Media & Advertising

Criza presei germane se adanceste

05.11.2004, 00:00 8



Criza prin care trece presa germana in prezent continua si se adanceste. Ca si in cazul Frantei, acest fenomen afecteaza intr-o masura mai mare publicatiile cotidiene decat revistele, relateaza Le Figaro.



Conform celor mai recente date statistice date publicitatii de ZMG, o organizatie din sectorul comercializarii jurnalelor, vanzarile de cotidiene in Germania au scazut cu 2,91%, pana la 27,97 milioane zilnic in trimestrul trei al acestui an raportat la perioada similara a anului trecut.



Cea mai drastica scadere a vanzarilor a fost inregistrata la nivelul chioscurilor, de 5,36%, in timp ce raportat la abonamente scaderea a fost de 2,26%, arata Zeitungs Marketing Gesellschaft.



Aceste scaderi au fost inregistrate in ciuda lansarii in ultimul timp a mai multor cotidiene de format tabloid ce ar trebui sa permita grupurilor de presa aflate in criza de trei ani sa se redreseze. "In fata unei cereri foarte mari, trebuie sa ne asteptam in anii ce vor urma la o miscare de concentrare ce va favoriza presa locala de nisa in detrimentul presei regionale," explica Isabelle Bourgeois, responsabila in cadrul Centrului de Informare si Cercetare a Germaniei Contemporane (Cirac) si autoare a unui studiu asupra presei cotidiene.



Totusi, situatia de criza prin care trece presa germana nu este comparabila cu cea din Franta. Mai intai, presa cotidiana gratuita de informare nu exista in Germania. Nici Metro, nici 20 Minutes nu au patruns pe piata germana. Astfel, in Germania nu exista acest gen de competitie. Apoi, in general piata germana este diferita. Germania ocupa primul loc in Europa din punct de vedere al numarului cititorilor de cotidiene. "Germanii sunt mari cititori de cotidiene. Marea majoritate sunt abonati la doua cotidiene, unul national si unul regional. Chiar daca in prezent asistam la o scadere a numarului de abonamente la un cotidian, acesta este inca superior celui inregistrat de Franta," arata Isabelle Bourgeois.



Scaderea vanzarilor, la care se adauga o scadere a numarului de mici anunturi si a publicitatii comerciale, a generat un declin generalizat a cifrei de afaceri a cotidienelor de dincolor de Rin. Astfel, cifra de afaceri a acestora a scazut de la 11 miliarde de euro in 2000 la 9 miliarde in 2003. Un punct comun cu presa din Franta, presa cotidiana din Germania nu-i mai atrage pe tineri. Daca 80 pana la 85% din persoanele cu varste cuprinse intre 40 si 69 de ani citesc in mod regulat un cotidian, conform unui studiu realizat de Federatia germana a editorilor de cotidiene, proportia scade la 72% in cazul celor cu varste cuprinse intre 20 si 29 de ani, acestia preferand Internetul sau mijloacele audiovizuale.



Pentru a face fata acestor probleme, ziarele germane au imaginat un format mai atractiv. Astfel, editorul celui mai citit cotidian al Germaniei, Bild, a lansat in luna mai tabloidul Welt Kompakt. La inceput, cotidianul, un frate mai mic al conservatorului Die Welte, a fost vandut mai intai in Berlin inainte de a-si face aparitia in Munchen. In fata succesului inregistrat, Springer a decis sa-l lanseze treptat in intreaga Germanie. Holtzbrinck, editor al cotidianului economic Handelsblatt, a lansat saptamana trecuta cotidianul News in regiunea Francfort.



"Pe langa altele, aceasta reducere a formatului a urmat si unei necesare reduceri a costurilor pe fondul cresterii costurilor la hartie in Germania", explica Isabelle Bourgeois. Dupa parerea acesteia, adevarata reforma va consta intr-o vasta miscare de concentrare. Aceasta s-ar traduce in mentinerea titlurilor nationale (cele 6 titluri supraregionale) si reducerea neta a numarului de cotidiene regionale ce au in prezent un tiraj de 16 milioane de exemplare, ceea ce va avantaja cotidienele locale de nisa. Aceasta reforma va putea fi pusa in aplicare numai cu conditia ca autoritatile germane sa fie de acord cu o relaxare a reglementarilor referitoare la dreptul la concentrare proprii presei.



Astazi, orice participatie ce depaseste 25% din capital si echivalenta cu o cifra de afaceri cumulata de 25 milioane de euro pe an este supusa aprobarii oficiului cartelurilor germane. Aceasta reglementare, specifica Germaniei, ar putea fi mai curand sau mai tarziu, eliminata sub presiunea autoritatilor de la Bruxelles. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO