Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Tiberiu Stoian, CEO al Exonia Holding: Există viaţă şi peste graniţele României, dar multe companii refuză să viseze. Este esenţial să visezi în antreprenoriat şi să-ţi doreşti ca cei din jurul tău să aibă succes. Este trist să bei şampanie singur

10.11.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Cu un plan foarte ambiţios de investiţii, Exonia Holding, producător de ambalaje biodegradabile controlat de omul de afaceri Tiberiu Stoian, este un exemplu că dacă îţi setezi ţinte ambiţioase şi un plan ordonat de a a ajunge la ele, creşterile sunt posibile, chiar şi în cei mai dificili ani. Iar Tiberiu Stoian spune că se poate şi mai bine.

Exonia are o experienţă de aproape 20 de ani în producţia de ambalaje biodegradabile, dar până acum câţiva ani a produs ambalaje din mase plastice la Iaşi.

Acum, Exonia Holding este o companie care produce doar ambalaje biodegradabile, care a înregistrat o cifră de afaceri de 31 mil. lei în 2022. Compania are în derulare un plan de investiţii de 10 mil. euro pentru extinderea capacităţilor de producţie din Iaşi şi o investiţie de 7,5 mil. euro în judeţul Hunedoara, cu fonduri europene. Tiberiu Stoian deţine 90% din această com­pa­nie, iar soţia lui deţine 10%. „Foarte mulţi prieteni îmi spun că probabil m-am născut antrepre­nor, dar eu cred că antreprenoriatul este o profesie şi pe măsură ce exersezi, poţi face performanţă“, a spus Tiberiu Stoian, CEO al Exonia Holding în cadrul emisiunii Lecţii de Business, un proiect ZF susţinut de First Bank.

Născut în Craiova, cu părinţi profesori, Tiberiu Stoian spune că prima tentativă de antreprenoriat a fost undeva prin clasa a 3-a. „Am început cu vânzarea unor flori, bujori, care creşteau în curtea bunicilor mei. A funcţionat. A fost prima interacţiune cu un client, dar mi-a dat încrederea că pot ceva ce alţi colegi de şcoală nu îndrăzneau să facă. Mie mi-a plăcut că am putut.“ Spune că părinţii ţineau foarte mult la educaţia lui, motiv pentru care au privit cu emoţii tentativele sale antreprenoriale, dar asta nu l-a oprit. Şi-a făcut studiile la Iaşi, acolo unde de fapt a lansat prima afacere adevărată.

„A fost o microinvestiţie în domeniul IT, un centru de printare şi copieri în căminul studenţesc al facultăţii. Acolo a fost primul meu pas în antreprenoriat, într-o formă oficială şi am avut un succes. Succesul a fost un microsucces, aşa cum micro era toată întreprinderea mea, dar a reprezentat o motivaţie, iar în 4 ani acest centru s-a transformat într-o reţea de 17 magazine în tot atâtea judeţe.“

Exact de la această afacere a venit şi „inspiraţia“ pentru ceea ce avea să devină Exonia Holding. „Foloseam multe sacoşe nepersonalizate, dar voiam să le personalizăm pentru a ne promova. Mi-a fost dificil să găsesc un furnizor în România, l-am găsit într-un final, în Turcia. Clienţii au observat acele sacoşe, li s-au părut foarte faine. Atunci am început să primim întrebări, nu era domeniul nostru de activitate, dar ne-am gândit că ar putea fi oportunitate. Aşa am ajuns în domeniul ambalajelor.“

Dificultăţile de import l-au orientat de Tiberiu Stoian chiar spre partea de producţie, aşa că următorul pas a fost achiziţionarea unei fabrici din Iaşi.

„Fondatorul acelei companii este şi acum partenerul meu şi coordonează fabrica Exonia de la Iaşi. Aşa am început. Asta a culminat cu o altă investiţie în domeniul producţiei de ambalaje sustenabile. Ne referim la anii 2015.“ Investiţia în direcţia ambalajelor sustenabile, la acel moment, a fost făcută prin apetitul pentru informaţii pe care Tiberiu Stoian l-a avut dintotdeauna şi prin înţelegerea direcţiei în care se mişca întreaga piaţă la nivel european. Apoi, investiţiile au vizat cele mai moderne echipamente, pentru că din tehnologie îţi vine şi o parte din productivitate.

„Deschide ochii şi fii atent la oportunităţile care te înconjoară.“

Dar dincolo de această înţelegere a oportunităilor, mai sunt câteva lucruri care pot contribui la succesul în afaceri. „Este esenţial ca antreprenor să ai partea de angajat. Fiţi angajaţi măcar 3-5 ani pentru a putea înţelege mediul economic aplicat. Nici nu ar merita să depăşeşti 5 ani pentru că intervine o zonă de confort, dar este bine să fii intraprenor. Dacă pierzi bani într-o primă etapă, este bine să pierzi banii altuia, nu banii tăi“, spune zâmbind Stoian.

Grija pentru bani este foarte importantă, mai ales la început, atunci când orice greşeală te poate costa chiar afacerea. „Trebuie să fii conştient că ai foarte puţine gloanţe pe ţeavă, aşa că trebuie să ţinteşti bine. Bugetele sunt reduse în cadrul companiilor start-up. Dacă începi cu stângul, s-ar putea să fie greu să te recapitalizezi. Iar ca să ţinteşti bine, trebuie să ştii cum se ţinteşti. Aşa că primul şi cel mai important pas este viziunea, lucru pe care trebuie să îl completezi cu ce ştii şi ce îţi place să faci.“ Paşii mici sunt o strategie foarte bună în antreprenoriat, dar aceşti paşi, la un moment dat trebuie să te scoată din zona de confort.

„Trebuie să ieşi din zona de confort inclusiv în ceea ce priveşte activitatea peste graniţe. Există viaţă şi peste graniţele României. Sunt lanţuri de retail care au nevoie foarte mare de ambalaje sustenabile. Dacă îţi faci treaba şi produsul este fabricat la cel mai înalt standard, poţi impresiona parteneri externi. Dar sunt companii româneşti care refuză să viseze. Este esenţial să visezi în antreprenoriat.“

Tiberiu Stoian spune că mindset-ul de antreprenor este să te convingi că dacă ai suficientă experienţă, dacă ai oamenii şi banii lângă tine, produsul este bun şi vizibil ai toate şansele să reuşeşti. „M-am născut optimist, poate antreprenor nu, dar sigur optimist.“

Totodată succesul în business se măsoară şi prin succesul partenerilor. „Cred că o masă critică de antreprenori români trebuie să aibă succes. Îmi doresc ca cei din jurul meu să aibă succes, să am cu cine sărbători. Ar fi foarte trist să beau şampanie singur.“

Pe scurt, viziunea, ordinea în execuţie, disciplina financiară şi partenerii sunt decisivi pentru succesul în antreprenoriat.

„Cred foarte mult în educaţie, în cercetare, în analiza domeniului. Educaţia financiară, modul în care te împrieteneşti cu banii, este vitală. Ai grjă de banii tăi şi mai ales de banii altora. Nu confunda banii companiei cu banii tăi. Apoi marketingul este foarte important. Degeba ai un produs bun. Dacă nu este cunoscut, rămâi cu el în braţe. Relaţiile sunt extrem de importante, iar când spun relaţii, mă gândesc la clienţi, la furnizori, la angajaţi, la mediul din jurul rău. Înţelege ce vrei să faci, pentru cine, cu cine şi cu ce. Cei care eşuează sunt cei care nu-şi fac temele la timp şi conştiincios.“

Citat

„Trebuie să fii conştient că ai foarte puţine gloanţe pe ţeavă la început în antreprenoriat, aşa că trebuie să ţinteşti bine. Bugetele sunt reduse în cadrul companiilor start-up. Dacă începi cu stângul, s-ar putea să fie greu să te recapitalizezi. Educaţia financiară, a modului în care te împrieteneşti cu banii, este vitală. Ai grjă de banii tăi şi mai ales de banii altora. Nu confunda banii companiei cu banii tăi.“

 

Lecţii de business de la Tiberiu Stoian

  Lecţia 1: Identifică o nevoie în piaţă.

  Lecţia 2. Dacă te apuci să faci doar ce îţi place ţie, s-ar putea să ai surpriza că sunt puţini cei care au nevoie de produsul tău.

  Lecţia 3. Cred în educaţie, cercetare şi analiza aprofundată a domeniului.

  Lecţia 4. Educaţia financiară contează. Ai grijă de bani, dar mai ales de banii care nu sunt ai tăi.

  Lecţia 5. Nu confunda banii tăi cu banii companiei.

  Lecţia 6. Investeşte în marketing. Degeaba ai un produs bun dacă nu este cunoscut pe piaţă.

  Lecţia 7. Cultivă relaţii sănătoase cu partenerii, cu angajaţii, cu tot mediul care te înconjoară.

  Lecţia 8. Găseşte omul potrivit pentru locurile potrivite. Este extrem de important să ai angajaţi mulţumiţi.

  Lecţia 9. Fii ordonat. Fă-ţi un plan. Înţelege ce vrei să faci, pentru cine, cu cine şi cu ce.

Lecţia 10. Cei care eşuează sunt cei care nu-şi fac temele la timp şi conştiincios.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank