Lectii de business

ZF/FirstBank Lecţii de Business. Andrei Pitiş, CEO al Simple Capital: Mi-aş dori ca toţi cei care pornesc o afacere să caute sfaturi, dar să nu le ia de la cineva care nu a fost niciodată antreprenor. De la un consultant afli cum să administrezi un business, nu cum să îl construieşti

15.09.2023, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din sectorul IT local, este o „specie“ aparte de antreprenor pentru că îmbină experienţa de succes pe cont propriu cu o carieră solidă de management pentru organizaţii internaţionale. Iar în opinia sa tocmai această construcţie profesională hibridă este cheia către o carieră cu şanse reale de „scalare“.

În prezent fondator şi CEO al Simple Capital, vehicul care deja a investit în circa 30 de companii locale de IT, Andrei Pitiş a devenit unul dintre cei mai vizibili antreprenori din domeniu, fiind cunoscut pe piaţă inclusiv pentru implicarea în programele de susţinere şi descoperire a start-up-urilor. Pitiş a spart însă gheaţa în 2013, atunci când a lansat pe piaţa globală Vector Watch, primul ceas inteligent făcut de o ţară din Europa de Est. Ulterior, Vector Watch a fost vândut către gigantul american Fitbit. O altă idee a lui Pitiş a fost Clever Taxi, aplicaţie de mobilitate achiziţionată ulterior de nemţii de la Daimler. Totodată, a condus timp de patru ani ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii). Asta după ce timp de cinci ani a condus operaţiunile IXIA, furnizor de sisteme de testare de performanţă pentru infrastructură şi servicii bazate pe IP.

„Povestea a început de mult timp pentru mine, nu am avut un plan, dar am avut o dorinţă de a face lucruri. Cumva venea din şcoală cu o pregătire destul de solidă. Cred că mulţi se aşteptau să continui cu o carieră academică, dar eu simţeam că nu pot, că nu voi face eu o nouă teoremă. Mie îmi plăcea să fac lucruri“, spune Andrei Pitiş, invitatul care deschide cel de-al treilea sezon al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank.

Absolvent de Politehnică, Pitiş spune că facultatea a contat foarte mult şi că deşi iniţial era atras de zona de hardware, ulterior şi-a dat seama că partea de software este cea care poate livra salturile pe care şi le imagina.

„Am realizat că în zona de software putem să concurăm, că suntem la un nivel internaţional, nu ne trebuie atât de multe lucruri, ne trebuie un calculator şi o idee. Atunci a apărut internetul. Din momentul acela a început cariera antreprenorială, făceam site-uri pentru americani. Pare simplu acum când toată lumea face site-uri, dar noi vorbim despre începutul anilor ’90.“

Dar ce a făcut diferenţa în cazul său, spune Pitiş, a fost faptul că foarte devreme a realizat că salturile semnificative nu se pot face decât în echipă.

„Eu am înţeles foarte devreme că pentru a creşte trebuie să aduci mai mulţi oameni lângă tine şi pentru a conduce mai mulţi oameni este o meserie care se învaţă separat. Nu te naşti cu aşa ceva. Poţi să ai ceva nativ, dar pentru a rezolva conflicte, de exemplu, trebuie să citeşti management. Aşa am putut conduce nu doar echipe de 3-6 oameni, ci de sute de oameni. Acestea sunt lucruri care ţin de psihologie.“

Procesul de construcţie a unei echipe este determinant astfel pentru succesul unui business, Andrei Pitiş având o reţetă proprie. „Majoritatea antrepenorilor, în mod natural, aleg oameni care seamănă cu ei şi cu ce au făcut ei. Eu aleg oameni foarte diferiţi de mine, dar diferiţi şi între ei.“

„Preţul succesului este un haos. Trebuie însă să trasezi o direcţie care să fie în faţă, iar atunci oamenii se vor alinia. Pentru proges, trebuie să existe lideri care să-i ia pe oameni dintr-o zonă de confort, să îi treacă printr-o mare de libertate şi apoi să îi aducă într-o zonă superioară de confort.“

Ideea este extrem de importantă în afaceri, iar în opinia lui Pitiş fie livrezi ceva complet nou, fie aduci un produs care deja există, dar care este de calitate mai bună. În căzul său, Vector Watch, ceasul pe care l-a lansat în 2013 şi care ulterior a fost vândut către Fitbit a avut ambele ingrediente, fiind o premieră la acel moment, dar care oferea şi proprităţi peste piaţă, cum era durata bateriei de 30 de zile. Totul a pornit de la o nevoie personală.

„În primul rând îmi trebuia mie şi ce aveam atunci era urât. M-am gândit de ce să nu fac eu un ceas frumos. Eu sunt foarte încăpăţânat, dar am avut noroc pentru că l-am lansat la Basel (oraş unde avea loc Baselworld, unul dintre cele mai mari evenimente de orologerie din lume, tradiţie întreruptă în 2022). Aveam un smartwatch rotund, frumos, care semăna foarte mult cu un ceas clasic şi am luat şi toată acea presă senzaţională. Am avut şi o doză de noroc.“

Când a fost vorba unui exit, Pitiş nu a ezitat, piaţa în sine fiind dificilă. „Trebuie să scoţi un model nou la fiecare an, niciun monobrand nu poate face acest lucru. Este foarte greu să produci suficienţi bani pentru a putea lansa modele tot timpul.“

După Vector Watch, Pitiş a fost implicat într-o serie întreagă de proiecte personale.

„Cam la 3-4 ani simt nevoia să schimb. Aşa sunt eu, nu aş da niciun sfat în ideea asta. Eu sunt genul de om care vrea să construiască lucruri şi să facă lucruri diferit. Viaţa e scurtă. Pe mine chestia asta cu trasul tare şi apoi să mă pensionez rapid nu mă atrage, nu mă văd petrecâdu-mi viaţa ca o vacanţă.“

Dar dincolo de cariera de antreprenor, Pitiş a avut şi experienţa de corporaţie, una cu o greutate aparte în dezvoltarea sa. „A fi de succes într-o organizaţie internaţională e complet diferit faţă de a fi antreprenor. Relaţiile sunt diferite.  La final, importante sunt curajul şi să fii o persoană asumată, să nu aştepţi să ţi se spună ce să faci.“

Astfel de cariere hibrid sunt însă rare în mediul antreprenorial local, iar în opinia lui Pitiş acesta este un minus al mediului de business din România.

„Organizaţiile din România sunt foarte ierarhice. Mulţi antreprenori nu au fost niciodată manageri într-o firmă. Mi se pare o pierdere colosală. Dacă ar fi avut experienţa aceasta, cred că toate firmele româneşti ar fi fost mult mai mari. Îi încurajez pe antreprenorii care nu au făcut treaba asta şi care îşi vând afacerea, să rămână acolo şi după momentul vânzării pentru că înveţi foarte multe ca angajat, îţi dezvolţi nişte abilităţi pe care nici nu ştiai că le ai. Da, sunt un patron foarte bun, dar sunt şi un angajat foarte bun? Hai să vedem!“

Relaţia cu banii este la fel de importantă în antreprenoriat. Dacă nu ştii să pierzi, nu porni pe drumul acesta. „Nu intra în antreprenoriat pentru bani. Foarte mulţi îmi spun că fac mai puţini bani decât atunci când erau angajaţi. Aproape sigur la început pierzi bani, iar dacă nu eşti gata pentru asta, nu intra în antreprenoriat.“

Menţinerea legăturii cu profesia, cu meseria, este foarte utilă, mai ales în cazul unui eşec. „Nu pierde legătura cu meseria ta. Fii dispus oricând să te reangajezi. Eu încă sunt un programator destul de bun. Mă ajută gândul că orice se întâmplă, eu mă pot angaja. Am o meserie.“

Echilibrul între viaţa profesională şi cea personală se poate dovedi salvator în multe cazuri. „Am o soţie care este un super executive şi care a ţinut baseline-ul, casa, atunci când lucrurile cu mine nu mergeau pe cât de bine mi-aş fi dorit, şi două fete minunate care mereu făceau ca totul să fie bine chiar şi când era greu. Trebuie să ţii în echilibru viaţă personală, viaţă profesională şi sănătatea.“

La final însă, unul dintre cele mai importante elemente pentru succes este să ştii să ceri sfaturi de la cine trebuie, mai ales în contextul în care toată lumea este dispusă să-şi dea cu părerea.

„Mi-aş dori ca toţi cei care pornesc o afacere acum să caute sfaturi. Dar sunt foarte mulţi care nu au avut niciodată o afacere, care au fost doar angajaţi şi care dau sfaturi de antreprenoriat. Nu lua sfaturi de la cineva care nu a fost antreprenor. Niciodată! Ele pot părea foarte bune, dar pot fi rele. A porni o afacere şi a o creşte este cu totul diferit de a fi angajat. De la un consultant poţi învăţa cum să administrezi un business, dar nu poţi învăţa cum să porneşti o afacere decât de la un antreprenor.“

 

Lecţii de business de la Andrei Pitiş

  Lecţia 1: Pentru a creşte ai nevoie de oameni lângă tine.

  Lecţia 2: A conduce mulţi oameni este o meserie care se învaţă separat. Nu te naşti cu aşa ceva.

  Lecţia 3: Secretul unei echipe bune este să aibă oameni foarte diferiţi. Greşeala pe care o fac mulţi antreprenori este că se înconjoară de oameni asemănători lor.

  Lecţia 4: Succesul unei afaceri stă în idee, iar această idee ori trebuie să fie unică, ori de calitate.

  Lecţia 5: Una dintre barierele pentru dezvoltarea firmelor româneşti este că antreprenorii noştri nu au fost niciodată manageri. E o pierdere colosală.

  Lecţia 6: Dacă vinzi un business ca antreprenor, rămâi ca manager acolo o perioadă. Îţi vei dezvolta nişte abilităţi pe care nici nu ştiai că le ai.

  Lecţia 7: Nu intra în antreprenoriat pentru bani. Aproape sigur la început îi vei pierde.

  Lecţia 8: Ţine legătura cu meseria şi fii dispus mereu să te reangajezi.

  Lecţia 9:  Caută sfaturi, dar nu uita că doar de la un antreprenor poţi învăţa cum să devii antreprenor.

  Lecţia 10:  Pe mine familia m-a ajutat enorm. Este un echilibru pe care trebuie să îl ai între viaţa personală, profesională şi sănătate.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank