Mediafax.biz Exclusiv

Italienii de la UniCredit dezgheaţă proiectul de expansiune în retail, dar ţin piciorul pe frână

Italienii de la UniCredit dezgheaţă proiectul de expansiune în retail, dar ţin piciorul pe frână

Răsvan Radu, preşedintele executiv al UniCredit Ţiriac Bank: Numărul tranzacţiilor noi aflate în lucru s-a oprit iar din creştere şi din nou nu mai găsim tranzacţii mari, de tip fanion pentru piaţă.

Autor: Razvan Voican

06.10.2011, 10:16 1313

Planul se rescrie ca durată de îndeplinire şi va fi realizat în pas cu evoluţ ia indicatorilor din economie.

Continuăm să creştem organic, însă trebuie să fim foarte atenţi la evoluţ iile macroeconomice", spune Răsvan Radu, preşedintele executiv al băncii.

El spune că extinderea are loc mai mult în ţară, pe baza unor simulări privind portofoliul de clienţi şi potenţialul economic al anumitor oraşe. Stabilirea unei noi locaţii este analizată punctual, inclusiv în funcţie de oportunităţile ca un client corporate să poată genera şi un număr mare de clienţi persoane fizice într-o anumită zonă.

Banca tocmai a deschis două sucursale la Constanţ a, dintre care una chiar în incinta portului, acestea adăugându-se celor 11 existente. De asemenea, a început să funcţioneze o a doua unitate UniCredit în Bacău. Planul strategic de extindere a reţelei teritoriale are în vedere întărirea businessului pe retail, în condiţiile în care cea mai mare parte a afacerilor băncii este concentrată în zona corporate, inclusiv din motive istorice legate de profilurile fostelor bănci HVB şi UniCredit pe care s-a construit actuala instituţie de credit.

Extinderea porneşte de la o reţea naţională de circa 240 de sucursale, între care 19 dedicate clienţilor companii. În retail UniCredit intenţionează "să crească puternic" pe zona IMM-urilor şi a creditelor cu ipotecă. De asemenea, va fi lansat după amânări un card de cumpărături care va permite plata în rate fără dobândă la anumiţi comercianţ i, iar de creditele de consum se va ocupa firma specializată UniCredit Consumer Financing.

Radu descrie trimestrul al treilea drept o perioadă "bună" de creştere a portofoliului, susţinută ca şi până acum de zona corporate, numai că finalul "nu arată prea grozav". "Numărul tranzacţiilor noi aflate în lucru s-a oprit iar din creştere şi din nou nu mai găsim tranzacţii mari, de tip fanion pentru piaţă." Odată ce statul a dat drumul mai multor investiţ ii în infrastructura de transport, în principal pe Coridorul IV, UniCredit asemenea altor bănci încearcă să câştige expunere. "Avem proiecte, tocmai am aprobat o finanţare pentru un constructor italian, iar infrastructura va fi o zonă cu potenţial de creştere pentru noi." Radu menţionează ca alte domenii cu potenţial sectorul farma şi cel energetic.

La nivelul pieţei, bancherul remarcă absenţa unui climat de încredere la nivelul lumii de business, iar imposibilitatea construirii unor planuri pe termen mai lung afectează dinamica afacerilor.

"Avem pârghii pe care alţii nu le au pentru a genera încredere pe piaţă, de la fondurile europene la posibilitatea de creştere a încasărilor bugetare prin îmbunătăţirea colectării, astfel încât să creăm spaţiu fiscal pentru investiţii." Şeful UniCredit spune că la retail au continuat să crească refinanţările şi creditele noi garantate cu ipotecă, iar banca intenţionează să accelereze şi finanţă rile prin programul Prima casă. UniCredit nu a dat mare atenţie acestui segment, având unul dintre cele mai mici portofolii de pe piaţă. "Vom încerca să devenim din ce în ce mai activi dacă piaţa creşte pe acest produs mai mult decât pe altele." În general interesul băncilor pentru Prima casă ar putea fi stimulat de noul regulament de creditare pregătit de BNR şi care ar urma să restricţioneze condiţiile de acordate a creditelor ipotecare standard, fără a afecta însă parametrii actuali ai programului susţinut de stat.

Radu precizează însă că nu are în vedere achiziţionarea de portofolii de la alte bănci pentru a putea beneficia de un volum mai mare de garanţii din partea statului. "Rămânem pe linia de creştere organică".

Lecţia City Mall: Tranzacţia trebuia făcută cât mai repede, întârzierea a mărit costurile

Centrul comercial City Mall, aflat în proceduri de lichidare de aproape un an, a primit în sfârşit "un număr bun de indicaţii de interes" în vederea preluării, iar procesul ar trebui accelerat, spune Răsvan Radu. "În prezent verificăm soliditatea declaraţ iilor de interes primite atât de la jucători deja prezenţi pe piaţă, cât şi noi." De fapt, principalul finanţ ator al proiectului a fost banca-mamă a Uni- Credit Ţiriac Bank, UniCredit Bank Austria, cu 35,7 mil. euro, în timp ce filiala locală a contribuit cu circa 300.000 de euro. City Mall a devenit unul dintre cele mai vizibile eşecuri de pe zona comercială a pieţei imobiliare, proiectul intrând în faliment în toamna anului trecut, deşi se află în Bucureşti, unde se găseşte cel mai ridicat potenţial al puterii de cumpărare. Un alt finanţator semnificativ a fost Bancpost, cu circa 5 mil. euro.

Radu consideră acum că prelungirea procesului de lichidare nu a ajutat aşa cum se credea iniţial, ba dimpotrivă. "Avem o lecţie foarte importantă din acest proiect: astfel de tranzacţii de lichidare trebuie desfăşurate în cel mai scurt timp, prin decizii pragmatice.Prelungirea nu face decât să inducă o expectaţie de scădere a preţului greu de combătut.Până la urmă se vede că tot prin negocieri directe găseşti cele mai bune oferte." Lichidatorul Casa de Insolvenţă Transilvania a organizat nu mai puţin de cinci licitaţii pentru vânzarea City Mall, fără să se prezinte vreun ofertant.Rămâne de văzut cât vor recupera băncile finanţatoare până la urmă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO