Media & Advertising

Studiul National de Audienta: a treia livrare de date confirma corectitudinea studiului

18.04.2003, 00:00 12

Ajuns la a treia livrare de date, SNA s-a impus deja ca echivalentul  pentru presa scrisa al sistemului Peoplemeter din televiziune. Conform acestuia, Divizia de presa a Media Pro - Publimedia - detine titluri extrem de performante intre care Pro tv Magazin, cea mai citita publicatie din Romania, Acasa Magazin - cel mai citit saptamanal pentru femei si Playboy - cea mai citita revista masculina din Romania. Ziarul Financiar, editat de acelasi grup de presa confirma trendul crescator pe care se afla (plus 3%) si faptul ca are cititorii cu cele mai mari venituri din peisajul mediatic romanesc.
Pro Tv Magazin ramane cea mai citita publicatie din Romania, ea inregistrand o crestere de 3%, de la 1.134.000 de cititori in medie pe editie, la 1.167.000 de cititori. Urmatoarele doua pozitii in topul 3 al presei din Romania sunt ocupate de Practic in bucatarie (1.148 mii de cititori) si Libertatea (978 mii de cititori).
"Studiul National de Audienta poate fi considerat un adevarat succes, dupa modul in care a fost primit de piata pentru ca el ofera date foarte detaliate si solide din punct de vedere al credibilitatii in privinta tirajelor si audientelor. Acum, cand companiile stiu exact in ce investesc banii si cu ce eficienta, au inceput sa acorde printului o cota mai apropiata de cea pe care o merita", este de parere Sorel Radu, Director de Vanzari Media Pro, care detine firma Publimedia, care editeaza publicatiile PRO TV Magazin, Playboy, Acasa Magazin, Ziarul Financiar si Descopera.
In general, o data cu livrarea noilor date, nu se remarca majorari sau diminuari semnificative a numarului de cititorilori, pe diferitele categorii de publicatii: cotidiane, publicatii feminine, masculine, ghiduri tv sau economico-financiare. Totusi, sunt evidente unele diferente majore pe piata cotidianelor centrale, fata de livrarea anterioara de date: astfel, pe fondul scaderii audientei cotidianelor Romania Libera (-10%) si Ziua (-5%), se remarca cresteri ale audientelor cotidianelor: Libertatea (Aa€š10%), Evenimentul Zilei (Aa€š3%), Ziarul Financiar (Aa€š3%).
Ziarul Financiar confirma in continuare trendul crescator pe care se afla, audienta sa majorandu-se cu 3%, cu ocazia livrarii noilor date de audienta, de la 133 de mii de cititori, la 137 de mii de cititori. Pozitionarea superioara de nisa a acestui titlu economico-financiar este confirmata si prin faptul ca cititorii Ziarului Financiar au cel mai mare venit mediu personal net din toata presa romaneasca: 208 USD. Calitatea cititorilor nostri este data si de faptul ca 55% provin din familii cu statut AB (manageri, directori principali si de nivel mediu, profesionisti de inalta educatie), 53% au studii superioare, iar 96% au cel putin studii medii. 82% au intre 25 si 54 de ani, iar 10% au propria afacere.
"Din punctul meu de vedere SNA este un semn de maturizare a pietei romanesti. Clientii sti agentiile care directioneaza volume de publicitate catre suporturi media neperformante tind sa devina cazuri rare si triste", spune Razvan Corneteanu, Director Executiv al Ringier Romania, care editeaza publicatiile Libertatea, Capital, Unica, Bravo si Pro Sport.
"SNA este un instrument de lucru foarte bun, care a produs o ierarhizare in randul cotidianelor si care face ca strategiile de media ale clientilor sa fie mult mai bine fundamentate. Publicatiile care nu corespund criteriilor profesionale de cumparare de media vor pierde publicitatea pe care reuseau sa o obtina in absenta informatiilore pe care le furnizeaza SNA", spune Corina Vintan, Director de vanzari al cotidianului Evenimentul Zilei.
Pe piata revistelor feminine, cele mai mari audiente le au revistele: Avantaje (445 mii cititori, 16% cota de piata), Unica (433 mii cititori, 15% cota de piata), Ioana (427 mii cititori, 15% cota de piata) si Acasa Magazin (389 mii cititori, 14% cota de piata). Aceste titluri sunt urmate de: Lumea Femeilor (12% - cota de piata), Cosmopolitan (10%), Olivia (8%),  Elle (6%) si Mami (5%). Acasa Magazin ramane astfel cel mai citit saptamanal pentru femei din Romania.
Ghidurile tv specializate sunt dominate in continuare de Pro Tv Magazin (46% - cota de piata), acesta fiind urmat de Tv Mania (28%) si Tv Satelit (26%).
Pe piata revistelor masculine, Playboy detine cea mai mare cota de piata: 75% (588 mii de cititori). Aceasta este urmata de FHM, cu 25% (197 mii de cititori).
Saptamanalul Clujeanul - care este distribuit in judetul Cluj, este citit in medie pe editie de 68 mii de persoane, acesta fiind singurul titlu prezent in SNA care provine din acest judet.
Acelasi lucru se intampla si cu cotidianul Hunedoreanul - care este distribuit in judetul Hunedoara, acesta fiind citit in medie pe editie de 39 mii de persoane.
In Bihor, exista deja 3 titluri prezente in Studiul National de Audienta: Jurnalul Bihorean (66 mii de cititori), Bihoreanul (42 mii de cititori) si Bihari Naplo (29 mii de cititori). Clujeanul, Hunedoreanul si Bihoreanul sunt titluri editate de Publimedia International.
In sfarsit, in Timis, exista 3 titluri locale cu audiente semnificative: Agenda (224 mii cititori), Banateanul (69 mii cititori) si Agenda Zilei (60 mii cititori).
Studiul National de Audienta (SNA) este realizat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). Universul SNA cuprinde toate persoanele ce traiesc in centre urbane cu mai mult de 50.000 de locuitori, cu varste cuprinse intre 14 si 64 de ani. Conform Institutului National de Statistica si Studii Economice, universul este format din cca. 6,61 milioane persoane (47 de orase, inclusiv Bucuresti).  Esantionul utilizat pentru SNA este aleator, iar datele cuprind informatiile culese de la 16.270 persoane. Extragerea esantionului s-a facut dupa listele Directiei Generale de Evidenta Informatizata a Persoanei. Activitatea de teren a fost realizata de firmele Gfk Romania si IMAS.  Esantionul utilizat pentru aceasta livrare de date contine un numar de 12.400 de interviuri comune cu cel utilizat pentru livrarea anterioara, si anume interviurile realizate in perioada 18 martie - 27 octombrie 2002. raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels