Mediafax.biz Exclusiv

Ministerul Sănătăţii vs CNAS, lupta pentru patru miliarde de euro

Autor: Razvan Muresan

14.01.2011, 15:20 18

BugetulMinisterului Sănătăţii în 2011: 4,41 miliarde de lei

Bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Socialede Sănătate, administrat de Casa Naţională de Asigurări deSănătate: 16,5 miliarde de lei

Circuitul banilor în sănătate: BugetulCasei Naţionale de Asigurări de Sănătate e votat de Parlament prinlegea bugetului. Sumele colectate la Fondul Naţional alAsigurărilor de Sănătate, din contribuţia la asigurările sociale desănătate plătită de cetăţeni ajung la Ministrul Finanţelor.Ministerul dispune acordarea fondurilor către Casa de Asigurări deSănătate, ordonator de credite, care administreazăşi gestioneazăbanii, însă se supuneşi actelornormative ale Ministerului Sănătăţii care reglementează activitateaCasei.

6 ianuarie 2011. Bilanţul anual al MinisteruluiSănătăţii. "Una dintre nereuşite e aceea că dubla comandă însistemul sanitar se menţine. O singură comandă ar fi mult maibenefică. A avea un sistem bicefal cu două instituţii carereglementează acest domeniu nu cred că înmomentul actual este benefic." Cseke Attila îşi reproşa că nu areuşit să gestioneze direct banii CNAS, un buget de patru ori maimare decât cel al ministerului pe care îl conduce. Întrebat ce l-aoprit să gestioneze singur fondurile din sănătate, ministrul arăspuns: "Aceasta este decizia deocamdată. Mulţumesc mult" şi apărăsit sala de conferinţe. BUSINESS Magazin a solicitat ulteriorun interviu pentru a discuta pe larg subiectul, iar răspunsulbiroului de presă al instituţiei a venit sec: "Am discutat cudomnul ministru Cseke solicitarea dumneavoastră. Domnul ministru nudoreşte un interviu pe această temă".

În momentul actual, sumele provenite din colectareacontribuţiilor la sistemul de asigurări de sănătate sunt cheltuitede CNAS, însă nu intră în gestionarea directă a Casei, ci rămân laMinisterul de Finanţe, care dispune acordarea fondurilor în funcţiede disponibilităţile financiare. Ministrul Sănătăţii vorbea încădin octombrie 2010 despre scoaterea Fondului Unic de Asigurări deSănătate din administrarea Ministerului Finanţelor Publice şitrecerea acestuia în administrarea Casei Naţionale de Asigurări deSănătate. Iar CNAS ar urma să treacă în subordinea MinisteruluiSănătăţii unde va fi condusă de un secretar de stat. Scopul îlenunţa tot atunci chiar ministrul Cseke Attila: "O colectare totaltransparentă. Se vor evita discuţiile privind destinaţia banilorpentru sănătate prin intermediari. Va avea un impact pozitiv pentrusocietate şi va putea fi vizibil şi efortul bugetar". De menţionat,bugetul Casei de Asigurări e actualmente aprobat de Parlament, iarpreşedintele Casei e desemnat de primul-ministru.

"Ministrul nu e specialist în domeniu şi i se paremult mai uşor să aibă Casa la dispoziţia sa. El are o frustrare căe criticat că nu funcţionează sistemul, deşi nu poate gestionadiscreţionar banii din sănătate", începe o discuţie, cu BUSINESSMagazin, profesorul Vasile Astărăstoae, preşedintele ColegiuluiMedicilor.

El mai spune că banii din sănătate nu sunt conduşi deun sistem bicefal, întrucât Casa funcţionează ca urmare a actelornormative ale Guvernului şi a bugetului stabilit de Parlament, iarCNAS nu are drept de iniţiativă legislativă.

"Există totuşi o cultură de aavea totul sau nimic moştenită din vechiul regim", adaugăAstărăstoae.

Medicii militează pentru varianta în care CNAS arfuncţiona autonom, cu membri ai consiliului de administraţie aleşidirect de asiguraţi, de fapt o veche o lege din 1997 care nu afuncţionat niciodată. Oficial, pentru că se cheltuiau prea mulţibani pe alegeri. De fapt, instituţia nu ar mai fi avut comandăpolitică, iar banii nu s-ar mai fi putut aloca după criteriisubiective.

"Structura actuală ar trebuie să funcţioneze dupămodelul de business din orice afacere: ministrul sănătăţii esteCEO-ul, iar şeful Casei este CFO. Ar trebui să lucreze ca o echipăîn gestionarea banilor din sănătate", spune Dragoş Damian,preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice dinRomânia.

Însă câtă vreme contribuţia la asigurările desănătate a tot scăzut în ultimii ani şi a mai venit şi criza pedeasupra, banii nu mai vin la Casă aşa cum se întâmpla în trecut.Aşa se face că, explică Damian, CNAS nu mai e interesantă pentru că"nu mai aduce excedent bugetar" cum se întâmpla acum doi-trei ani,ci "ia bani de la buget". În viziunea sa, ministrul sănătăţii vreasă aibă, aşadar, un control al finanţării, crezând că va alocabanii mai eficient. Însă de fapt, problemele s-ar muta de la Casăla minister.

"În loc să apară Lucian Duţă la televizor care să seplângă de lipsa banilor, va apărea Cseke Attila", rezumă şefulAPMGR.

Specialiştii intervievaţi sunt de acord că ideea că"trebuie să scăpăm de CNAS ca să aducem bani la buget" nu vafuncţiona cât timp sistemul nu e remodelat şi nici reformat. Maiîntâi trebuie puse la punct chestiuni ca informatizarea,indicatorii de performanţă la toate capitolele şi aducerea deresurse din mediul privat şi abia apoi se poate porni discuţiadespre cine administrează banii.

"Faţă de momentul în care s-a înfiinţat CNAS,instituţia şi-a pierdut mult din autonomie din considerentepolitice", declară Dan Zaharescu, preşedintele Asociaţiei Române aProducătorilor Internaţionali de Medicamente, care observă că, celmai probabil, se colectau mult prea mulţi bani în bugetul Casei şipoate de aici a venit "dorinţa" de a se schimba mecanismul deconducere a banilor din sănătate. Zaharescu vede finanţarea redusăacordată anual sistemului sanitar drept principala problemă, iarchestiunea administrării banilor există, dar trebuie privităîntr-un registru secundar.

O opinie diferită are Cristian Vlădescu, preşedinteleComisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi Elaborarea Politicilor dindomeniul Sănătăţii Publice: "De regulă, indiferent de domeniu, că esănătate sau apărare, în situaţii de criză se ia un punct unic decomandă". Vlădescu, fost şef al Casei de Asigurări, subliniază căînainte de 2005, CNAS era în subordinea Ministerului Sănătăţii, iarraportul dintre venituri şi cheltuieli era atunci mult mai maredecât e acum.

"Nu există un model care să asigure un succesgarantat, în esenţă ambele funcţionează în momentul de faţă îndiferite ţări", explică Vlădescu.

O variantă ar mai fi aceea a desfiinţării CNAS şigestionarea banilor de către Ministerul Sănătăţii, mai ales că "nuexistă în lume un sistem cu casă de asigurări în subordineaministerului", după cum spune şeful Colegiului Medicilor, VasileAstărăstoae. Deci soluţia nu este funcţională. {i şeful Casei,Lucian Duţă, se arăta nemulţumit de actuala schemă defuncţionare.

"Nu avem niciun control asupra sumelor care secolectează. Noi ştim ceea ce ne declară Ministerul Finanţelor",declara la finele lui septembrie preşedintele CNAS, subliniind cănu deţine niciun mecanism prin care să ştie dacă ceea ce i secomunică de la Finanţe reprezintă sumele realecolectate.

Până la momentul scrierii acestui material, Duţă nu acomentat tema dezbătută. Fără ca ministrul sau şeful Casei săvorbească despre subiect, e clar că bătălia pentru cele patrumilioane de euro se poartă pe mai multe fronturi, iar unrăzboi-fulger nu e deocamdată posibil pentru că intereseletaberelor sunt mult prea mari. Şi nu e vorba de intereselebolnavilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO