Mediafax.biz Exclusiv

Mike Fries, CEO al UPC: Suntem deschişi la tranzacţii. Vom fi disciplinaţi când cumpărăm şi oportunişti când vindem

Mike Fries, CEO al UPC: Suntem deschişi la tranzacţii. Vom fi disciplinaţi când cumpărăm şi oportunişti când vindem

Mike Fries, CEO al UPC: Suntem deschişi la tranzacţii.

Autor: Adrian Seceleanu

04.01.2012, 19:42 699

Liberty Global, unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de cablu TV din lume, prezent şi pe piaţa din România sub brandul UPC, va continua să îşi concentreze în următorii ani atenţia pe operaţiunile din Europa şi va fi deschis la vânzarea sau achiziţia unor noi active, a declarat Mike Fries, directorul executiv al grupului american în cadrul unei conferinţe organizate la New York de banca de investiţii UBS.

Întrebat de moderatorul conferinţei dacă UPC are în vedere să vândă unele active sau, dimpotrivă, să se extindă sau să achiziţioneze noi jucători, şeful UPC a spus că în ansamblu grupul e deschis la vânzări sau achiziţii atâta vreme cât compania are o "scală potrivită a operaţiunilor", fără a face referiri la o ţară sau alta.

"Strategia noastră în ceea ce priveşte fuziunile şi achiziţiile este foarte clară: trebuie să fim disciplinaţi când facem achiziţii şi oportunişti când vindem active. Am cumpărat active la multipli de 6 sau 7 şi am vândut la multipli de 8 sau 10. Din acest punct de vedere avem în faţă o hartă foarte simplă: dacă putem cumpăra la multipli mai mici decât vindem şi dacă putem în acelaşi timp să ne rebalansăm geografic afacerile, atunci decizia este foarte clară", a spus Mike Fries. El nu a făcut referire la o piaţă anume şi nici nu a fost întrebat, la fel ca în anul 2010, de situaţia din România - piaţă despre care circulă în mod persistent zvonuri că UPC ar vrea să-şi vândă afacerile printr-o tranzacţie cu firma românească RCS&RDS.

În urmă cu un an, la ediţia din decembrie 2010 a conferinţei UBS, Fries fusese întrebat dacă UPC are de gând "să predea cheile" în România şi să se retragă. Atunci şeful UPC a evitat un răspuns direct, spunând că "evaluează în mod constant diferite oportunităţi" şi sugerând că subiectului i se acordă o atenţie exagerată ("a ajuns coada să dea din câine", a spus sarcastic şeful UPC). "Acest subiect pare să apară între primele trei teme ale oricărei conversaţii pe care o port", deşi "România reprezintă doar 1,5% din veniturile UPC", a adăugat atunci Fries.

România reprezintă într-adevăr una dintre cele mai mici operaţiuni ale UPC din Europa: doar Slovacia generează venituri mai mici. În trimestrul trei din anul 2011, cea mai recentă perioadă pentru care UPC a publicat rezultatele financiare, Slovacia a generat venituri de 12 mil. euro, iar România de 25,4 mil. euro.

Având 1,1 milioane de clienţi şi 1,5 milioane de abonamente, operaţiunile din România ale UPC s-ar fi putut clasa mult mai sus în topurile veniturilor încasate de Liberty Global, însă războiul dur al preţurilor de pe această piaţă cu românii de la RCS&RDS şi, în ultimii ani, şi cu Romtelecom, au erodat puternic tarifele la nivelul întregii pieţe. Confruntată cu o scădere puternică a bazei de clienţi, care plecau către alţi operatori, UPC România şi-a ajustat în jos tarifele în ultimii ani, astfel că în prezent venitul mediu lunar pe client este de aproximativ 8 euro.

În această situaţie, deşi UPC are în România peste un milion de clienţi, veniturile sunt mult mai mici decât pe pieţe ca Cehia sau Irlanda unde numărul de utilizatori este mai redus.

Din cele 11 ţări europene în care UPC are operaţiuni, patru generează 70% din venituri, respectiv Germania, Elveţia, Olanda şi Belgia, a spus Mike Fries. Grupul american şi-a mărit puternic în ultimii ani operaţiunile europene, inclusiv prin achiziţii, a adăugat el. "În urmă cu doi ani 50% din veniturile grupului veneau din Europa, acum 90% din veniturile noastre vin din Europa.

Acest lucru s-a întâmplat pentru că l-am dorit", a spus Fries. "De ce am făcut acest lucru? Ne place cadrul de reglementare din Europa şi credem că piaţa consumer are încă multe oportunităţi care se vor traduce în cerere pentru produsele şi serviciile noastre." Întrebat cum vede competiţia cu fostele monopoluri din telefonia fixă, companii a căror infrastructură se bazează încă pe fire de cupru - faţă de cablu şi fibră optică în cazul companiilor de cablu, Fries a spus că infrastructura UPC va fi un avantaj competitiv pentru mulţi ani de acum înainte.

Tehnologia Docsis 3.0 (Data Over Cable Service Interface Specification), utilizată în prezent de UPC, permite o creş tere rapidă a vitezelor oferite cu un cost relativ mic, a spus Fries. El a insistat asupra faptului că este nevoie de timp şi bani pentru a construi infrastructură. "Ar fi nevoie de 50 de miliarde de euro pentru a crea o reţea de fibră optică în toată Germania şi nu cred că aceşti bani vor fi disponibili curând." În ceea ce priveşte intenţiile unor giganţi ca Deutsche Telekom de a intra pe piaţa de cablu şi de a-şi construi infrastructură de fibră optică, Mike Fries a spus că nu ignoră aceşti jucători, precizând însă că grupul german "va fi un competitor cheie doar pe pieţele pe care alege să joace un asemenea rol".

Deutsche Telekom este prezent, indirectprin grupul elen OTE, şi pe piaţa din România, prin companiile Romtelecom, Cosmote şi Germanos.

Romtelecom foloseşte şi infrastructură bazată pe fire de cupru, dar are şi propria reţea de fibră optică şi propria companie de cablu TV - NextGen. Romtelecom şi NextGen au mai mulţi clienţi decât UPC pe piaţa de servicii TV şi internet fix. Potrivit informaţiilor care circulă pe piaţă, Romtelecom nu ar fi intrat - ca RCS&RDS - în discuţii cu grupul Liberty Global pentru achiziţia operaţiunilor din România ale companiei de cablu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24