Economic

Acum nu mai puteţi da vina pe Lehman Brothers, criza locală e cea care inhibă consumul

Autor: Mihaela Popescu

17.10.2010, 15:27 12

Cu câteva zile înainte de a se reîntoarce la sediul central alcompaniei din Austria, Frech a declarat în cadrul unui interviu cuZF că piaţa locală se află într-o criză mai lungă de cât s-ar fiaşteptat oricine.

"Cea mai grea parte a crizei s-a terminnat, ceea ce avem acum esteo nouă rea litate a pieţei româneşti, cu un consum în scădere,criză politică şi economică, fluctuaţii ale cursului de schimb.Consumul este lovit tare de TVA-ul ma jorat la 24%, de reducerilesalariale, şomaj şi inflaţie; sunt atâtea lucruri care inhibăconsumul încât lumea se miră că încă se mai cumpără ceva", aafirmat Alexander Frech.

Declinul comerţului local şi al sectorului construcţiilor acontinuat să tragă în jos economia în primul semestru din an,potrivit celor mai recente statistici pu blicate de InstitutulNaţional de Statistică. În sectorul retailului de bricolaj,estimările jucătorilor din piaţă indică o scădere a cererii de10-15% în semestrul întâi faţă de aceeaşi perioadă din 2009. A douajumătate a anului se conturează a fi mai dificilă pentrucomercianţi, în condiţiile în care se vor vedea efectele reduceriisalariilor bugetarilor cu 25% şi ale majorării TVA la24%.

Frech a mai susţinut faptul că ceea ce se întâmplă în prezent îneconomia locală nu mai are nimic de-a face cu criza financiarăglobală antrenată de falimentul Lehman Brothers din Statele Unite."Acum nu mai puteţi da vina pe mediul extern. Ceea ce se întâmplăîn in teriorul ţării face ca piaţa să se găsească în prezent într-onouă criză."

Prima măsură anti-criză a luat-o la începutul lui2009

Managerul recunoaşte că a greşit atunci când a prognozat că cea maidificilă parte a crizei va dura un an, însă spune că a luat unadintre cele mai bune decizii de business la începutul lui 2009,atunci când a redus cheltuielile companiei cu până la20%.

De altfel, trecerea de la o economie aflată "pe val" la o piaţă înscădere a fost bruscă, astfel încât puţine com panii şi-au ajustatla timp businessul la o cerere substanţial mai redusă pepiaţă.

"Îmi amintesc că în perioada Crăciu nului din 2008 m-am gânditpentru prima dată că trebuie să schimbăm strategia de business lanivel local. Toată lumea râdea atunci şi îmi spunea: Tot globuleste în criză, însă România nu e", a remarcat Frech.

Apoi, în trimestrul întâi al anului tre cut, a luat primele măsuride reducere a cheltuielilor companiei, printre acestea numărându-seşi renegocierea contractelor cu furnizorii de utilităţi ai reţeleiBauMax. În acelaşi timp, retailerul şi-a redus marjele pentru aduce lupta pe preţ cu rivalii săi, deoarece la începutul lui 2009putea fi anticipată creşterea sensibilităţii la preţ aconsumatorilor de produse de bricolaj.

Cu toate acestea, Frech afirmă că preţul nu a fost niciodatăelementul central al strategiei BauMax România, ci serviciileoferite clienţilor.

"Cele mai importante lucruri pentru clienţii unui retailer debricolaj sunt sortimentul de produse şi serviciile: de exemplu,oamenii vor să găsească an gajaţi ai retailerului prin magazineatunci când au nevoie de informaţii sau sfaturi şi să petreacă câtmai puţin timp la casă."

În semestrul al doilea din 2009, retailul local de bricolaj aînceput să resimtă puternic primele efecte ale crizei pe piaţa deprofil. De atunci, trendul descendent al sectorului a fostneîntrerupt, cel mai abrupt declin fiind înregistrat în semestrulîntâi din 2010, potrivit datelor de la jucătorii dinpiaţă.

"În plus, la începutul lui 2009 nu mă aşteptam să văd o crizăpolitică în România suprapusă peste criza economică venită dinexterior."

"Să dezvolţi o reţea de la zero acum e sinucidere!"

În prezent, 30% dintre locuitorii marilor oraşe nu intră niciodatăîntr-un magazin de bricolaj sau fac cel mult o vizită pe an înastfel de unităţi, potrivit unui studiu de piaţă citat de managerulBauMax. Frech spune că acesta este un procent mare, iar explicaţiaar putea fi faptul că achiziţiile de produse de bricolaj sunt uşorde amânat.

"Proiectele noi de renovări sau reamenajări de locuinţe nu potcompensa prăbuşirea sectorului construcţiilor.

" Sectorul do it yourself (DIY, retailul de bricolaj), o piaţăestimată de reţeaua de magazine Praktiker la circa douămiliarde deeuro, este disputat în prezent de opt companii mari, cu afaceri deordinul zecilor sau sutelor de milioane de euro, primii jucătoridin top fiind Praktiker, Dedeman şi Bricostore. Şi francezii de laLeroy Merlin, al doilea mare retailer de profil din Europa, şi-auanunţat intrarea pe piaţa româneas că în 2011 prin deschiderea unuimagazin în parcul comercial Colosseum din Capitală.

Frech afirmă că intrarea unui brand nou de retail prin proiectegreenfield este foarte greu de realizat cu succes în condiţiileunei competiţii acerbe pe piaţă. "Pentru noi, cea mai importantăprovocare este competiţia pe piaţă. Toţi retailerii mizează peinvestiţii mari, pe formate mari de magazine. Să intri acum cuplanuri de dezvoltare a reţelei de la zero e sinucidere.

" De altfel, el anticipează mişcări de consolidare a pieţei înurmătorii cinci ani, precum achiziţii sau fuziuni decompanii.

A fost cel mai tânăr manager general din bricolaj

Alexander Frech, 32 de ani, a fost mutat de grup în România în2007, fiind director de vânzări al reţelei locale timp de un anînainte de a fi promovat în funcţia de manager general alsubisidiarei. Din noua poziţie de director al BauMax Austria,preluată recent, germanul va coordona un business de peste jumătatede miliard de euro o reţea cu 67 de magazine, cea mai extinsă dingrup.

Frech lucrează în sectorul Do It Yourself (DIY) încă de laabsolvirea facultăţii, având experienţă şi pe pieţele din Germania,Austria şi Italia. El a studiat Comerţul Internaţional înuniversităţi din Germania şi Statele Unite şi este doctor înExpansiune Internaţională la Universitatea de Stat din Nitra,Slovacia.

La conducerea BauMax România a venit recent Nicola Szekely,actualul Country Manager al companiei din Bulgaria, carecoordonează în acest moment operaţiunile retailerului pe cele douăpieţe.

Împotriva curentului: 4 magazine în 2010

BauMax, o afacere de familie pornită în Austria, a atacat piaţaromânească în 2006, când a anunţat planuri de expansiune cu 25 demagazine până în 2012 şi o ţintă de 40 de unităţi pe termen lung.Compania operează în prezent 12 magazine, dintre care unul esteamplasat în Bucureşti, iar anul trecut a raportat afaceri de 113mil. euro şi un profit net de 2 mil. euro, cu 9 unităţideschise.

2010 este cel mai expansiv an al retailerului la nivel local,pentru că până la finele lui decembrie acesta va finalizainvestiţii totale de 50-60 mil. euro în expansiunea în 4amplasamente noi. Operatorul speră ca expansiunea reţelei săcompenseze scăderea vânzărilor în magazinele mai vechi de un an,care este în jurul a 10% în prezent, calculat în moneda locală.Declinul în suprafeţe comparabile a fost de 6% în 2009 faţă de anulanterior, potrivit datelor furnizate de BauMax România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO