Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Cum treci de la un deceniu de antreprenoriat la conducerea liderului comerţului online. Irina Pencea, general manager, eMAG: Abilitatea de a te pune în situaţii noi este esenţială. De acolo vine creşterea

01.12.2023, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Parcursul Irinei Pencea, general manager al eMAG România, cel mai mare retailer online, este oarecum atipic pentru că include exitul dintr-un business pe care l-a construit mai bine de un deceniu ca antreprenoare pentru a prelua conducerea unui business în calitate de angajat „Abilitatea de a te pune în situaţii noi este esenţială. De acolo vine creşterea“, spune acum Irina Pencea, acesta fiind doar unul dintre motivele care au stat la baza uneia dintre cele mai importante decizii din cariera sa.

Irina Pencea a preluat la începutul acestui an funcţia de director general al eMAG România, funcţie deţinută în ultimii 2 ani de Tudor Manea, care este şi grup CEO. Ea are o pregătire academică în marketing şi şi-a început cariera în comunicare în urmă cu 24 de ani. Ea a fost chief marketing office la eMAG din iulie 2022, după ce anterior a fost unul dintre fondatorii Jam Session Agency şi JAZZ Communication Bucharest. Ca antreprenor, a contribuit la construcţia mai multor branduri din industrii precum banking şi ecommerce, telecom, retail sau energie.

„Dacă ar fi să îi spun unui tânăr o poveste de carieră i-aş spune povestea mea”, spune Irina Pencea, directorul general eMAG România, în cadrul unui nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. „Eu mi-am dorit să lucrez în marketing şi publicitate dintotdeauna, am dorit să mă angajez în anul întâi de facutate, mi s-a spus că eram prea mică, dar am reuşit în al doilea an şi de atunci am avut un drum care m-a împlinit pe mine şi a adus multe rezultate în jur.” Acesta ar fi şi unul dintre primele sfaturi pe care Irina Pencea l-ar da unui tânăr la început de carieră, să facă pasul cât mai rapid spre lumea reală a business-ului.

„Nu trebuie să îţi fie frică de necunoscut, urmează cu perseverenţă ce vrei să faci. Din momentul facultăţii, tot drumul este înainte. Totul contează de abilitea ta de a te pune în situaţii de nou pentru că de acolo vine creşterea. Lucrează cât mai mult posibil, chiar şi în regim de practică. În ceea ce priveşte antreprenoriatul, acesta cere un stomac tare şi capacitatea de a trece peste multe provocări. Este o poziţie pentru care îţi trebuie multă încredere în tine.”

Decaraţiile Irinei Pencea vin în contextul în care cariera ei până în acest moment este una hibridă, combinând partea de antreprenoriat de cursă lungă cu cea de management de top într-o companie aproape unică în ecosistemul local, eMAG. “Sunt aproape 25 de ani de carieră pentru mine. Am început de destul de devreme, mi-a fost clar din liceu ce vreau să fac marketing şi publicitate. În această perioadă am trecut prin diverse etape până când am fondat propria agenţie alături de partenerii mei. Au fost 12 de ani de antreprenoriat de care sunt foarte mândră şi care m-au încărcat foarte mult.” Cea mai importantă lecţie din perioada de antreprenoriat a fost cea a perseverenţei.

“Ideea e să nu renunţi. Perseverenţa este un element cheie pentru că antreprenoriatul nu este sub nicio formă un drum lin. Este un mod de a trăi, dai foarte mult, porneşte destul de dificil pentru că primii ani de start-up nu sunt uşori.” Ca fondatoare de agenţie de comunicare, Irina Pencea a contribuit la construcţia mai multor branduri pe piaţa locală. Ce contează în acest “şantier” de imagine? Câteva lucruri sunt esenţiale. “Un brand trebuie să plece de la un lucru simplu: ce îşi doresc oamenii cu care vorbeşte? Este fundamentală partea de înţelegere. O parte este iubire şi alta este respectul. Respectul se construieşte când livrezi ce promiţi, iar partea emoţională ţine de modul în care comunici cu clientul.” Din experienţa sa, spune că sunt multe branduri locale bine construite, succesul în toate aceste cazuri fiind tot o chestiune de perseverenţă. “Succesul unui brand este dat de abilitatea de a livra ce promite pe termen lung.” Unul dintre brandurile cu care Irina Pencea a colaborat în perioada sa de antreprenoriat este chiar eMAG, liderului comerţului online din România, la rândul său o poveste de antreprenoriat unică la nivelul ecosistemului local de business. În 2022, Pencea ia o decizie atipică retrăgându-se din afacerea pe care a creat-o pentru a deveni parte din echipa eMAG, în funcţia de chief marketing officer.

“Decizia nu a fost în niciun fel planificată”, spune Pencea, aşa că discuţiile cu eMAG au durat câteva luni. Dar pe de altă parte, agenţia creată era într-un moment de maturitate, cei 70 de colegi se descurcau, aşa că era momentul pentru o nouă etapă inclusiv pentru Irina Pencea. Iar ADN-ul eMAG avea multe lucruri în comun cu setul ei de valori. “Ce văd în eMAG este ce m-a mânat pe mine de la spate şi în antreprenoriat. Mă ghidez după curiozitate şi perseverenţă. Este un loc diferit faţă de o companie multinaţională care funcţionează pe reguli scrise de altcineva, este un loc în care poţi să îţi scrii propriile reguli. Mişcarea a fost destul de mare pentru mine, dar businessul de agenţie deja funcţiona, cu o echipă care lucra bine împreună. Misiunea era deja îndeplinită.”

În iulie, 2022, Irina Pencea trece la o nouă misiune. “Am intrat în zona de marketing pentru că aceasta era cea mai apropiată pentru mine. Când am ajuns în eMAG am petrecut mult timp înţelegând cum se face business-ul. Apoi rolul meu a fost de a aduce partea mai emoţională. Într-o lumă a datelor, pentru că asta este eMAG, eu am adus clientul, cu nevoile şi emoţiile sale.” În martie, anul acesta Irina Pencea a devenit general manager al eMAG România, cu acelaşi rol de legătură între multiplele faţete ale acestui business.

Pentru eMAG ultimii ani au fost un veritabil rollercoaster, perioada de pandemie transformând retailerul în “soluţia salvatoare” de cumpărături pentru oamenii blocaţi în case, pentru ca acum platforma să se ajusteze pe un consumator mai prudent ca niciodată, cu economiile şi veniturile erodate de inflaţie. “Ne-am adaptat.”

Dar ce contează foarte mult în această adaptare este modul în care eMAG funcţionează, iar un atu aproape imposibil de replicat de orice alt business este volumul de date imens pe care companie îl are la dispoziţie şi care corect gestionat este sursa unor soluţii de creştere.

“Datele sunt un limbaj comun pe care îl avem. Pornim mereu de la cifre, oamenii pot ajunge la cifrele relevante iar propunerile au argumente foarte solide, bazate pe cifre. Îi încurajăm pe oameni să vină cu propuneri, dar contează să ai în spate cifrele. Important este că fiecare simte că are posibilitatea şi spaţiul de a contribui. Cred că acest mod de lucru este diferit de alte culturi în care contează cine spune să se facă. La noi este vorba despre ce spui. Dacă cifrele au sens, mergem mai departe cu prounerea. Iar în acest mediu, rolul meu este de a crea spaţiul ca oamenii să aducă aceste idei.”

Pe termen lung, deşi poziţia de lider poate fi confortabilă, Irina Pencea spune că focusul eMAG este de a creşte, tot datele arătând că e-commerce-ul este acum la numai 10% din piaţă.

“Potenţialul este uriaş. Avem foarte mult loc de creştere şi niciodataă nu ne punem problema că suntem prea mari pentru a mai creşte.”

 

Lecţii de Business de la Irina Pencea

 Lecţia 1. Perseverenţa este un element cheie în antreprenoriat. Nu renunţa.

Lecţia 2. Respectul pentru un brand se construieşte când livrezi ce promiţi.

Lecţia 3. Iubirea faţă de un brand ţine de modul în care comunici cu clientul.

Lecţia 4. Succesul unui brand este dat de abilitatea de a livra ce promiţi pe termen lung.

Lecţia 5. La eMAG, avem o cultură care încurajează încercarea şi acceptă greşeala.

Lecţia 6. Datele sunt limbajul comun pe care îl avem. Oamenii au acces la cifre şi fac propuneri pe baza lor.

Lecţia 7. Abilitatea de a te pune în situaţii noi este esenţială pentru că de acolo vine creşterea.

Lecţia 8. Angajează-te cât mai devreme, din timpul facultăţii. Treci de la teorie la practică.

Lecţia 9. Antreprenoriatul îţi cere un stomac tare şi multă încredere în tine.

Lecţia 10. Un brand trebuie să plece de la un lucru simplu: ce îşi doresc oamenii cu care vorbeşti?

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank