Mediafax.biz Exclusiv

Libanezii care le-au vândut americanilor de la Smithfield un business de 60 mil. euro revin în prim-plan cu o fabrică de patiserie

Libanezii care le-au vândut americanilor de la Smithfield un business de 60 mil. euro revin în prim-plan cu o fabrică de patiserie

Autor: Gabriel Razi

21.03.2012, 19:24 1216

Mounir Halawani, cel mai cunoscut antreprenor al familiei, este cel care a încasat câteva zeci de milioane de euro potrivit estimărilor ZF de la Smithfield după ce le-a vândut americanilor firma Agroalim Distribution, cu afaceri în domeniul distribuţiei de carne congelată.

Mounir Halawani, om de afaceri despre care sunt disponibile foarte puţine informaţii publice, a ridicat companii de la zero în România pentru a le vinde la un anumit punct, exit-uri discrete însă bănoase pentru antreprenorul libanez. El este şi socrul lui Talal El Solh, unul dintre fondatorii producătorului de mezeluri Caroli. După mai bine de 20 ani de afaceri în România familia Mounir face acum primii paşi hotărâţi în producţie în industria patiseriei.

Fabrica de lactate face acum pateuri

"Investiţiile familiei Halawani au fost legate încă de la început de piaţa de produse congelate. Karim Halawani a avut ideea acestui business, compania este prezentă pe piaţa produselor de patiserie şi cofetărie de la începutul anului 2005, odată cu finalizarea unei investiţii de două milioane de euro", spune Sabin Mărţoiu, directorul general al Panovia, omul care conduce zi de zi businessul din panificaţie pus pe picioare de libanezi.

Bazele afacerii s-au pus prin transformarea unei fabrici de lactate din Olteniţa, deţinută de libanezi, în contextul în care rulajele cu produse lactate nu depăşeau la acel moment 1 milion de euro. Libanezii s-au reorientat rapid şi au transformat fabrica de lapte într-o unitate de producţie pentru patiserie congelată.

"Ajutaţi de firma de distribuţie (Agroalimn.red.) produsele noastre au fost listate în majoritatea lanţurilor de hipermarketuri, iar în scurt timp am reuşit să fim prezenţi cu produsele Panovia la nivel naţional", explică Mărţoiu, fără să dea mai multe detalii.

Au început cu aluat congelat

În primii ani ai businessului libanezii au început să pună pe rafturile marilor magazine din ţară aluaturi congelate sub brandul Morăriţa, pentru ca apoi să se extindă şi în zona de pateuri sau cornuleţe, produse vândute sub brandul Ema.

"Panovia este singurul producător care este implicat exclusiv în producţia de patiserie con gelată, restul concurenţilor locali fiind implicaţi şi în alte activităţi de producţie. Acest aspect ne-a determinat să găsim soluţii pentru depăşirea perioadelor mai slabe de vânzări înregistrate în extrasezon. În acest sens am dezvoltat produse de patiserie, vienoserie şi brutărie congelată. Un alt aspect important a fost diversificare canalelor de distribuţie." Extinderea s-a văzut şi în rezultatele anuale ale Panovia, astfel că după numai doi ani de la intrarea în acest business rulajele afacerii deţinute de libanezi au ajuns la 1,8 milioane de euro, cu 80% mai mari decât în primul an de la inaugurarea fabricii.

Prima lovitură a venit când piaţa era în punctul maxim

Anul 2008, punctul de maxim al economiei româneşti, moment în care o bună parte din antreprenorii români vorbeau despre extindere sau despre invesitiţii de zeci de milioane de euro, a fost perioada în care afacerea Panovia a primit prima lovitură. Grupul condus de familia Hala wani s-a restructurat prin vânzarea Agroalim Distribution, companie care "conecta" fabrica libanezilor de rafturile marilor reţele de retail din toată ţara. Acesta a fost şi primul an în care libanezii au completat secţiunea de pierderi din bilanţ, minusul fiind de 320.000 de euro.

Compania a revenit însă pe linia de plutire după ce a atacat segmentul restaurantelor sau hotelurilor. "Abordarea segmentului pentru consumatorii profesionali după 2008 a determinat echilibrarea canalelor de distribuţie între retail şi HORECA", subliniază Mărţoiu.

Acest segment a fost un adevărat motor de creştere în ultimii ani pentru companie cu toate că vânzările pe această linie acoperă numai 5% din totalul afacerilor.

"Gama de produse HORECA este însă comercializată în cea mai mare măsură în raioanele de "bake" ale lanţurilor de hipermarketuri, firme de catering sau reţele de benzinării".

Se extind pentru a "ataca" pieţele din Orientul Mijlociu

Afacerile Panovia au ajuns la sfârşitul anului trecut la 2,8 milioane de euro, în creştere cu 30% faţă de 2010, însă libanezii au hotărât că acum este momentul pentru a face primul pas pe pieţele din străinătate. "În prezent Panovia trece printr-un proces de repoziţionare şi redimensionare a capacităţii de producţie care îi va permite să răspundă la cantitatea crescută de cereri venite de la clienţi interni şi externi", explică directorul Panovia, adaugănd că antreprenorii libanezi intenţionează să extindă facilităţile de producţie.

Acum fabrica de la Olteniţa are o capacitate de producţie de 1.850 de tone de produse de patiserie congelată anual.

Oficialul Panovia mai spune că miza exporturilor către pieţele din Europa va fi producerea de mărci private pentru marii retaileri, în timp ce "atacul" asupra pieţelor din Orientul Mijlociu va fi mai facil în condiţiile în care familia Halawani deţine o firmă de distribuţie în această regiune. Reprezentanţii Panovia nu au făcut însă estimări cu privire la încasările ce ar putea intra în conturile Panovia din vânzările în străinătate.

Pe piaţa locală a patiseriei congelate Panovia concurează cu producători precum Macromex, Orkla Foods sau Boromir.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO