Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Ionuţ Bindea, CEO, Roca Industry: Este mai scump să cumperi o companie din Vest, dar abia când am preluat o firmă din Lituania ni s-a deschis piaţa nordică

13.10.2023, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Pentru cei care au bani acum şi know-how-ul de integrare se anunţă vremuri foarte interesante pe partea de achiziţii. Mai mult, sunt mulţi antreprenori români care în acest moment trăiesc drama de a nu avea cui să lase companiile create. Acestea nu sunt însă decât oportunităţi pentru entităţi precum Roca Industry, spune Ionuţ Bindea, CEO-ul şi preşedintele holdingului de materiale de construcţii.

Roca Industry, listat pe piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti sub simbolul ROC1, este holdingul indus­trial deţinut de ROCA Investments. Acesta deţine direct şi indirect, opt companii, active în producţia de materiale de construcţii. Este vorba despre BICO Industries (producător de plasă din fibră de sticlă), Evolor (pro­ducător de vopsele şi lacuri), Eco Euros Doors (producător de uşi destinate construcţiilor rezidenţiale), Dial (produ­cător de produse din fir metalic), Electroplast (producător de cabluri electrice), precum şi producătorii de fibră de sticlă Terra, Europlas şi Iranga, prin intermediul BICO Industries. Grupul a terminat prima jumătate a anului cu un business consolidat de 289,5 milioane de lei şi un EBITDA de 17,9 milioane de lei.

„Roca Industry este azi un holding industrial, spe­cializat în domeniul ma­te­rialelor de con­struc­ţii, o structură unică prin uniunea dintre know-how tehnic şi ADN-ul de private equity. Sunt opt companii, în trei ţări diferite, cu 10 unităţi de producţie. Suntem un jucător regional deja“, a spus Ionuţ Bindea, CEO-ul şi preşedintele Roca Industry într-un nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. Practic Roca Industry a preluat pe plan local companii din domeniul construcţiilor care nu mai puteau creşte dincolo de un anumit prag, dar care nici nu erau interesante pentru investitori de talie foarte mare, identificând pentru fiecare în parte soluţii financiare şi operaţionale de dezvoltare. „Suntem într-o industrie ciclică, afectată peste medie în perioadele de turbulenţă. Com­paniile noastre au intrat în această perioadă într-o situaţie finan­ciară foarte bună şi ne-am concentrat mult pe creşterea cotei de piaţă. Când piaţa scade cu două cifre, companiile noastre au un plus în volume de 6% la 6 luni. Pre­siunea pe marje este într-adevăr foarte mare, dar avem de unde să susţinem această perioadă.“

Cum a fost posibil acest lucru? Ionuţ Bindea spune că partea de marketing este foarte importantă, bugetul în acest sens la nivel de grup fiind de circa 3 milioane de euro. Mai departe, marketingul devine suport pentru activitatea comercială. Deşi activ într-un domeniu afectat sever de lipsa forţei de muncă, Ionuţ Bindea spune că la nivelul grupului nu au fost probleme în a aduce oamenii potriviţi. „O altă politică a fost de a atrage oameni foarte valoroşi şi forte scumpi, e adevărat, dar asta se vede şi cheltuieli, dar şi în vânzări. Este una dintre lecţiile pe care le-am învătat. Aducem oameni mai deştepţi decât noi şi pe care îi lăsăm să-şi facă treaba.“ Iar Bindea spune că oamenii vin şi stau dacă în calitate de angajator aplici două principii foarte simple. „Petru noi penuria de personal nu este o problemă. Dacă ştii să plăteşti valoarea şi dacă ştii cum să te porţi, atunci lucru se simplifică. Apoi apare partea de parteneriat, colegii nu sunt angajaţi, sunt parteneri, iar acest lucru este ceva foarte important.“

Contextul de piaţă, deşi dificil, creează oportunităţi mai mari ca niciodată, multe companii fiind în impas şi în căutare de cumpărători. Dar mai există o categorie, aceea a firmelor antreprenoriale în căutarea unui succesor. „Dificultatea de succesiune este ceva ce vedem foarte des. Sunt antreprenori care trăiesc drama că nu au cui să lase companiile, este o trăire foarte intensă pe care aceşti oameni o au. Procesul de a ajunge la o tranzacţie este în această situaţie este mai mult psihologic decât financiar.“

Ca dimensiune, Ionuţ Bindea spune că Roca Industry se uită spre firme cu un business de cel puţin 10 milioane de euro şi un EBITDA de două cifre. De ce ajung multe companii antreprenoriale în acest impas? „Companiile antreprenoriale sunt create pe o competenţă tehnică a antreprenorului. O altă caracteristică este că antreprenorul român este one man show, într-o mare măsură. Există foarte puţine companii în care să existe o echipă de management reală. În această situaţie, limita de creştere a companiei este limita antreprenorului. Un singur om nu poate creşte la nesfârşit o companie, la un moment dat e nevoie de echipă.“

Această mentalitate antreprenorială locală este alimentată şi de convingerea, în unele cazuri, că nimeni nu poate şti mai bine ce este benefic pentru o companie decât cel care a fondat-o. Lucrurile nu stau chiar aşa, atrage atenţia Bindea.

„Niciodată nu le-ai învăţat pe toate“, atrage atenţia Ionuţ Bindea. „Întotdeauna se poate face mai bine, indiferent de experienţa ta.“

Un element cheie în a face lucrurile mai bine este chiar relaţia cu greşeala mai spune reprezentantul Roca Industry. „Cine spune că învaţă din greşelile altora, se laudă. Câtă vreme greşeala nu vine din neglijenţă, nu se repetă şi învătăm ceva din greşeli, lucrurile sunt în regulă. Dar greşeala băgată sub preş este inacceptabilă. Dacă ai curajul de a face lucruri, nu e mereu perfect, dar este varianta de preferat faţă de a sta în pătrăţica ta. Nu ieşi niciodataă din media pieţei dacă stai în pătrăţica ta.“

Revenind la piaţă, exact contextul marcat de oportunităţi îi determină pe cei de la Roca Industry să apeleze la o nouă majorare de capital prin Bursă.

„Pentru noi, pentru că suntem în poziţia de cumpărător, vedem foarte multe oportunităţi. Există companii care deja încep să o ducă greu şi, da, avem o serie de oportunităţi. Este şi principalul motiv pentru care facem o majorare de capital social. Pentru cine are capacitatea financiară şi know how-ul de integrare urmează o perioadă cu foarte multe oportunităţi.“

Dincolo de partea de achiziţii pe plan local, Roca Industry a ieşit şi peste graniţe, un astfel de exemplu fiind achiziţia de către Bico Industries, una dintre companiile din grup, a unei firme din Lituania, Iranga Technologijos. Iranga acţionează pe piaţa textilelor tehnice şi de construcţii, activitate similară cu una din liniile de business deţinute de Bico. Ceea ce a fost însă interesant a fost modul în care s-a deschis piaţa nordică după această tranzacţie.

„Sunt mai scumpe companiile din Vest faţă de cele din Est, dar îţi dau o altă imagine. Am învăţat cât de bine văzută este pentru piaţa nordică o factură emisă de o firmă din Lituania. Ne este uşor să vindem în bazinul mediteranean şi foarte greu să ajungem în piaţa nordică. Când am preluat compania din Lituania ni s-a deschis toată piaţa nordică.“

Pe termen mediu, spune Ionuţ Bindea, Roca Industry ar trebui să aibă un portofoliu de circa 10 companii, dintre care jumătate să fie jucători regionali, cu achiziţii făcute în străinătate.

 „Nu poţi fi mare dacă nu eşti curajos“, a mai precizat CEO-ul Roca Industry.

 

Lecţii de Business de la Ionuţ Bindea

 Lecţia 1: Aducem în grup oameni mai deştepţi decât noi pe care îi lăsăm să îşi facă treaba.

 Lecţia 2: Nu ne plac structurile matriciale. Companiile trebuie să funcţioneze autonom.

 Lecţia 3: Atragi oameni buni lângă tine dacă plăteşti valoarea şi-i tratezi ca pe nişte parteneri, nu ca pe nişte angajaţi.

 Lecţia 4: Un singur om nu poate creşte la nesfârşit o companie. La un moment dat ai nevoie de o echipă.

 Lecţia 5: Niciodată nu le-ai învăţat pe toate. Indiferent de experienţa ta, mereu se poate mai bine.

 Lecţia 6: Cine spune că învaţă din greşelile altora, se laudă.

 Lecţia 7: Greşeala este bună dacă nu vine din neglijenţă, dacă nu se repetă şi dacă înveţi ceva din ea. Greşeala băgată sub preş e inacceptabilă.

 Lecţia 8: Nu vei ieşi niciodată din media pieţei dacă stai doar în pătrăţica ta.

 Lecţia 9: Dacă nu ai planuri clare de creştere, nu ai o motivaţie pentru a merge la Bursă.

 Lecţia 10: Analiza afacerii tale nu poate începe de la profit. Acolo se termină.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank