• Leu / EUR4.9297
  • Leu / GBP5.7419
  • Leu / USD4.6851
Lectii de business

ZF/FirstBank. Lecţii de business. Dan Tudose, E-acumulatori.ro: Antreprenoriatul este despre resetare continuă. Ia cu un dram de sare toate lucrurile bune care crezi că ţi se pot întâmpla

07.10.2022, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Anul acesta, afacerile E-acumulatori.ro, platformă care a început cu livrarea de acumulatori şi a ajuns până la montarea de proiecte fotovoltaice, vor creşte de cel puţin două ori, spune Dan Tudose, directorul general şi fondatorul companiei Trecerea dintr-o nişă în alta şi diversificarea ofertei, dar şi a furnizorilor pentru fiecare produs au fost câteva dintre strategiile care au crescut acest business în ultimii ani.

E-acumulatori.ro distribuie ba­terii, acumulatori, sisteme fotovoltaice şi soluţii de sto­care de energie, afacerile agre­gatorului de soluţii ajun­gând anul trecut la 26 de milioane de lei, cu 60% mai mari faţă de 2020. De asemenea, profitul companiei a ajuns la 3 milioane de lei, în creştere semnificativă şi el, rezultatele fiind aduse de o echipă constantă de 10 oa­meni. Cifrele au fost obţinute pe firma P Plus 2002, o companie fondată în 2002 de către Dan Tudose.

„Eu mi-am dorit de la început să fiu atent la ce se întâmplă în lumea asta şi eram cconcentrat pe ideea de a refolosi. Îmi doream să introducem în piaţă acumulatorii ca să nu mai arunc baterii. Fiecare a­cumulator mic, de e­xemplu, pentru tele­comandă, înlocu­ieş­te 40 de kilograme de baterii. Abia în 2010 aveam să aflu asta“, spune Dan Tudose, invitat în cadrul emisiunii Lecţii de Business, un proiect editorial ZF alături de First Bank. Tudose spune că pasiunea aceasta a fost alimentată din copilărie chiar de tatăl său. „Aveam me­reu întreruperi în alimentarea cu ener­gie, aşa că tata se juca cu acumulatorii când eram eu mic şi asta mi-a rămas în cap.“

Începuturile afacerii au fost extrem de dificile din mai multe motive. În primul rând, acumulatorii nu se produceau aici, trebuia importaţi din Germania, taxele şi transportul a­jungând să reprezinte chiar şi jumătate din costuri. „A fost exa­gerat de greu.“

Mai mult, adopţia produselor a fost dificilă şi ea, România neavând nici acum o tradiţie a reutili­ză­rii şi reciclării lucrurilor, cu atât mai puţin la începutul anilor 2000.

„Prima categorie de clienţi au fost prie­tenii. Apoi uşor-uşor a contat reclama. Am investit într-un site nou, am pus bani în marketing. Lucrurile nu aveau cum să func­ţioneze altfel.“ De la acumulatori, platfor­ma s-a extins către multe soluţii, toate legate de economisirea energiei, aşa că treptat E-acumulatori.ro a intrat pe zona de proiecte fotovoltaice de mici dimensiuni, destinate utilizatorilor rezidenţiali.

„Trecerea dintr-o nişă în alta, dintr-o bulă mai mică într-una mai mare contează foarte mult. În antreprenoriat despre asta e vorba, despre a te adapta şi a modifica ce faci tot timpul. Am pornit de la acumulatori mici, apoi mai mari, am adăugat baterii mai mari pentru sisteme fotovoltaice, sisteme fotvoltaice mai mari şi suntem aici.“

Paradoxal, unul dintre cei mai dificili ani a fost 2019 şi asta din cauza programului guvernamental Casa Verde Fotovoltaice şi a întârzierilor în derularea acestuia.

„A fost cel mai teribil an. În 2018 a fost anunţat programul şi toată lumea aştepta începerea acestuia. Piaţa a fost în pauză aş­tep­tând acel program care nu mai începea, nu a mai comandat nimeni, nimic, iar noi făcusem stocuri. A trecut un an până am reuşit să vindem. Din acel an foarte greu am rămas cu adaptarea continuă. Ia cu un dram de sare toate lucrurile bune care crezi că ţi se pot întâmpla.“

Pandemia şi ultimii doi ani marcaţi de explozia preţului la energie s-au transfor­mat însă în vectori de creştere pentru E-acumulatori.ro.

„În pandemie, mulţi s-au dus la case la ţară, aşa că am început să vindem sisteme fotovoltaice mici. Tot timpul am combinat produse care furnizau mai multe soluţii pentru că trebuie să fii foarte atent cum îţi împarţi riscurile, cum îţi împarţi pariurile.“

De aici a început creşterea, susţinută de preţul mare al energiei care i-a determinat pe mulţi să ia producţia de curent pe cont propriu.

„Ce este foarte tare este că am păstrat acelaşi număr de oameni. Am făcut două lucruri. În pandemie, am vorbit cu fiecare în fiecare zi dimineaţa şi seara. Făceam lucrurile separat, dar totuşi împreună. Fiecare a fost motivat pentru că ştia că era cineva lângă el. Apoi, personalul din vânzări este direct legat la rezultat. Munca pe care o depui ţi se întoarce. Media de vârstă este sub 35 de ani.“

Anul 2022 va fi cel mai bun din istoria companiei, până în acest moment afacerile E-cumulatori.ro dublându-se faţă de anul trecut. Creşterea s-a făcut cu diversificarea canalelor de aprovizionare ţinând cont de problemele din toate lanţurile industriale.

„UE nu a încurajat niciodată producţia de echipamente pentru indusria fotovoltaică în interiorul comunităţii. Am văzut multe decizii politice care nu au legătură cu realitatea. Trebuie programe de subvenţionare de mari dimensiuni pentru a avea costuri competitive pe partea de producţie de echipamente. Altfel nu se poate.“

Tudose spune că oportunitatea din piaţa energiei solare se va întinde mai mulţi ani, dar sunt şi probleme care sunt legate chiar de disponibilitatea echipamentelor. Astfel, unul din planurile E-acumulatori.ro ar fi chiar saltul spre zona de producţie de energie verde printr-o investiţie proprie într-un proiect solar. Dar o decizie va fi luată după stabilizarea lucrurilor din zona de energie.

„Cu siguranţă este o luptă, fii pregătit pentru o luptă. Trebuie să înţelegi că este o adaptare continuă. Este despre a te reseta de fiecare dată. Luptă şi reset.“

 

5 Lecţii de Business de la Dan Tudose

Lecţia 1: În antreprenoriat este vorba despre a adapta şi modifica ce faci tot timpul.

Lecţia 2: Investeşte în marketing.

Lecţia 3: Vorbeşte cu echipa ta dimineaţa şi seara. Oamenii sunt motivaţi dacă simt că cineva e lângă ei.

Lecţia 4: Fii atent cum îţi împarţi riscurile.

Lecţia 5: Sprijină un ONG.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank