

Rucsandra Hurezeanu, CEO şi fondator al Ivatherm

  1. Un brand creat azi trebuie să fie competitiv la nivel global. Dacă nu eşti un brand digital, cu o comunitate în jurul tău, nu exişti.
  2. Alege un segment relevant, care are viitor. Poziţionarea brandului este cea mai importantă.
  3. Cercetează mult piaţa, cunoaşte-ţi concurenţa şi diferenţiază-te de ea.
  4. în industria cosmeticelor, oamenii cer destul de multă transparenţă, au nevoie de siguranţă.
  5. Trebuie să începi cu o investiţie mare. Acesta nu este un business uşor şi mic, este o industrie.

Alexandru Lăpuşan, cofondator şi CEO Zitec

  1. în domeniile creative nu mai poţi conduce oamenii cu o mână de fier. Trebuie să ai încredere în oameni.
  2. Este normal să-ţi doreşti să baţi media de creştere a industriei din care faci parte.
  3. Mereu ne-am întrebat ce putem face mâine. Nu am fost niciodată blocaţi în ziua de ieri.
  4. Inovaţia presupune a schimba un model de consum.
  5. Momentele de creştere au venit când ne-am dat seama că nu suntem noi buni la toate.

Constantin Damov, cofondator şi preşedinte al Green Group

  1. Curajul nostru a fost să investim fără să avem o piaţă, dar anticipând că o vom construi.
  2. Creşterea doar din profit este sustenabilă, dar durează mult.
  3. Porneşte un business cu un produs care poate fi reutilizat, reparat, reciclat.
  4. Evită risipa prin simplul refuz.
  5. Trecem de la un model bazat pe proprietatea obiectului, la unul bazat pe proprietatea uzului.
  6. Modelul circular este modelul de business al viitorului.

Ionuţ Leahu, fondator & CEO Dr. Leahu

  1. De fiecare dată am încercat să construim împreună cu cineva. Irosim resurse dacă o luăm mereu de la zero.
  2. Când mi-am dat seama că am nevoie de un partener, l-am adus alături de mine.
  3. La un moment dat, un antreprenor poate deveni o piedică pentru afacerea sa, nu un ajutor.
  4. Definiţia antreprenoriatului este să te arunci de pe o stâncă şi să îţi construieşti aripi în cădere.
  5. Dacă îţi dai seama că trebuie să faci un pas în spate este posbil să fie deja prea târziu pentru afacerea ta. Fă un exit când totul este impecabil.

Dan Tudose, directorul general şi fondatorul companiei E-acumulatori

  1. în antreprenoriat este vorba despre a adapta şi modifica ce faci tot timpul.
  2. Investeşte în marketing.
  3. Vorbeşte cu echipa ta dimineaţa şi seara. Oamenii sunt motivaţi dacă simt că cineva e lângă ei.
  4. Fii atent cum îţi împarţi riscurile.
  5. Sprijină un ONG.

Citiţi restul articolului aici 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank