Mediafax.biz Exclusiv

Câştigătorii surpriză ai secetei: companiile de transport rutier

Câştigătorii surpriză ai secetei: companiile de transport rutier

Autor: Gabriel Razi

16.11.2011, 18:41 117

Preţurile pentru transport au crescut în acest an şi cu 50%, dar a crescut şi traficul cu cereale pe şosele. Dacă anii trecuţi transportam în general spre Ungaria cereale, acum traficul s-a mutat către Marea Neagră.

Aveam 30 de camioane pe lună pentru Ungaria, acum dacă mai sunt cinci. Cereale vin din Moldova sau Oltenia şi merg spre porturi", spune Gheorghe Vlase, proprietar al companiei de transport Vlase Spedition, cu afaceri de 16,5 milioane de euro anul trecut, care a transportat cereale pentru traderi precum Alfred Toepfer, Cargill sau Nidera.

De cealaltă parte, şi traderii confirmă că în august, septembrie şi pe parcursul unei părţi din luna octombrie au fost nevoiţi să suporte costuri mai mari de transport pentru că au fost nevoiţi să apeleze la camioane în condiţiile în care scăderea nivelului Dunării a făcut imposibilă folosirea barjelor.

"Seceta a dat peste cap aproape toată logistica. Barjele nu au mai putut fi folosite.Cererea pentru transport rutier a fost atât de mare, încât transportatorii au mărit preţurile şi cu 50%. Acum situaţia şi-a revenit la normal", explică Victor Beznea, director general al Nidera, trader care a încheiat anul trecut cu afaceri de 97,5 milioane de euro.

Marile case de comerţ cu cereale precum Cargill, Glencore, Ameropa sau Nidera plătesc între 5 euro/tonă şi 10 euro/tonă pentru a transporta cereale cu barje pe Dunăre, potrivit unor surse din piaţă. În cazul în care aceleaşi cantităţi de cereale sunt transportate pe şosele cu ajutorul camioanelor costurile pe tonă sunt şi de două sau trei ori mai mari.

"Comisioanele pentru transportul rutier pot fi de până la 35 de euro/tonă", estimează Beznea.

În perioada august-octombrie marile case de trading au transportat pe şosele 950.000 de tone de cereale, potrivit estimărilor Asociaţiei Comercianţilor de Produse Agricole (ACPA), care reuneşte marile companii de trading prezente local.

În acest context, costurile de transport ale traderilor s-au cifrat în acest interval între 15 milioane de euro şi 30 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF. Dacă ar fi transportat aceleaşi cantităţi pe Dunăre costurile traderilor s-ar fi cifrat între 5 şi 10 milioane de euro.

Aceste costuri suplimentare se traduc în afaceri mai mari cu până la 25 milioane de euro pentru companiile de transport din România.

Scăderea traficului maritim de cereale se vede şi în statisticile oficiale. Astfel, dacă în luna iulie a acestui an barjele sub pavilion românesc au transportat 175.000 de tone de cereale, traficul în august şi septembrie s-a redus cu aproape 50%, la 105.000 de tone, respectiv 111.000 de tone. În octombrie a urcat însă la circa 200.000 de tone cereale, potrivit datelor Administraţiei Canalelor Navigabile (ANC).

Totuşi, această situaţie nu va avea un impact major asupra exporturilor de cereale pentru că traderii s-au reorientat rapid, astfel că exporturile nu au fost blocate. "Pierderile se vor vedea în profiturile mai reduse din acest an pentru că traderii au suportat costuri mai mari de transport. Exporturile au mers însă normal", spune Beznea.

În primele şapte luni ale acestui an companiile româneşti au exportat 1,5 milioane de tone de cereale, în scădere cu o pătrime faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). Valoarea exporturilor din perioada ianuarie-iulie se ridică la 367 milioane de euro, în creştere cu 40% faţă de aceeaşi perioadă din 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO