Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de business. Nicolae Kovacs, CEO Agista: La noi, de multe ori ideea de a investi este egală cu a cumpăra real estate. Dar de fapt, doar ajutând companiile locale să crească putem schimba exodul de talente cu exportul de valoare adăugată

15.12.2023, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Plecat din Miercurea-Ciuc, acolo unde a fost jucător profesionist de hochei, Nicolae Kovacs acumulează experienţă în State, făcând o pasiune pentru zona de investiţii. Revenit în ţară, la un moment dat ajunge să lucreze alături de Dinu Patriciu, poate cel mai cunoscut antreprenor român până în acest moment, de la care spune că şi-a însuşit acel think big atât de necesar în business ♦ În 2021, alături de Andrei Cionca, CEO Impetum Group, lansează fondul de investiţii Agista, gândit iniţial ca un sprijin înaintea listării pentru companii, dar care ulterior a pivotat spre un fond de growth. Cumva însă, ideea aceea de think big a devenit o misiune în sine, pentru că numai de la un anumit nivel încolo firmele locale pot căpăta tracţiune, determinând creştere pentru ecosistemul de business din jurul lor. Iar un fond de investiţii growth exact asta poate face.

Agista este un fond închis şi reuneşte 11 acţionari, printre care Nicolae Kovacs, CEO-ul Agista, Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, Dan Pitic, proprietarul Ax Perpetuum sau familia Korponay, cunoscută pentru afacerile din industria produselor veterinare. La rândul său, Agista face parte din Impetum Group, grupul românesc care aduce împreună capital, management şi servicii, format din CITR, liderul pieţei de insolvenţă din România, ROCA Investments, soluţie de private equity care urmăreşte consolidarea şi scalarea IMM-urilor româneşti şi ROCA X, venture capital destinat start-up-urilor disruptive din piaţa de tehnologie.

„Agista este un fond de 20 de milioane de euro, bani atraşi de la acţionari persoane fizice. La noi, de foarte multe ori mentalitatea, când ai o anumită acumulare de bani, este hai să cumpăr real estate, dar noi vrem să creăm impact. Credem că ajutând companiile să crească putem inversa trendul de exod de talente în export de valoare adăugată. Mereu auzim vorba asta de potenţial, dar pentru acest potenţial foarte mare este nevoie de capital“, spune Nicolae Kovacs, CEO Agista, în cel mai nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank.

Originar din Miercurea-Ciuc, Kovacs a făcut sport de performanţă, hochei, pasiunea pentru gheaţă fiind acum transformată în plăcerea de a juca golf. „Sportul, mai presus de toate, m-a învăţat disciplina, cei 12 ani de hochei m-au învăţat să nu renunţ niciodată. Am câştigat meciuri în ultimele secunde, aşa că nu renunţi până nu fluieră arbitrul. Acum, golful mă deconectează, dar îmi menţine spiritul competitiv.“

Unul dintre mo­mentele definitorii pentru cariera sa a fost perioada petrecută în SUA, acolo unde interacţiunea cu o familie de texani l-a făcut să aprecieze mult partea de business. „De acolo am venit acasă, am petrecut vreo doi ani în bancă, iar în anul de graţie 2008 am lansat un boutique de investment banking, unde m-am ocupat şi de partea de vânzare de active. În 2009, am intrat în holdingul lui Dinu Patriciu, cel mai bogat român de la acea vreme.“ De numele lui Dinu Patriciu se leagă una dintre cele mai controversate privatizări din România, cea a Petromidia, dar tot de numele său este legată prima tranzacţie de 1 mld. dolari sau realizarea primei multinaţionale adevărate made in Ro, Rompetrol. La momentul exitului din Rompetrol, Dinu Patriciu a devenit cel mai bogat român, dar niciuna dintre iniţiativele sale ulterioare nu a mai avut succes. În 2014, omul de afaceri s-a stins din viaţă într-un spital londonez. „În cei 6 ani petrecuţi acolo am variat în diverse divizii de business, dar ce am învăţat cel mai important a fost să gândesc mare, să gândesc în nişte cadrane mai mari“, spune Kovacs.

În 2021, în urma unei întâlniri cu Andrei Cionca, CEO Impetum Group, un bun prieten după cum îl descrie, Kovacs ia decizia implicării într-un fond de investiţii, Agista, dedicat companiilor în faza de pre-listare. „Anul 2021 a fost extrem de efervescent, au fost peste 22 de listări. Dar anul 2022 a venit cu diverse provocări care au dus la liniştirea pieţei de capial, aşa că am pivotat produsul spre un growth simplu.“

Ideea de aduce un fond de investiţii în business nu este deocamdată agreată de foarte mulţi antreprenori, mediul local fiind populat de oameni de afaceri cu mentalitatea de one man show. Dar sunt şi unii care au înţeles că ceea ce i-a adus până într-un anumit punct nu îi va duce şi mai departe şi care pun preţ pe ideea de parteneriat. „Există la noi o rezistenţă la parteneriat. Dacă ne-am respecta cuvântul şi am crede în parteneriat, ţara asta ar fi fost mult mai departe. Când creşti accelerat, nu te gândeşti că lucrurile se pot schimba, mergi cu valul. Ideea este însă să simţi când ar putea veni o criză de creştere şi să faci un pas din timp. Ne plac antreprenorii care vin şi ne spun: «am nevoie de cineva pe lângă mine, am nevoie de un partener pentru că nu mereu sunt vremuri bune». Cele mai bune relaţii sunt cele în care antreprenorul vine şi spune: «am nevoie şi de altceva în afară de bani».“

În investiţiile pe care le face, Agista se poziţionează ca un partener minoritar, misiunea fondului fiind de a ajuta doar în anumite puncte antreprenorul, făcând procesul decizional mai suplu, bazat pe date, mai puţin pe feeling. Ca focus, Agista s-a dus mai ales pe zona de IT, acolo unde România are un potenţial real, dar unde lipsesc în continuare finaţările care pot duce firmele la nivelul următor.

Revenind la experienţa sa rezultată şi din interacţiunea cu antreprenorii, Kovacs spune că sunt câteva lecţii învăţate, care merită luate în calcul de oricine se gândeşte la un business pe cont propriu. Perseverenţa şi puterea de mucă sunt esenţiale, dar la fel de importante sunt deschiderea către nou şi mai ales către opinii diferite de ale tale. „Citeşte foarte mult. Informează-te, vorbeşte cu oameni, ascultă părerile celor care nu sunt de acord cu tine. Când te crezi cel mai deştept om la masă, eşti în pericol.“

Mai departe, relaţia cu eşecul este la fel de importantă, eşecul în sine fiind o lecţie mult mai valoroasă decât succesul. Aici este însă un lucru de subliniat. „Dacă eşuezi, eşuează rapid. Din eşecuri învăţăm cel mai mult. Succesul poate fi doar o coincidenţă.“

 

Lecţii de business de la Nicolae Kovacs

► Lecţia 1:  Gândeşte mare.

► Lecţia 2: Cred în cutuma în care strângerea de mână e mai importantă decât semnătura.

► Lecţia 3: Ai nevoie de oameni diferiţi în diferite etape de creştere a companiei.

► Lecţia 4: Trebuie să simţi când va veni o criză de creştere şi să faci un pas din timp.

► Lecţia 5: Ne plac antreprenorii care înţeleg că ceea ce i-a adus până într-un punct nu îi va duce şi mai departe, care înţeleg valoarea parteneriatului.

► Lecţia 6: Business-urile mari se dezvoltă cu acel blood, sweat and tears.

► Lecţia 7: Dacă ne-am respecta cuvântul şi am crede în parteneriat a fi cu toţii mult mai departe.

► Lecţia 8: Sportul m-a învăţat disciplina şi să nu renunţ niciodată. Am câştigat meciuri în ultimele secunde.

► Lecţia 9: Când te crezi cel mai deştept om de la masă, eşti în pericol. Citeşte, informează-te, ascultă păreri diferite.

► Lecţia 10: Succesul poate fi o coincidenţă. Din eşec înveţi mult mai multe. Nu te teme de el.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank