Media & Advertising

Cursa pentru construirea unui brand global

19.01.2007, 19:56 7

Grupul de telefonie mobila Vodafone a facut in ultimii doi ani doua ample miscari de marketing in incercarea de a urca in clasamentul brandurilor globale si a deveni numarul unu in preferintele clientilor pe pietele in care activeaza.
Grupul a renuntat la a-si mai pune numele pe tricourile lui Manchester United, unul dintre numele cele mai cunoscute din fotbalul mondial, si a intrat direct ca sponsor al Champions League, competitia sportiva anuala cu cea mai mare audienta.
Acum Vodafone a facut un nou pariu: a renuntat la contractul de sponsorizare cu Ferrari, cel mai cunoscut brand din Formula 1 si s-a asociat direct cu McLaren Mercedes, echipa care in sezonul trecut nu a castigat nici o cursa, ultimul titlu castigat la constructori a fost in 1998, iar ultimul pilot care a castigat titlul conducand o masina McLaren a fost Mika Hakkinen, acum 7 ani.
Noua echipa Vodafone McLaren Mercedes l-a transferat pe spaniolul Fernando Alonso, 25 de ani, campionul mondial al ultimelor doua editii cu echipa Renault. Al doilea pilot adus a fost britanicul Lewis Hamilton, 22 de ani, considerat noua speranta a Formulei 1.
"Aveam nevoie de ceva prin care sa iesim in evidenta. Cu Ferrari eram sub presiunea acestui brand. Cu ei ne-am asociat acum cativa ani cand trebuia sa castigam pietele din Italia (n.r. - cu Ferrari) si Germania ( n.r. - cu pilotul german Michael Schumacher) unde cumparasem companii locale. Acum intram intr-o noua era si trebuia sa avem o vizibilitate mult mai mare, ca brand", spune David Wheldon, director global de brand si customer experience la Vodafone.
Renuntarea la Ferrari nu a fost o decize usoara avand in vedere puterea acestui brand. Conform unui studiu pe care l-am facut la nivel mondial, Romania este locul doi in lume in privinta pasiunii oamenilor pentru Ferrari, dupa Italia, a spus Wheldon. "Va trece ceva timp pana cand vom reusi sa schimbam acest lucru".
Acest proiect a inceput in 2005, iar contractul dintre Vodafone si McLaren Mercedes este pe cinci ani incepand din 2007, cu posibilitatea de prelungire cu inca cinci ani. Bugetul total al echipei pe an depaseste 300 de milioane de euro. Oficialii Vodafone nu au dorit sa mentioneze care este suma investita de companie in aceasta asociere. "Brandul nostru are o putere mult mai mare acum. Nu mai suntem sponsori, ci parteneri. Am creat o echipa impreuna", afirma Frank Rovekamp, directorul global de marketing al Vodafone.
Wheldon spune ca in patru ani vor putea sa vada care este castigul adus de aceasta asociere, iar acest lucru se masoara prin gradul de recunoastere a brandului la nivel global, prin preferinta pe care o au consumatorii atunci cand cumpara un serviciu sau prin expunerea in media. "Orice sponsorizare sau asociere reprezinta o decizie strategica de business care trebuie masurata extrem de riguros", a afirmat Wheldon.
Marile companii au acum operatiuni la nivel mondial pe mai multe piete, iar brandul face diferenta atunci cand se ia decizia de achizitie a unui produs sau serviciu. Tehnologiile care stau in spatele produselor pot fi achizitionate sau realizate usor, in schimb un brand global se construieste in ani si cere timp.
Multe dintre marile nume au devenit "companii de marketing" pentru ca atentia lor nu se mai indreapta cel mai mult catre productie, ci catre marketing si comunicare, aceasta fiind partea care are acum ponderea cea mai mare in decizia de achizitie.
Conform clasamentului realizat de Interbrands, cel mai valoros brand la nivel mondial este Coca- Cola, urmat de Microsoft, IBM, General Electric si Intel.
Vodafone este cel mai mare operator de telefonie mobila din lume dupa numarul de clienti si a fost creat in ultimul deceniu prin achizitii succesive de companii. In toamna lui 2005, Vodafone a cumparat in Romania operatorul Connex si i-a schimbat numele in primavara lui 2006.
Formula 1 reprezinta una dintre cele mai fascinante competitii la nivel global, cu o audienta de peste 1 miliard de telespectatori, sumele implicate anual depasind 1 miliard de euro. Sute de mii de oamenii vin direct la o cursa. Cele mai puternice branduri mondiale, incepand de la petrol, banci, bauturi sau IT sunt prezente pe masinile care concureaza in cele 17 curse dintr-un sezon.
Pentru lansarea echipei Vodafone, care a avut loc la inceputul saptamanii la Valencia - Spania, Vodafone a investit cateva milioane de euro si a scos pe piata o editie speciala de telefoane impreuna cu Sharp si Samsung.
"Aceste telefoane scoase in editie speciala vor oferi o oportunitate unica pentru a veni in contact direct cu noua echipa Vodafone McLaren Mercedes, vor putea fi vazute fotografii exclusive si vor oferi stiri despre toate cursele de Formula 1 prin intermediul Vodafone live!", a spus Frank Rovekamp.
Prima cursa va avea loc pe 18 martie in Australia iar atunci se va vedea cum sta noua echipa in incercarea de a reveni in pole position dupa 6 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO