Lectii de business

Lecţiile pe care nu le găseşti în niciun manual de economie: Peste 300 de sfaturi de business pe bune de la cei unii dintre cei mai puternici antreprenori sau executivi din România - II

26.12.2023, 12:59 Autor: Roxana Petrescu

Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank, a încheiat anul acesta cel de-al cincilea sezon de difuzare. Zeci de antreprenori şi de executivi au acceptat invitaţia ZF la dialog, dincolo de cifre, emisiunile Lecţii de Business încercând să afle de la invitaţii săi ce conteazaă pentru succesul în afaceri, care sunt calităţile necesare, care sunt greşelile de evitat, cum se construiesc relaţii sănătoase cu banii, angajaţii, partenerii de business şi comunitatea cu care orice afacere interacţionează. La final de an, aceasta este o retrospectivă a celor mai bune momente din Lecţii de Business.

Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău

  1. în timp, rezistă doar companiile care au un bilanţ echilibrat.
  2. Trebuie să crezi atât de tare în afacerea ta încât să devii lider în domeniu.
  3. Multe afaceri eşuează pentru că proprietarii confundă bugetul companiei cu propriul buget.
  4. în fiecare an trebuie să faci o investiţie pentru afacerea ta.
  5. în caz de criză trebuie să ai rezervele necesare pentru a-ţi respecta angajamentele.

Eliodor Apostolescu, proprietarul companiei Phoenix Y, producătorul pufuleţilor Gusto

  1. Fii atent la orice amănunt. Totul se bazează pe detalii.
  2. Gândeşte-te la un produs care să meargă tot timpul anului.
  3. Am ieşit peste graniţe abia când am fost siguri de tehnologia de fabricaţie.
  4. Cu un pic mai multă îndrăzneală, faci paşi mai rapizi înainte.
  5. în acest domeniu concurezi cu toate corporaţiile de pe tot globul.

Nicolae Şerban, fondator Grup Şerban Holding

  1. Primul şi cel mai important lucru în antreprenoriat este să verifici dacă ştii să pierzi bani. Restul lucrurilor vin de la sine.
  2. Simţul organizatoric, optimismul şi înclinaţia ridicată spre risc sunt atuuri în antreprenoriat.
  3. Nu avem optica de a face totul de la furcă la furculiţă. Mai bine eşti bun în două-trei domenii care îţi oferă putere de negociere.
  4. Cel mai greu pentru un antreprenor este să găsească finanţare pentru proiecte, cel puţin la început.
  5. Este mai simplu şi mai ieftin să cumperi know-how decât să pretinzi că le ştii tu pe toate.
  6. Cel mai important lucru este marja pe care o poate genera un business. Dacă eşti la 15%, e bine.
  7. Pentru achiziţii, banii se iau de pe piaţa de capital. Pentru investiţii standard, sunt băncile şi fondurile europene.
  8. Vara îţi faci sanie. Când vine oportunitatea, tu trebuie să fii gata să o fructifici.
  9. Iroseşti resursă umană dacă vrei să iei tu singur deciziile.
  10. Trebuie să ai un plan, măcar pentru un an. Cel mai bine pe 5, excepţional pe 10.

Victor Gânsac, preşedintele consiliului de aministraţie şi CEO al Safetech Innovations

  1. înainte de a deveni antreprenor, lucrează ca angajat o perioadă. Cunoaşte-ţi bine meseria.
  2. Este important să ştii aşteptările unui manager din postura de angajat pentru că mai departe, ca antreprenor, vei avea aşteptări similare.
  3. Obiectivul principal nu trebuie să fie banii, ci dorinţa de a construi o afacere.
  4. în fiecare ţară în care am intrat, am mizat pe echipe locale pentru că ele ştiu cel mai bine cultura de business de acolo.
  5. Pune bani în cercetare şi inovare.
  6. Cu multă muncă şi perseverenţă vin rezultatele, pe toate planurile.

Cosmin Alexandru, decan şi cofondator al The Entrepreneurship Academy

  1. Dacă nu înţelegi cum funcţionează o echipă, nu poţi fi antreprenor. Eşti obligat să ai rezultate alături de alţii, altfel eşti freelancer.
  2. Singura cale de a deveni antreprenor cu un succes sustenabil este învăţarea continuă.
  3. Singurul motiv pentru care exişti este dacă satisfaci nevoia cuiva. Trebuie să existe o obsesie pentru nevoile clientului.
  4. Cel mai bun fel de a crea valoare este de a crea valoare pentru celălalt şi atunci o să ţi se întoarcă şi ţie.
  5. Cu cât îţi sunt mai clare conceptele cu care lucrezi, cu atât ai mai multe şanse în practică.
  6. Un antreprenor este un nemulţumit care face ceva cu nemulţumirea lui. Dacă ai neliniştea aceasta de a face ceva mai bun, atunci eşti antreprenor.

Horia Cardoş, fondator şi CEO al Agroland

  1. Concentrează-te pe businessul principal şi nu îţi irosi resursele.
  2. în România mai avem multe lucruri de învăţat, aşa că apelează la consultanţi cu expertiză dovedită.
  3. Lucrul pe care l-am învăţat „the hard way“ a fost cât de importantă este o echipă capabilă să ia decizii de una singură.
  4. Echipele nu se construiesc peste noapte. Chiar dacă ai cei mai buni oameni, durează până când echipa începe să funţioneze eficient.
  5. Reticenţa faţă de Bursă este nejustificată. Transparentizarea obligatorie te forţează pe tine să fii mai bun.
  6. Comunicarea este foarte importantă, indiferent dacă lucrurile merg bine sau nu. Acţionarii trebuie să afle de la fondator cum stau lucrurile.

Anca Petcu, vicepreşedinte First Bank

  1. Într-un proces de transformare trebuie să fii dureros de sincer cu tine. Nu romanţa povestea prezentului.
  2. Trebuie să ştii foarte clar unde vrei să ajungi pentru a-ţi putea capacita resursele în acea direcţie.
  3. Nu schimba direcţia oricât de seducătoare ar fi lucrurile apărute pe drum. Rişti să pierzi consistenţa planului iniţial.
  4. Disciplina în execuţie este extrem de importantă în orice proiect de transformare.
  5. Comunică intern transformarea. Oamenii trebui să facă parte din schimbare, nu pur şi simplu să li se întâmple.
  6. Dacă ceva nu merge bine, fii transparent în faţa organizaţiei.
  7. Capitalizează povestea frumoasă. Nu uita să te bucuri de reuşite.

Andrei Pitiş, CEO al Simple Capital

  1. Pentru a creşte ai nevoie de oameni lângă tine.
  2. A conduce mulţi oameni este o meserie care se învaţă separat. Nu te naşti cu aşa ceva.
  3. Secretul unei echipe bune este să aibă oameni foarte diferiţi. Greşeala pe care o fac mulţi antreprenori este că se înconjoară de oameni asemănători lor.
  4. Succesul unei afaceri stă în idee, iar această idee ori trebuie să fie unică, ori de calitate.
  5. Una dintre barierele pentru dezvoltarea firmelor româneşti este că antreprenorii noştri nu au fost niciodată manageri. E o pierdere colosală.
  6. Dacă vinzi un business ca antreprenor, rămâi ca manager acolo o perioadă. îţi vei dezvolta nişte abilităţi pe care nici nu ştiai că le ai.
  7. Nu intra în antreprenoriat pentru bani. Aproape sigur la început îi vei pierde.
  8. ţine legătura cu meseria şi fii dispus mereu să te reangajezi.
  9. Caută sfaturi, dar nu uita că doar de la un antreprenor poţi învăţa cum să devii antreprenor.
  10. Pe mine familia m-a ajutat enorm. Este un echilibru pe care trebuie să îl ai între viaţa personală, profesională şi sănătate.

Albert Davidoglu, CEO al Macromex

  1. Meseria se fură. Dacă iei ceva din tot ce te înconjoară, din oameni, din experienţe, poţi construi o fundaţie solidă.
  2. Fiecare om dintr-o organizaţie trebuie să contribuie mai mult decât rolul său.
  3. Dacă nu aduci valoare prin afacerea ta, cineva te va înlocui.
  4. După ce ai analizat şi ai făcut un pas într-o directie, arde corăbiile. Nu te mai uita înapoi. Apoi construieşte cărămidă cu cărămidă.
  5. Trebuie să fii înaintea lucrurilor.
  6. Azi vorbim de organizaţii exponenţiale, care nu au active, a căror valoare stă în brand.
  7. Secretul succesului este să faci lucrurile în etape. Testează, validează şi mergi mai departe. Boom-ul îţi blochează foarte mulţi bani deodată.
  8. Cea mai mare greşeală pe care o poate face un antreprenor este să spună mie n-o să mi se întâmple asta niciodată.
  9. Trebuie să fii un optimist precaut şi mai trebuie să fii umil, să înţelegi că lucrurile se pot schimba indiferent de cât de bun eşti.
  10. Investeşti în oameni ca să facă mai bine ceea ce fac, iar dacă ei simt că aduc valoare, rămân cu tine.

Teofil Mureşan, preşedinte E-INFRA

  1. Stai în zona ta de competenţe, chiar dacă te diversifici.
  2. Noi avem mulţi oameni pregătiţi în România, dar mai e nevoie de un pas, educaţia în leadership.
  3. Preia modele de business de la companiile care deja au reuşit.
  4. Ai curaj să intri pe teren. înveţi regulile jocului şi din mers.
  5. Prin educaţie prinzi curaj, ajungi la acel think big necesar în business.

Voicu Oprean, CEO & fondator al AROBS Transilvania Software

  1. Nu trebuie să ai un singur client de care să depinzi.
  2. Am distribuit decizia la nivelul verticalelor de business, nu am o structură centrată în jurul meu.
  3. Când angajaţii îţi devin parteneri în business au tot interesul ca afacerea să crească.
  4. Ai încredere în feeling-ul tău şi dublează eforturile pe verticalele care cresc. Ca antreprenor trebuie mereu să alegi.
  5. Educaţia este cea mai importantă. Investeşte continuu în educaţie chiar dacă sacrifici alte lucruri.

Nicolae Kovacs, CEO Agista

  1. Gândeşte mare.
  2. Cred în cutuma în care strângerea de mână e mai importantă decât semnătura.
  3. Ai nevoie de oameni diferiţi în diferite etape de creştere a companiei.
  4. Trebuie să simţi când va veni o criză de creştere şi să faci un pas din timp.
  5. Ne plac antreprenorii care înţeleg că ceea ce i-a adus până într-un punct nu îi va duce şi mai departe, care înţeleg valoarea parteneriatului.
  6. Business-urile mari se dezvoltă cu acel blood, sweat and tears.
  7. Dacă ne-am respecta cuvântul şi am crede în parteneriat a fi cu toţii mult mai departe.
  8. Sportul m-a învăţat disciplina şi să nu renunţ niciodată. Am câştigat meciuri în ultimele secunde.
  9. Când te crezi cel mai deştept om de la masă, eşti în pericol. Citeşte, informează-te, ascultă păreri diferite.
  10. Succesul poate fi o coincidenţă. Din eşec înveţi mult mai multe. Nu te teme de el.

Tiberiu Stoian, CEO al Exonia Holding

  1. Identifică o nevoie în piaţă.
  2. Dacă te apuci să faci doar ce îţi place ţie, s-ar putea să ai surpriza că sunt puţini cei care au nevoie de produsul tău.
  3. Cred în educaţie, cercetare şi analiza aprofundată a domeniului.
  4. Educaţia financiară contează. Ai grijă de bani, dar mai ales de banii care nu sunt ai tăi.
  5. Nu confunda banii tăi cu banii companiei.
  6. Investeşte în marketing. Degeaba ai un produs bun dacă nu este cunoscut pe piaţă.
  7. Cultivă relaţii sănătoase cu partenerii, cu angajaţii, cu tot mediul care te înconjoară.
  8. Găseşte omul potrivit pentru locurile potrivite. Este extrem de important să ai angajaţi mulţumiţi.
  9. Fii ordonat. Fă-ţi un plan. înţelege ce vrei să faci, pentru cine, cu cine şi cu ce.
  10. Cei care eşuează sunt cei care nu-şi fac temele la timp şi conştiincios.

Corneliu Vîlsan, CEO EFF-E Marketing Consultancy

  1. Lucrează cu un consultant. Nu este necesar să reinventezi apa caldă.
  2. începe cu un audit de brand, vezi cum arată concurenţa ta.
  3. Vezi unde vrei să-ţi poziţionezi produsul şi fă o strategie de piaţă în concordanţă cu asta.
  4. Trebuie să ştii clar care sunt investiţiile de care ai nevoie pentru a atinge succesul dorit.
  5. îţi trebuie o implementare de calitate. De multe ori după partea de branding, nu mai rămân bani de comunicare.
  6. Ca să creezi tipare mentale trebuie să ai consistenţă în mesaj.
  7. Ca să lupţi cu o multinaţională trebuie să inovezi constant, să faci extensii de gamă, să faci rejuvenări.
  8. Nu-ţi pune toţi banii în social media.
  9. De la viziune la strategie este foarte mult de muncă.
  10. Investeşte în premiumizare. Merită!

Mihaela Mitroi, managing partner în cadrul Global Tax Advise

  1. Succesul stă în agilitate, în posibilitatea de a rămâne relevant folosind toată tehnologia existentă.
  2. Onestitatea şi loialitatea sunt extrem de importante în ziua de azi.
  3. Când îţi dai seama că nu mai ai ce acumula într-o etapă, mergi mai departe.
  4. Elementul de bază în consultanţă este încrederea.
  5. Creativitatea poate să vină şi ca urmare a tenacitaţii cu care vrei să înveţi.
  6. Inteligenţa artificială va lua locul multor modele de business. Valoarea adăugată va conta.
  7. Trebuie să înţelegi că trebuie să munceşti. Independenţa nu vine decât după ce ai demonstrat şi livrat ceva.
  8. Este uşor să cazi în capcana stabilităţii, a programului de la 9 la 5, dar acest model nu va mai fi în 5 ani.
  9. Studiază cât mai mult.
  10. Vorbim prea mult despre emoţii, dar este important să planifici lucrurile bine.

Cristian Logofătu, cofondator al Bittnet Group

  1. Nu contează ce ţi se pare ţie că faci, ci ce înţeleg clienţii. Trebuie să ai un proces activ de comunicare.
  2. Atrage oameni cu un istoric profesional dovedit. Astfel nu vei repeta greşelile lor.
  3. Dimensiunea contează. Un vas mare nu este atât de stresat de valuri.
  4. Odată atinsă dimensiunea dorită, pasul următor este creşterea profitabilităţii.
  5. Pentru ca cineva să aibă bani nu trebuie ca altcineva să sărăcească.
  6. Creşterea unei companii trebuie să aducă valoare adăugată pentru toate părţile.
  7. Strategia de a pune împreună companii mari şi mici îţi dă un grad de antifragilitate.

Ionuţ Bindea, CEO, Roca Industry

  1. Aducem în grup oameni mai deştepţi decât noi pe care îi lăsăm să îşi facă treaba.
  2. Nu ne plac structurile matriciale. Companiile trebuie să funcţioneze autonom.
  3. Atragi oameni buni lângă tine dacă plăteşti valoarea şi-i tratezi ca pe nişte parteneri, nu ca pe nişte angajaţi.
  4. Un singur om nu poate creşte la nesfârşit o companie. La un moment dat ai nevoie de o echipă.
  5. Niciodată nu le-ai învăţat pe toate. Indiferent de experienţa ta, mereu se poate mai bine.
  6. Cine spune că învaţă din greşelile altora, se laudă.
  7. Greşeala este bună dacă nu vine din neglijenţă, dacă nu se repetă şi dacă înveţi ceva din ea. Greşeala băgată sub preş e inacceptabilă.
  8. Nu vei ieşi niciodată din media pieţei dacă stai doar în pătrăţica ta.
  9. Dacă nu ai planuri clare de creştere, nu ai o motivaţie pentru a merge la Bursă.
  10. Analiza afacerii tale nu poate începe de la profit. Acolo se termină.

 Andrei Goşu, partener Ascendis

  1. Încearcă să cauţi plăcerea în ceea ce faci.
  2. Am observat că este un lucru la care mai trebuie să mai lucreze organizaţiile noastre: claritatea.
  3. Niciodată nu se comunică destul într-o organizaţie. Niciodată nu se ajunge la un exces de comunicare.
  4. Ia-ţi răgazul de a-ţi pune întrebări. Asta îţi dă direcţie şi sens, generează progres.
  5. Un lider trebuie să facă două lucruri: să-şi trateze oamenii cu respect şi să îi plătească bine. Apoi vin nuanţele.
  6. Principalul motiv pentru care un angajat pleacă din organizaţie este şeful.
  7. Câştigi autoritate prin sinceritate.
  8. Businessul nu generează emoţie sau loialitate. Brandul face asta.
  9. Când scoţi autoritatea din context, ce rămâne acolo este cultura organizaţională.
  10. Creativitatea cu disciplină şi proces se transformă în inovaţie.

 

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank