Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Andrei Goşu, partener Ascendis: Inteligenţa artificială va afecta mai mult femeia lider sau bărbatul lider? Empatia este o calitate nativă a femeilor care nu poate fi înlocuită. Deci cine va fi beneficiarul?

06.10.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Exerciţiul de a-ţi pune întrebările relevante este cel mai puternic instrument prin care poţi aduce direcţie şi sens unui business, claritatea navigării mai ales în contextul tulbure din ultimii ani fiind esenţială pentru succesul în afaceri Dincolo de indicatori de piaţă sau tendinţe de consum, însăşi amprenta inteligenţei artificiale asupra managementului este o temă de gândire.

Andrei Goşu este consultant Ascendis din 2005, iar în 2008 a deve­nit partenerul şi directorul general al com­paniei de training şi consultanţă în do­me­niul dezvoltării organizaţionale. În a­ceastă perioadă, dincolo de evo­luţia per­sonală, Goşu a fost aproape de unele din­tre cele mai mari compa­nii din Ro­mâ­nia în transformările organizaţionale prin care acestea au trecut, mai ales în ultimii ani. Schim­bările au fost şi vor fi profunde, dar sunt anumite lucruri la care liderii de azi trebuie să fie atenţi.

„S-au schimbat în bine organiza­ţii­le din România, economia este diver­si­fi­ca­tă, suntem perfectibili, desigur, dar eco­nomia merge şi merge pentru că merg companiile. Iar companiile merg pentru că au manageri din ce în ce mai buni, organizaţii tot mai sănă­toase şi cul­turi organizaţionale din ce în ce mai sănătoase. La ce ar trebui să mai lucreze aceşti manageri este la partea de clari­ta­te“, spune Andrei Goşu într-un nou e­pisod al Lecţii de Business, proiect edi­to­rial ZF susţinut de First Bank. În a­ceas­tă ediţie a emisiunii, alături de Andrei Goşu, am încercat să expunem unele dintre cele mai provocatoare pro­bleme cu care se confruntă organizaţiile de azi, dar şi câteva căi de acţiune.

„Am observat că oamenilor nu le e clar în ce direcţie merge organizaţia, de ce fac ceea ce fac. Asta e treaba lidershipului superior, să comunice în organizaţie. Niciodată nu se comunică destul. Nu există un exces de comu­nicare.“

Această claritate în business vine cu exerciţiul de a-ţi pune întrebări, pro­blema fiind că din cauza contex­tu­lui foarte provocator, mulţi lideri nu-şi mai dau răgazul pentru a se întreba.

„Dar asta dă decţie şi sens în busi­ness, momentul când îţi pui întrebări. Trebuie să îţi pui întrebări despre clienţi. Fac tot ce ţine de mine ca să am clienţi mulţumiţi, ce pot să fac să am angajaţii mai mulţumiţi, acţionarii, mediul în care activez mai mulţumit? Ce ar trebui să fac să fiu eu mai mulţumit?“

În interacţiunea cu echipa sunt câteva lucruri pe care un lider trebuie să le facă. „În esenţă, un lider trebuie să facă două lucruri. Să îi trateze pe oameni cu respect şi să îi plătească bine. Dacă faci aceste două lucruri, 50% din treabă e rezolvată. Apoi vin nuanţele.“ Problema este că în continuare în multe organizaţii, managementul este de o parte a baricadei, iar angajaţii de cealaltă parte. Iar în timp ce managerii cred că angajaţii pleacă la salarii mai bune, angajaţii spun că pleacă din cauza şefului, cel puţin aşa arată rezultatele unui sondaj făcut de Ascendis pe platforma de socializare LinkedIn.

„Este o disonanţă care merită analizată. Eu, ca manager, trebuie să ma întreb: Am vrut să îl ţin, am făcut tot ce puteam ca să îl ţin pe un angajat. Nu trebuie să cauţi angajaţii foarte buni, ci potriviţi, care să se potrivească cu jobul, organizaţia şi cultura.“

Ca dezvoltare de business, un alt lucru la care companiile locale mai pot face îmbunătăţiri este partea de construcţie de brand. Andrei Goşu spune că la rândul său a realizat importanţa brandului în afaceri auzind întâmplător o întrebare ridicată de Jean Valvis, creator de branduri în serie, ultimul fiind AQUA Carpatica.

„L-am auzit întâmplător întrebând: Vrei să ai o firmă sau vrei să ai un brand? Am stat să mă gândesc şi mi-am dat seama că este o întrebare extraordinar de deşteaptă. Iar răspunsul este că vrei să ai un brand. Brandul trage firma după el, dar din păcate noi nu creăm branduri. Business-ul creşte odată cu brandul. Business-ul nu generează emoţie sau loialitate. Un brand bun te ajută să angajezi oameni buni.“

Modul în care merg motoarele unei organizaţii se vede exact în cultura sa, care alături de brandul comercial contribuie la brandul de angajator al unei companii.

„Cea mai bună definiţie a culturii de organizaţie este felul în care angajaţii se comportă între ei când şeful e plecat în concediu. Când iei autoritatea şi o scoţi, aceea e cultura de organizaţie, iar aici intervin valorile. Dacă îţi convine ce se întâmplă în organizaţie când lipseşti, este bine, dacă nu, ai de lucru.“

Mai departe, mediul de business actual este într-o dinamică fără precedent, schimbul de generaţii sau inteligenţa artificială putând determina schimbări de proporţii. Pregătirea pentru aceste fenomene se face tot cu un exerciţiu sănătos de a-ţi pune întrebări, una dintre ele fiind chiar cum va afecta inteligenţa artificială lidershipul în funcţie de gen.

„Inteligenţa artificială va afecta mai mult femeia lider sau bărbatul lider? Sunt nişte tendinţe pe care merită să le analizăm. În Europa, anul trecut mai multe femei s-au înscris la studii terţiate faţă de bărbaţi, cu 30% mai multe. Femeile tind să fie mai educate decât bărbaţii. Unde vom ajunge? În mod normal, organizaţiile viitorului par mai degrabă că vor fi conduse de femei, dacă facem o legătură între studii şi gen. Noi în România avem un deficit de lidership feminin. Sunt domenii de activitate dominate de femei în care liderii supremi sunt bărbaţi. Revenind la discuţia cu inteligenţa artificială, ştim că sunt câteva calităţi native ale femeilor, cum este empatia, care nu pot fi suplinite prin inteligenţa artificială. Deci cine va fi beneficiarul inteligenţei artificiale?“

Partea de inovaţie este adusă adesea în discuţie ca strategie de creştere, problema fiind că în multe cazuri creativitatea şi inovaţia sunt văute ca sinonime.

„Inovaţia este mai mult decât creativitate. Creativitatea cu disciplă şi proces este inovatie. Noi suntem creativi, dar avem de lucru la disciplină şi la proces.“ Practic, din nou claritatea în orice etapă este foarte importantă în business, calea sigură pentru a ajunge la această „stare“ fiind exerciţiul de a-ţi pune întrebări constant.

 

5 Lecţii de Business de la Andrei Goşu

 Lecţia 1: Încearcă să cauţi plăcerea în ceea ce faci.

 Lecţia 2: Am observat că este un lucru la care mai trebuie să mai lucreze organizaţiile noastre: claritatea.

 Lecţia 3: Niciodată nu se comunică destul într-o organizaţie. Niciodată nu se ajunge la un exces de comunicare.

 Lecţia 4: Ia-ţi răgazul de a-ţi pune întrebări. Asta îţi dă direcţie şi sens, generează progres.

 Lecţia 5: Un lider trebuie să facă două lucruri: să-şi trateze oamenii cu respect şi să îi plătească bine. Apoi vin nuanţele.

 Lecţia 6: Principalul motiv pentru care un angajat pleacă din organizaţie este şeful.

 Lecţia 7: Câştigi autoritate prin sinceritate.

 Lecţia 8: Businessul nu generează emoţie sau loialitate. Brandul face asta.

 Lecţia 9: Când scoţi autoritatea din context, ce rămâne acolo este cultura organizaţională.

 Lecţia 10: Creativitatea cu disciplină şi proces se transformă în inovaţie.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank