Media & Advertising

Vremurile transforma si Bertelsmann

01.08.2003, 00:00 10



In urma cu un an, Gunter Thielen zbura la vila sa din Majorca pentru o intalnire istorica cu Reinhard Mohn, patriarhul in varsta de 82 de ani de la Bertelsmann.



Thielen a aterizat la cateva ore dupa seful sau, Thomas Middelhoff, care isi pledase cauza- preluarea celui mai mare imperiu mediatic german. Mohn avea nevoie de o doua opinie, iar Thielen, indatorat, l-a sfatuit sa abandoneze planurile marete ale lui Middelhoff si sa se concentreze in schimb pe reducerea datoriilor si redobandirea profitului operational.



Doua zile mai tarziu, Middelhoff impreuna cu planurile sale ambitioase legate de Internet aveau sa dispara. In locul lui a ramas Thielsen, presedintele diviziei de editare de carte a Bertelsmann si un sef ale carui priviri straluceau la auzul ideii de cash flow. Restaurarea incepuse.



"Visele nu s-au incheiat inca, dar acum sunt realiste, cat se poate de realiste," spune Thielen, in varsta de 60 de ani, la prima aniversare a schimbarilor de management.



Printre visele la care Bertelsmann vrea sa renunte se numara si planul de a lansa o oferta publica de 25% din actiuni pana in 2005.



"E cert ca acest lucru nu se va intampla prea curand," a declarat un reprezentant al consiliului de conducere, care a dorit sa-si pastreze anonimatul.



"S-ar putea sa nu existe dorinta de a lansa o oferta publica deloc. Nu s-a discutat acest aspect in consiliile administrative."



Insa Thielen a spus ca ramane dedicat acestui parcurs. Dar nu incurajeaza necesitatea majorarii de capital.



"Nu se justifica in aceste momente," a spus el. "Daca nu te intinzi prea mult, te poti finanta tu insuti."



Ca multe alte companii din bransa, Bertelsmann este orice dar numai intinsa nu. Grupul german nu s-a implicat in licitatia pentru Vivendi Universal, se afla in negocieri cu AOL Time Warner pentru a-si plasa divizia muzicala BMG intr-un joint venture acre ar putea fi condus de grupul Warner Music. Grupul a anulat totodata achizitia diviziei de carte a AOL, grupul Random House, cel mai mare editor de carte din lume, o afacere de 300 milioane de dolari.



Zilele trecute, Bertelsmann a acceptat sa vanda 37% din compania sa de comert online de carte, Barnesandnoble.com, in urma unei tranzactii de 164 milioane de dolari.



De asemenea, grupul a vandut si una din cladirile sale, turnul Random House, pentru suma de 290 milioane de dolari.



"Este o companie total diferita fata de ceea ce era," a declarat Steven Rattner, fondatorul Grupului Quadrangle, o companie de investitii care s-a specializat in achizitii media. "Este la jumatatea realizarii ambitiilor pe care le are," a adaugat el.



Agentul schimbarii ar putea fi chiar Thielen, dar forta este familia Mohn, care s-a temut ca va pierde controlul Bertelsmann sub Middelhoff.



Mohn, stra-stra-nepot al fondatorului Carl Bertelsmann, inca mai mananca la cantina companiei aproape zilnic. Zilele trecute a iesit batos din biroul sau dupa masa de pranz, indepartand un reporter cu un gest hotarat.



Pe masura ce sanatatea lui Mohn a slabit, cea de-a doua sotie a sa, Liz, a devenit portavocea familiei. Se pare ca ea este cea care l-a influentat pe Middelhoff sa dea compania pe mainile fiului sau in varsta de 38 de ani, Christoph, care conduce portalul de Internet Lycos Europe.



Thielen, al carui contract expira in 2005, a indepartat notiunea unui plan de succesiune ereditara.



"Succesorul meu nu va fi Christoph, asta e sigur," a spus Thielen. "Poate candva. E tanar. Trebuie sa-si dovedeasca spiritul antreprenorial si este pe calea cea buna, bineinteles. Mai vedem ce se va intampla," afirma el.



Ca om de afaceri, Thielen are preocupari diverse. El si sotia sa sunt proprietarii unei fabrici de carnati in Sud-Vestul Germaniei. La Bertelsmann, el si-a folosit numele pentru a pune pe picioare una din cele mai profitabile operatiuni ale companiei, editura Arvato. Cu un profit de 222 milioane de dolari si vanzari de 3,8 miliarde de dolari anul trecut, Arvato este mai mare si mai profitabila decat cele mai cunoscute active Bertelsmann, Random House sau BMG.



Grupul Bertelsmann a avut in total vanzari de 19,2 miliarde de dolari in 2002, cu 3,5 mai mici fata de 2001.



Vanzarile grupului din ultima vreme arata ca Bertelsmann nu se mai simte capabil sa tina stindardul in randul celor mai puternice companii media din lume. Dar, dupa cum spunea Thielen, viitorul va decide.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO