Mediafax.biz Exclusiv

BASF: Nu a fost necesar să luăm măsuri dure în România. Singura grijă a fost eficientizarea costurilor

BASF: Nu a fost necesar să luăm măsuri dure în România. Singura grijă a fost eficientizarea costurilor

Autor: Andreea Neferu

05.03.2012, 19:14 685

Singura noastră grijă a fost eficientizarea costurilor şi urmărirea îndeaproape a activităţii clienţilor, astfel încât să ne asigurăm că le oferim preţurile şi soluţiile necesare, dar şi că încasăm la timp facturile", spune într-un interviu pen tru ZF Luminiţa Teodorescu, director general al BASF SRL, subsidiara locală a grupului german.

BASF a reuşit să-şi majoreze anul trecut afacerile pe piaţa locală cu 30% faţă de 2010.

"Toate diviziile prezente în România au înregistrat creşteri faţă de anul anterior şi aceasta se datorează atât evoluţiei mai bune a industriei româneşti, dar şi promovării pe care am făcut-o produselor noi (...)", spune Luminiţa Teodorescu, care nu oferă însă cifre cu privire la cifra de afaceri totală pe care germanii de la BASF au înregistrat-o pe piaţa locală.

În România, nemţii au operaţiuni prin interme diul a două firme, BASF SRL şi BASF Coatings Services SRL, care în 2010 au avut o cifră de afaceri cumulată de 165,7 milioane de lei (39,4 milioane de euro), potrivit Ministerului de Finanţe. Această cifră de afaceri însă nu reflectă rulajul total al nemţilor de la BASF pe piaţa locală, în contextul în care există şi vânzări directe de la alte fabrici ale grupului (în special cele din Germania) către clienţi din România.

"Filiala locală este responsabilă şi pentru aceste vânzări directe către clienţii din România, dar din perspectiva activităţilor de marketing, promovare produse, urmărire logistică şi asistenţă tehnică", mai spune Luminiţa Teodorescu.

Fabrică de 2 mil. euro la Ploieşti

Anul trecut, circa o treime din vânzările pe piaţa locală ale BASF au fost generate de sectorul de construcţii şi materiale de construcţii, în timp ce 19% din afaceri au venit din produsele pentru protecţia plantelor şi zootehnie, iar 15% au fost vânzări în industria auto. Restul au fost produse destinate industriei electrocasnicelor, farma, cosmetice sau alte ramuri ale industriei chimice.

Compania are în prezent peste 200 de clienţi în România, din domenii extrem de diferite, de la auto (clienţi precum Dacia Renault, Ford, Johnson Controls), electrocasnice (Arctic), bunuri de larg consum (Procter & Gamble), petrochimie şi chimie (Rompetrol, Oltchim), construcţii (Fabryo, Policolor, Henkel, Lafarge, Holcim, Carpat Beton) până la farma şi cosmetice (Zentiva, Europharm, Farmec).

În România, grupul german deţine o fabrică de aditivi pentru betoane lângă Ploieşti, deschisă în 2007.

Iniţial fabrica avea o capacitate de producţie de 5.000 de tone pe an într-un singur schimb, însă ulterior aceasta a fost extinsă, la 11.000 de tone pe an, investiţiile totale în această unitate ridicându-se la peste 2 milioane de euro.

"(Fabrica de la Ploieşti - n.red.) se poate extinde în continuare, pe măsura creşterii pieţei din România", spune Luminiţa Teodorescu. În afară de piaţa locală, fabrica de la Ploieşti deserveşte şi ţări din regiune precum Bulgaria şi Ucraina, unde merg circa 10% din producţie.

În toamna anului trecut au apărut o serie de zvonuri potrivit cărora România se află pe lista scurtă a concernului german BASF pentru deschiderea unei fabrici de catalizatori destinaţi industriei auto.

"Nu avem planuri concrete pentru România cu privire la o astfel de fabrică şi nu ştim de unde au apărut aceste zvonuri. Se va schimba opinia noastră privind construcţia unei astfel de fabrici pe viitor în România? Tot ce este posibil", a declarat Hans-Ulrich Engel, CFO al grupului german, într-o conferinţă recentă de presă.

Compania are în prezent pe piaţa locală 105 angajaţi, în contextul în care la finalul anului 2007 avea 68 de angajaţi. Peste 80% din personal se ocupă de partea tehnică şi de vânzări.

"În prezent avem 5-6 poziţii deschise pentru care desfăşurăm procese de recrutare, cu precădere în departamentele tehnic şi de vânzări", spune Luminiţa Teodorescu.

Care sunt provocările de anul acesta?

Deşi şi-a bugetat creşteri ale cifrei de afaceri în 2012, şefa BASF admite că pe piaţă încă există necunoscute şi provocări.

"Una dintre provocări este legată de finanţarea redusă şi fondurile limitate de care dispun clienţii mai mici sau cei care activează în domenii precum construcţii sau agricultură. De asemenea, o provocare o constituie existenţa pe piaţă a unor produse ieftine, venite din ţări precum China sau Coreea", spune Luminiţa Teodorescu.

Printre proiectele de infrastructură în care se găsesc şi produse BASF se numără Pasajul Basarab şi stadionul Naţional Arena din Capitală.

Grupul german BASF are peste 111.000 de angajaţi la nivel global şi a încheiat anul 2011 cu vânzări totale de 73,5 miliarde de euro. Compania activează pe piaţa locală începând din anul 1993, însă a fost prezentă în România cu diferite produse şi activităţi încă din anul 1968. Nemţii de la BASF activează pe piaţa locală şi prin firma WIEE România, cu activităţi în furnizarea de gaze naturale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO