Mediafax.biz Exclusiv

Operatorii de telefonie mobilă mută lupta pentru clienţi noi pe frontul cartelelor preplătite

Operatorii de telefonie mobilă mută lupta pentru clienţi noi pe frontul cartelelor preplătite

Autor: Anca Barbulescu

25.03.2011, 14:05 32

Pentru cinci euro pelună, un abonament de telefonie mobilă oferă cel mult câteva sutede minute de convorbiri în reţea şi mai puţin de 100 de minutenaţionale, la care operatorii mai adaugă de regulă alte câtevaopţiuni precum minute bonus şi internet mobil, dar numai pentru oanumită perioadă limitată.

Aceeaşi sumăreîncărcată lunar pe o cartelă preplătită aduce mii de minute înreţea, recent fiind atins chiar pragul de 10.000 de minute într-olună, mesaje gratuite şi chiar şi minute naţionale, în unele cazurimai multe decât la abonament în funcţie de promoţia derulată deoperatori.

La prima vedere,balanţa între cele două variante ar trebui să încline fără îndoialăcătre cartelă. Nu se întâmplă însă aşa. Aproape jumătate dintreposesorii de telefoane mobile din România sunt abonaţi la astfel deservicii, în timp ce 40% folosesc cartele preplătite, iar 12% auambele variante, potrivit unui studiu realizat de GallupOrganization România pe un eşantion reprezentativ de aproape 6.000de oameni anul trecut.

Ba mai mult, faţă de2008, ponderea abonaţilor a crescut de la nivelul de puţin peste43% dintre utilizatori, cât era la acel moment, pe când carteleleşi-au diminuat nivelul faţă de penetrarea de 47,4% din urmă cu treiani.

"Explicaţia este câtse poate de simplă: minutele gratuite în reţea oferite pe cartelădepăşesc într-adevăr orice nevoie posibilă de comunicare, însă celecătre alte reţele sunt cu mult mai scumpe decât la abonament",comentează Adrian Ciobanu, managing partner la Reimens Group,companie care oferă consultanţă în reducerea costurilor cuserviciile de comunicaţii.

Cu alte cuvinte,consumatorii câştigă doar câtă vreme conversaţiile lor se petrec înaceeaşi reţea, dar pierd din lipsa altor servicii pe care poate aunevoie să le folosesească, ajungând de cele mai multe ori săplătească la fel sau chiar mai mult decât pentru un abonament.Devine mai rentabil serviciul preplătit în momentul în care estesuplimentat de un serviciu echivalent al altui operator şi eventualde extraopţiuni care să acopere şi necesarul de mesaje scrise sauinternet pe mobil.

Ceea ce anumiţiconsumatori chiar fac, având în vedere că 18% dintre aceştia auservicii de la doi furnizori, iar patru procente dintre utilizatoriau chiar trei sau mai mulţi furnizori pentru telefonia mobilă. Şitocmai costul mai mic al convorbirilor este motivul pentru caremajoritatea consumatorilor aleg să folosească mai multe telefoane -40% dintre abonaţi şi 69% dintre utilizatorii de serviciipreplătite justifică astfel decizia, conform datelorGallup.

"Un pachet preplătitbine gândit poate ajunge în unele cazuri mai avantajos decâtabonamentul", este de părere Ciobanu.

Puţini îşi pun însăproblema cât vorbesc la telefon într-o lună şi adaptează serviciilefolosite corespunzător. Asta pentru că telefonia mobilă a devenitpractic de mai mulţi ani o comoditate, odată ce numărul de cartelefolosite l-a depăşit pe cel al locuitorilor, ajungând la peste 24de milioane. Serviciile de telefonie mobilă sunt folosite în 82%din gospodăriile din România, potrivit studiului Gallup, în calculnefiind luate cele plătite chiar şi parţial de companii sau de alteinstituţii, ci doar telefonul mobil personal care există în pesteşase milioane dintre cele 7,32 milioane degospodării.

La nivel individual,77% dintre cetăţenii cu vârsta mai mare de 16 ani, mai exact 13,8milioane de oameni, au cel puţin un telefon mobil, pondere careajunge chiar la 86% în mediul urban, în timp ce în zonele rurale sesituează în jurul a 66%, după cum reiese din studiulGallup.

Abonamentul adevenit astfel o obişnuinţă, iar de cele mai multe ori, odatăabonaţi, clienţii se orientează tot către un astfel de serviciuatunci când caută să-şi schimbe pachetulfolosit.

"Problema este căexistă încă în piaţă foarte multe abonamente neoptimizate,contractate cu cinci-şase ani în urmă. Între timp, ofertele audevenit mai avantajoase", apreciază directorul Reimens Group. Maimult de jumătate dintre abonaţii de telefonie mobilă folosescservicii standard, doar cu minute incluse şi fără opţiuniadiţionale, în timp ce 27% au şi extraopţiuni, însă aproape unuldin zece consumatori are abonament fără niciun asemenea beneficiu,plătind lunar sume chiar şi cu 50% mai mari decât dacă ar avea unserviciu actualizat sau ar folosi ocartelă.

În competiţiaoperatorilor pe o piaţă tot mai sensibilă la preţ, cartelelepreplătite sunt însă cea mai la îndemână armă pentru a atrageclienţi pe care apoi să încerce să-i transforme în abonaţi, segmentresponsabil pentru cea mai mare parte a veniturilor, cu atât maimult cu cât piaţa în ansamblu s-a restrâns în ultimii doi ani pefondul scăderii consumului ca efect al crizeieconomice.

"Anul trecut fie ascăzut uşor, fie a stagnat la nivelul din 2009", spune CătălinMarinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare înComunicaţii (ANCOM), despre întreaga piaţă de telecomunicaţii, dincare telefonia mobilă reprezintă cea mai mare parte, cu o valoarede 2,4 miliarde de euro în urmă cu doi ani, nivel care s-a menţinutprobabil şi în 2010.

Perspectivele par afi însă mai bune pentru anul acesta, industria având şanse săînregistreze o creştere, chiar dacă nu foarte mare, mai ales dacătendinţa de creştere a ponderii abonamentelor se va menţine, iarclienţii vor fi, ca şi până acum, în cea mai mare parte locuitoridin mediul urban, cu precădere de absolvenţi de studii superioareşi implicit cu un nivel de trai mai ridicat, potrivit datelorGallup.

"Nu înseamnă însă înmod neapărat că abonamentul devine un serviciu premium, destinatdoar consumatorilor cu bani", crede Adrian Ciobanu. Este maidegrabă o soluţie pentru consumatorii care nu folosesc telefonuldoar pentru convorbiri şi sunt dispuşi să scoată din buzunar sumemai mari pentru a dispune de toate serviciile necesare, spredeosebire de cartelele adresate momentan celor cu un apetit foartemare pentru conversaţii interminabile.

Lucrurile se vor maiaşeza odată cu maturizarea pieţei. Sau măcar vor fi mai clare odatăce va apărea comparatorul de tarife pentru serviciile detelecomunicaţii, proiect pus în discuţie de ANCOM de mai bine dedoi ani, care a obţinut însă recent ofinanţare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24