Media & Advertising

Lupta pentru audienta TV, mai bine masurata

09.01.2004, 00:00 14



Televiziunile din Romania beneficiaza, de la 1 ianuarie 2004, de un singur sistem de masurare a audientelor, spre deosebire de anii trecuti cand existau mai multe sisteme paralele. Serviciul National de Masurare a Audientei TV (SNMATV) este realizat de TNS AGB International, o firma mixta formata de doi dintre cei mai mari operatori din lume in domeniul masurarii audientei TV (Grupurile TNS si AGB).



Ralu Filip, presedintele Consiliului National al Audiovizualului (CNA), considera ca noul sistem va fi mai precis decat cel vechi pentru ca este vorba de un panel nou si un numar mai mare de peoplemetere si de raportari. "Acest nou sistem constituie si o premiera mondiala, pentru ca avem in Romania pe numerele doi si trei mondiali in masurarea audientelor, respectiv TNS si AGB. Acestia, pe alte piete sunt adversari, dar la noi lucreaza impreuna", a declarat Ralu Filip.



"Ca o prima noutate putem mentiona ca SNMATV se bazeaza pe un panel largit. Astfel la 1 ianuarie 2004 panelul TNS AGB International a fost de 1000 de case (fata de 900 in vechiul panel), urmand ca numarul acestora sa ajunga la 1150 la 1 februarie 2004", a declarat pentru Ziarul Financiar Anca Ionescu, Client Service Manager TNS AGB.



Universul cercetarii este reprezentat de persoanele in varsta de 4 ani si peste, care locuiesc in gospodarii din Romania cu cel putin un televizor, fara deosebire de rasa, limba, nationalitate sau statut socio-economic si indiferent daca detin sau nu telefon. Reprezentativitatea panelului este asigurata prin cercetari de calibrare realizate anual. In prezent, audienta este masurata zilnic, minut cu minut, iar sistemul de monitorizare TNS AGB International inregistreaza continuu, 24 de ore din 24, intreaga emisie a 13 posturi de televiziune (Pro TV, Acasa TV, Antena 1, Prima TV, Realitatea TV, Etno TV, TV Sport, B1TV, Romania 1, TVR 2, TVR Cultural, National TV si MTV Romania).



Trecerea de la vechiul panel la cel nou s-a facut treptat. "Panelul complet nou este operational incepand cu data de 1 ianuarie 2004. A existat o perioada de tranzitie intre panelul vechi si panelul nou, timp in care s-au instalat case noi si s-au dezinstalat case vechi, urmarindu-se in permanenta pastrarea echilibrului demografic. In tot acest interval, care a durat din octombrie pana in decembrie, TNS AGB International a continuat sa furnizeze utilizatorilor date de audienta TV si in paralel echipa TNS AGB International a efectuat o serie de analize comparative care au urmarit si testat parametrii de functionare ai panelului", a explicat reprezentanta TNS AGB.



Anca Ionescu a precizat ca o alta noutate pe care o aduce SNATV este utilizarea a doua noi softuri, si anume sistemul de recunoastere automata a spoturilor Automatic Spot Recognition folosit in cadrul serviciului de monitorizare si softul de planificare AdLogix instalat de curand la toti clientii. "In acelasi timp, noutati vor exista si ca rezultat al diversificarii si dezvoltarii cerintelor utilizatorilor datelor TV", a spus Anca Ionescu referindu-se la flexibilitatea serviciului.



"Noul sistem este tot ce se putea oferi mai bun Romaniei. In ceea ce priveste masurarea audientei suntem la nivel european. Numarul mai mare de gospodarii raportate ne ofera posibilitatea realizarii unor analize mai detaliate pe diferite publicuri tinta", a declarat Lucia Romaniuc, director cercetare Media Pro International.



Departamentul de marketing al Antenei 1 considera ca noul sistem este "categoric mai performant, mai profesionist" si aduce o mai mare precizie a masuratorii, prin faptul ca esantionul folosit este mai mare.



Ralu Filip a mentionat ca, spre deosebire de alti ani, solutia propusa de TNS AGB a reunit acordul partilor implicate, atat televiziunile cat si publicitarii punandu-se de acord in urma negocierilor.



Sistemul de masurare este acelasi ca si in tarile din vestul Europei, doar ca, din cauza ca publicitarii nu asigura venituri mai mari televiziunilor, nu pot fi furnizate toate informatiile care ar putea fi oferite cu noua tehnologie. Un astfel de exemplu este, potrivit lui Ralu Filip, posibilitatea ca televiziunile sa poata primi in timp real informatii despre audiente.



Presedintele CNA considera ca televiziunile sunt multumite de noul sistem de masurare, diferentele de rating fata de raportarile de anul trecut nefiind foarte mari. "Se mentine o diferenta foarte mare intre intre primele trei posturi, pe de o parte - Pro TV, Antena 1 si Romania 1 - urmate la distanta de Acasa TV si de Prima, si celelalte posturi TV, care formeaza un grup cu o audienta medie zilnica in jur de unu", a spus Ralu Filip.



Prin noul sistem de masurare s-a ajuns, cel putin deocamdata, la un acord intre televiziuni, publicitari si organizatiile care le reprezinta interesele. Noile cifre de audienta prezentate pana acum nu difera prea mult de cele vechi, dar cei implicati si publicul le considera mai sigure.



Piata de publicitate pe televiziune s-a situat intre 70-75 mil. $ net in 2002, iar anul trecut cresterea pietei a depasit 15%. PRO TV atrage cel mai mare volum de publicitate, cresterea de anul trecut depasind ritmul de crestere al pietei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24