• Leu / EUR4.9090
  • Leu / GBP5.8036
  • Leu / USD4.7494
Lectii de business

ZF/First Bank. Lecţii de business. Zoe Ghiuri, Crama Rasova: Ne-am orientat către tineri, nu neapărat cunoscători, şi am investit mult în brand

26.11.2021, 00:06 Autor: Roxana Petrescu

Crama Rasova este unul dintre cei mai tineri jucători din tradiţionala piaţă a vinului, dar şi-a găsit locul printr-un concept arhitectural cu totul aparte şi prin transformarea cramei într-un loc de experienţe, nu doar de simple degustări.

Crama Rasova a fost lansată în 2015, după o investiţie iniţială de 6 milioane de euro completată de un proiect de un milion de euro, desfăşurat anul trecut, pentru extinderea capacităţii de producţie. În total, crama deţine o suprafaţă de viţă de vie de 60 de hectare pe rod şi 11 hectare plantate anul acesta, ultimul an generând o producţie de vin de 325.000 de litri.

„Proiectul cramei a fost gândit o perioadă mai lungă, dar construcţia a început în 2014. De la bun început ne-am dorit o cramă turistică şi inovatoare. Suntem unul dintre jucătorii noi, încă ne considerăm aşa, după 6 ani de activitate pe piaţa de vin“, spune Zoe Ghiuri, fondatoarea Cramei Rasova, în noul episod al Lecţii de Business, proiectul editorial realizat de ZF cu sprijinul First Bank.

Designul cramei este poate cel mai puternic element de diferenţiere, conceptul purtând semnătura casei de arhitectură Igloo şi a lui Bruno Andreşoiu.

“De la bun început ne-am dorit această modernitate.“ Vizibilă de pe podul de la Cernavodă, în drumul de la Bucureşti spre Constanţa, crama se ridică de pe un mal al Dunării, urmărind dinamica naturală a falezei, «ca o grămadă de stânci albe ieşite din pământ », după cum spunea arhitectul Bruno Andreşoiu.

“Suntem orientaţi către tineri mai ales şi nu neapărat cunoscători. Nu oferim doar vin, ci şi experienţe. Am organizat petreceri, cu artişti celebri pe locul cramei. Am văzut oportunitatea de organiza petreceri în spaţiul liber şi am mers mai departe, lansând conceptul AER. Toată lumea a putut să traiască o super experienţă. Am fost foarte activi, vizibili.“

 

Diferenţa între produs şi vânzare

Cu un background financiar, înainte de a lansa Crama Rasova, Zoe Ghiuri era activă în zona de distribuţie a băuturilor alcoolice.

“Dacă tot aveam experienţa aceasta, ne-am gândit hai să facem şi vinul nostru. Cât de greu poate fi? Ei bine, de 7 ani tot descoperim, dar pe de altă parte ne şi dezvoltăm competenţele an de an.“

Fondatoarea Casei Rasova spune că investiţia s-a făcut într-o zonă viticolă consacrată, aşa că lansarea proiectului nu a mai avut şi emoţiile legate de identificarea unui terroir bun. Apoi a venit o echipă de specialişti din Italia pentru a realiza vinurile. Partea de construire a brandului a fost una dintre cele mai importante etape.

“Una este să ai ce vinde, alta e chiar să vinzi. Am investit foarte mult în brand. Este o muncă susţinută, ce începe din vie şi ajunge pe o piaţă extrem de concurenţială. Fără prea multă modestie, lansarea unei crame nu este un proiect pentru tineri. Este nevoie de multă experinţă managerială şi de mult capital.“ 

 

Energie vie din vie

Ultimii doi ani au adus însă provocări suplimentare.

“Am avut zece luni în care nu am vândut (din martie, 2020). În martie-aprilie, anul trecut a fost cel mai greu pentru că expunerea noastră este pe HoReCa (hoteluri, restaurant, cafenele). În martie m-am trezit singură, într-o cramă pustie. Nu mai era nimic. Când am văzut că e crama pustie, m-am dus în vie. Acolo am văzut mult curaj din partea oamenilor de lângă mine. Când simţeam de nevoie de energie, mă duceam în vie. Apoi am reluat treaba.“

Proiectele de digitalizare au mers într-un ritm accelerat, dar culesul viei, de exemplu, este o activitate care va rămâne manuală pentru a nu afecta calitatea produsului. Oamenii sunt însă tot mai greu de găsit.

“Anul acesta am avut o surpriză. Am avut o primvărara foarte rece aşa că am cules via abia pe 7 septembrie. Noi, în mod normal, pe 15 septembrie eram deja gata. Anul acesta au venit grămadă foarte mulţi struguri, nu am mai găsit culegători în zonă aşa că am adus echipe din alte zone.“

La final, spune Zoe Ghiuri au a rezultat un vin roze “fabulos“, cel mai bun pe care Crama Rasova l-a avut vreodată, un vin alb foarte bun, iar veştile sunt îmbucurătoare şi din zona de vin roşu.

“Toată munca a meritat.“

 

Multă răbdare

Pentru anul viitor, investiţiile vor continua pe partea de susţinere a brandului, prin proiectele AER, în cazul în care condiţiile vor permite reluarea evenimentelor, dar şi pe mărirea capacităţii de producţie.

“Anul acesta a fost o mare provocare să lucrăm cu două prese, deja avem nevoie de încă o presă. Mai avem nevoie de un proiect pentru a creşte capacitatea şi de aici vom continua să premiumizăm vinurile. Dacă am creşte ca şi capacitate mai mult, deja nu mai putem să culegem manual şi nu ne dorim asta. Este un efort foarte mare să echilibrezi cantitatea şi calitatea. Ca antreprenor în acest domeniu ai nevoie de multă, multă răbdare.“

 

5 Lecţii de Business de la Zoe Ghiuri, fondatoare Crama Rasova

 

 Lecţia 1: Fără resurse financiare importante nu poţi porni pe drumul vinului.

Lecţia 2: Una este să ai ce să vinzi, alta este chiar să vinzi. Brandul conteză enorm.

Lecţia 3: Piaţa este extrem de concurenţială. Fii pregătit de muncă!

Lecţia 4: Ca antreprenor trebuie să ai foarte multă răbdare.

Lecţia 5: Oferă o experienţă, nu doar un pahar cu vin bun!


Urmăriţi în fiecare joi de la ora 15 Lecţii de Business, noul proiect editorial realizat de ZF în parteneriat cu First Bank. Conectaţi-vă săptămânal la experienţele de business ale celor mai mari antreprenori din România prin platformele www.zf.ro, dar şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar.

Lecţii de business este o campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu sprijinul

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank