Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de business. Anca Damour, CEO DCraig Real Estate: Este important să te bucuri de succes, dar ai grijă să nu rămâi prea mult în zona de confort. Obişnuieşte-te cu riscul de la început. Inovaţia se găseşte oriunde

22.09.2023, 00:05 Autor: Roxana Petrescu

♦ Cu o activitate de 20 ani în cadrul Carrefour România, perioadă în care a avut un rol definitoriu în politica de expansiune şi lansare de noi formate a retailerului francez, continuată cu funcţia de CEO şi partener al DCraig Real Estate, firmă antreprenorială care schimbă regulile în domeniul logisticii, Anca Damour este în acest moment unul dintre cele mai relevanţi manageri din domeniul imobiliar local ♦ Evenimentul care avea să aibă un rol esenţial în toată această carieră a avut loc însă în timpul studiilor, povesteşte Anca Damour într-un interviu din seria Lecţii de business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank.

„Îmi amintesc că după ce am terminat studiile de drept, am plecat la celebra Sciences Po-Institut des Etudes Politiques (IEP) (Paris) şi la unul dintre examenele pe care le-am dat am luat nota 10, numai că era 10 din 20, acesta fiind sistemul de notare fran­cez. Am fost ex­tra­ordinar de ui­mită“, spune Anca Damour, CEO DCraig Real Estate. După primirea rezultatelor, a citit comentariile pro­fe­sorului şi a cerut explicaţii. „Ve­neam dintr-un sis­tem în care im­por­tant era să repro­duci teoria cuiva, ori pe acel profe­sor nu l-a interesat asta. El dorea să vadă în ce măsură sunt capabilă să construiesc o per­spectivă dife­rită. Atunci mi-am dat seama de un lucru care a rămas cu mi­ne pe tot par­cursul carierei, faptul că inovaţia se găseşte oriunde, nu doar în mediul antreprenorial. Ea trebuie să existe indiferent de forma organizaţiei.“

Inovaţia, care presupune gândire critică, înţele­gerea pieţei, dar mai ales anticiparea ei, este lucrul care ge­nerează organizaţiei creşteri profitabile. Practic, a face din profit sec un scop în sine este calea sigură de a rata oportunităţi de creştere. „Ulterior, când am intrat în companie, mi-am dat seama că de fapt cel mai impor­tant obiectiv de business nu este profitul în sine, profitul nu este un scop în sine, ci este un efect. Principalul obiectiv de business al unei companii este să vadă care sunt formele de creştere care-i pot permite să devină şi să rămână profitabilă, iar pentru asta ai nevoie într-adevăr de inovaţie şi de spirit antreprenorial.“

În cariera ei din Carrefour, pornită ca director de legal, Anca Damour a generat transformări în cadrul companiei din mai multe aspecte.

Pe o parte a fost extinderea retailerului, dar de cealaltă parte au fost iniţiativele antreprenoriale chiar din cadrul organizaţiei, ceea ce a presupus lansarea mai multor formate, dar şi a unor platforme de shopping, cum este cazul Bringo, are au schimbat vizibil faţa retailului alimentar local. „Clientul este extrem de important şi trebuie să nu uităm că el nu doreşte niciodataă să repete o experienţă din trecut. Este greşit să-ţi vezi clientul ca pe un Excel cu o evoluţie de plus/minus 5%. Pe de altă parte, foarte multe companii au discursuri de genul poţi să creşti dacă îţi asculţi clientul. Până la un anumit punct, este corectă abordarea, dar este foarte conservatoare. Ceea ce este foarte important este să anticipezi piaţa. Trebuie să fii capabil să inovezi pentru acel client.“

Anca Damour face o comparaţie între peisajul retailului alimentar de la începutul anilor 2000 şi felul în care s-a transformat acum. De la magazine foarte mari şi un obicei de a face cumpărăturile o dată pe săptămână, consumatorul a trecut spre formate mai mici, apropiate de casă pentru ca la final să făcă pasul spre aplicaţiile prin care practic avea la dispoziţia sa un personal shopper. „A fost un shift extraordinar. Le-am oferit un personal shopper care a făcut cumpărăturile în locul lor dându-le o resursă extrem de importantă, timpul.“

Dar pentru a genera inovaţie, Anca Damour spune că echipa este foarte importantă.

„Nu cred că dimensiunea echipei este relevantă. În mod ideal, poţi lucra cu 7-8 persoane direct. Relevanţi sunt oamenii pe care îi ai în echipe, iar aici trebuie să te asiguri că ai oameni cu gândire critică şi cu spirit antreprenorial. Mai departe, tu trebuie să ai o cultură organizaţională care să accepte acest lucru. De ce? Pentru că aceşti oameni vor pune sunt semnul întrebării status-quo-ul, se vor opune în a face lucrurile doar pentru că aşa au fost făcute în trecut. Dar tot această categorie de oameni te va ajuta să rezolvi nişte problematici complexe.“

Ca principiu de management al echipei, Anca Damour spune că îi lasă pe oameni să-şi aleagă oamenii cu care vor lucra. „Faptul că se angajau între ei nu înseamnă că promovam o cultură de yes-men, ci una de oameni aliniaţi în jurul aceloraşi valori.“

Regulile sunt extrem de importante, dar la la fel de important este înţelegerea faptului că nu există o construcţie pe termen lung fără viziune, strategie şi echipe extrem de bine pregătite. Iar salturile sunt din nou generate de inovaţie şi de a deveni confortabil cu riscul.

„Avantajul competitiv vine din capacitatea ta de a ieşi din zona de confort şi de a construi nişte modele care pot să pară riscante, dar care pe termen mediu şi lung îţi fidelizează clienţii şi îţi construiesc mediul în care tu poţi să creşti sustenabil pe viitor.“

Acest abandon al zonei de confort nu este niciodată uşor, mai ales în contextul în care lucrurile încep să meargă bine, dar a deveni prea confortabil, prea mult timp, se poate transforma într-o piedică.

„Când mi s-a propus să preiau poziţia de director de dezvoltare (în cadrul Carrefour Property) am avut senzaţia că mă mut dintr-un scaun confortabil (legal director), într-un ejectabil. Aveam sindromul impostorului, un vag sentiment de inadecvare. Am primit însă încredere de la management, iar mai departe eu aşa mi-am construit echipele, dându-le încredere. Este important să te bucuri de succes, dar trebuie să fii foarte atent să nu rămâi prea mult în acea zonă de confort.“

De-a lungul carierei în Carrefour, dar şi acum, partea de negociere are un loc central, dar Anca Damour spune că de fapt parteneriatele rezultate în urma acestor negocieri sunt cele mai importante. „Cuvântul cheie într-o negociere este parteneriatul.  Nu poţi să construieşti un business pe termen lung şi să construieşti un parteneriat dacă nu înţelegi nevoile celui din faţa ta.“

În 2021, Anca Damour a trecut din zona de coproraţie către cea de companie antreprenorială devenind CEO-ul DCraig Real Estate, direct implicată în proiectul ELI Parks. Alături de ea sunt Sacha Dragic, fondatorul Superbet, şi Ionuţ Dumitrescu, fondatorul Element Industrial. Perioada lansării acestui business, a cărui creştere depinde în mare măsură de planurile de dezvoltare ale clienţilor săi, a fost cel puţin provocatoare. Dar Anca Damour spune că exact aceste momente sunt fertile pentru salturile în business.

„Am remarcat că în perioadele de criză sau turbulenţe, oricât de dinamice ar fi companiile multinaţionale, ţin un picior pe frână. Dar exact momentele de criză sunt acel teren prielnic în care antreprenorii sesizează mult mai bine oportunităţile. Ca să poţi face acest lucru trebuie să ai o viziune extrem de clară. Noi am ştiut exact ce vrem să devenim. Noi vrem să devenim jucătorul numărul unu cu capital românesc în piaţa de business parcuri şi depozite, vrem să ieşim în afara României şi vrem să ne listăm la Bursă. Când ai viziunea pe termen lung, contextul economic nu te mai afectează atât de tare pentru că eşti capabil să navighezi prin el.“

Anca Damour spune că în 18 luni de activitate, ELI Parks a devenit cel mai dinamic jucător din piaţa de profil datorită agilităţii, dar şi datorită unui model de business diferit.

„Cred cu tărie că azi în România există multe resurse care le permit antreprenorilor români să dezvolte afaceri la acelaşi nivel ca un investitor străini. Şi mai cred că antreprenorii români beneficiază de acea gândire locală care combinată cu evoluţia pieţei, gândirea critică şi capitalul le permite să sesiseze mai bine oportunităţile.“ Anca Damour mai spune că succesul afacerii pe care o conduce acum nu se bazează doar pe capacitatea de a cumpăra înaintea competiţiei terenurile potrivite, dar şi prin identificarea opţiunilor de finanţare.

„Cred că de fapt avantajul competiv vine din agilitatea antreprenorială. Noi nu conectăm locaţii, ci construim coridoare logislice, conectăm smart-city-uri şi le oferim clienţilor noştri posibilitatea de a se integra în acest eco-sistem.“

La final, în orice construcţie de carieră, câteva lucruri sunt esenţiale, crede Anca Damour.

„E foarte important să îţi asumi riscuri de la început pentru că atunci sunt mai mici. Pe măsură ce creşti, riscurile sunt tot mai mari, iar dacă nu ţi le-ai asumat în trecut, nu ai cum să ţi le asumi în prezent. Până la urma strategia ce înseamnă? O alegere între diverse opţiuni şi diverse tipuri de riscuri. Mai cred că extraordinar de important să ştii unde vrei să ajungi. Atunci poţi să faci faţă oricărui tip de turbulenţă. Îţi trebuie viziune, strategie şi echipe care sunt mai smart decât tine pe anumite domenii pentru că aceştia sunt oamenii care te ajută să implementezi o strategie cu succes. Teama este un ciclu cu termen scurt. Crizele vin şi pleacă.“

 

10 Lecţii de business de la Anca Damour

► Lecţia 1: Inovaţia se găseşte oriunde, nu doar în zona de antreprenoriat.

► Lecţia 2: Principalul obiectiv al unei companii nu este profitul, ci identificarea oportunităţilor de creştere care-i permit să devină şi să rămână profitabilă.

► Lecţia 3: Asigură-te că ai în echipă oameni cu gândire critică şi spirit antreprenorial.

► Lecţia 4: Regulile sunt extrem de importante.

► Lecţia 5: Nu există o construcţie pe termen lung dacă nu ai viziune, dacă nu ai strategie şi dacă nu ai echipe extrem de bine pregătite pentru ambele.

► Lecţia 6: Este foarte important să îţi asculţi clientul, dar ceea ce este mai important este să anticipezi piata.

► Lecţia 7: Avantajul competitiv vine din capacitatea de a ieşi din zona de confort şi din modele care par riscante, dar care-ţi fidelizează clienţii.

► Lecţia 8: Mi-am construit echipele dându-le încredere.

► Lecţia 9: Este important să te bucuri de succes, dar ai grijă să nu rămâi prea mult în zona de confort.

► Lecţia 10: Teama este un ciclu pe termen scurt. Devino confortabil cu riscul încă de la început. Învaţă mereu.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank