Media & Advertising

De ce mergem mai mult pe dreapta

06.06.2003, 00:00 11



Cum preferati, pe stanga sau pe dreapta? Daca e vorba de reclama, atunci sa fie pe dreapta. Cum de ce? Pentru ca asta e moda.



Rasfoiti presa din Romania si presa externa. Diferente mari, veti spune, dar de aceasta data nu continutul editorial este problema, ci modul cum lectureaza o persoana care cumpara spatiu publicitar (media buyer) fata de cum citesc publicatia oamenii obisnuiti. Daca cele doua categorii vorbesc aceeasi limba, atunci ar trebui sa citeasca la fel. Dar pentru ca atunci cand cumpara spatiu, de fapt vinde, la randul lui, un alt produs, media buyer-ul pare ca stie mai multe.



Revenind la comparatii, daca puneti pe cantar un ziar romanesc si unul de-al lor, o sa observati, daca nu din prima, macar dintr-a doua, ca al nostru trage cumva pe dreapta, ca si cum creierul nostru ar fi mai umflat pe o parte!





Studii de dreapta



Motivatia care justifica preferinta romanilor pentru inserarea de printuri publicitare mai mult pe paginile din dreapta se sprijina pe studii de specialitate. "Cu mult timp in urma, studiile au aratat ca dupa pagina intai, urmatorul loc care atrage privirile si interesul cititorilor este partea superioara a paginii trei, care este o pagina de dreapta. Aceasta observatie ramane valabila si acum in cazul ziarelor", explica Crenguta Rosu, director DC Communication.



Exista studii care arata ca vizibilitatea este mai mare pe paginile de dreapta, spune si Catalin Albu, senior media manager pe marketing communication la operatorul de telefonie mobila Connex, unul din cei mai mari advertiseri din Romania. Insa, strategia Connex de a plasa reclamele astfel este valabila mai mult pentru reviste, adauga Albu.



"Exista o preferinta nu numai pentru pagina de dreapta, dar pentru toate plasamentele care ofera o mai buna vizibilitate: coperti, pagini redactionale, prima parte a revistei, etc, mai ales in cazul publicatiilor cu un volum mare de pagini de publicitate sau in cazul publicatiilor unde, pe aceeasi pagina se inghesuie mai multe reclame. De aceea, agentia cauta sa nu scape din vedere pozitionarea in pagina a anuntului atunci cand negociaza cu publicatia," afirma Dana Bosoteanu, media buying director la compania Zenith Media.



Ce se-ntampla totusi, daca mai multi clienti ravnesc, in acelasi timp, acelasi spatiu al aceleiasi publicatii?



Conform reprezentantilor unor publicatii, in aceste cazuri incearca sa-si convinga clientii ca exista si celelalte pagini ale ziarelor sau revistelor sau incearca sa le propuna o amanare, care, in cele mai multe cazuri, este acceptata.



Chiar daca paginile de dreapta sau dreapta paginilor sunt mai scumpe decat stanga, companiile accepta intelegerea.





Pozitia e totul



"Pagina de dreapta sare prima in ochi atunci cand deschizi o publicatie. Desigur, intr-o revista, continutul fiecarei sectiuni va genera interes sau nu si daca e sa aleg intre o pagina de stanga intr-o sectiune foarte citita si o pagina de dreapta intr-o sectiune necitita, o sa aleg prima varianta," adauga Bosoteanu de la Zenith Media.



Aceeasi parere este impartasita si de Alexandru Visa, director radio print & Internet la ARBOmedia, care crede ca "o macheta 1/1 pozitionata intr-o revista este la fel de vizibila indiferent de pagina, fie ea de stanga sau fie ea de dreapta." In presa internationala, raportul intre reclamele plasate pe pagini de stanga si de dreapta este aproximativ egal pentru ca "la ei sunt foarte multe insertii, multe pe pagina dubla", explica Catalin Albu, de la Connex.



"Faptul ca unor clienti li se pare ca macheta este <<mai vizibila>> pe partea dreapta... este dreptul lor. Probabil ca exista si studii care demonstreaza ca paginile de dreapta sunt cu 2-3% mai vizibile. Nu mi se pare o diferenta demna de luat in seama. Totul este 100% bazat pe perceptia clientilor si a plannerilor din agentii," a spus Visa.



Pretentiile de stanga sau de dreapta par sa nu duca totusi la o pierdere pentru nici una dintre parti, ziare sau advertiseri.



"Daca ziarul sau revista are mai multe pagini de publicitate vandute decat pagini de dreapta disponibile, in mod evident se trece la oscuparea paginilor de stanga... bani nu se pierd! Depinde de format, de ordinea sosirii comenzilor... Pot aparea diverse <<suparari>> minore la clienti concurenti, care vor in acelasi ziar/revista aceeasi pagina, iar atunci se aplica principiul <<primul venit, primul servit.>>," a mai spus reprezentantul ARBOmedia.



Dincolo de toate speculatiile sau teoriile, explicatia este mult mai simpla: "Suntem latini, de aceea," afirma Tudor Octavian, critic de arta. "Citim de la stanga la dreapta sau din stanga- sus in dreapta-jos, arabii citesc altfel. Tabloul are alte reguli..."



Disputa pe publicatii, reviste sau cotidiene se da si pe zile, astfel incat un ziar se vinde mult mai bine, din punct de vedere al reclamei la inceput de saptamana fata de zilele apropiate week end-ului.



"In cazul cotidienelor, se prefera foarte mult zilele de luni, cand audienta este mai mare, tot la nivel de perceptie si vineri, cand unele ziare au suplimente TV sau de wee end. Dar sunt si exceptii. O regula generala poate fi considerata ziua de luni, cand omul vine dupa week end, dornic de informatii si citeste ziarele mai mult ca in alte zile, cand a mai aflat si de la TV sau radio ce s-a mai intamplat," a conchis Alexandru Visa, de la ARBOmedia.



Si in presa occidentala sunt mai multe reclame plasate pe paginile din dreapta, insa diferenta dintre numarul de reclame plasate pe pagina din stanga, fata de cea din dreapta, este mai putin notabila. De exemplu, cunoscutul ziar italian Corriere della Sera de marti 13 mai 2003, are, in cele 48 de pagini ale sale, 14 printuri publicitare in paginile din stanga si 18 sunt plasate pe paginile din dreapta. In Wall Street Jounal Europe (20 pagini, inclusiv supliment) au fost plasate miercuri, 4 iunie 2003, patru reclame pe partea stanga si sase pe partea dreapta. Un aspect important care diferentiaza de la prima vedere un ziar occidental de unul romanesc este insa abundenta machetelor 1/1, majoritatea color: 7 in Corriere della Sera si 2 in WSJ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24