Retail

Proprietarul Alka vinde seminţele Nutline către nemţi

Proprietarul Alka vinde seminţele Nutline către nemţi

Autor: Mihaela Popescu

12.10.2010, 17:06 176

El a încheiat un acord cu germanii de la Intersnack pentru vânzareadiviziei de seminţe şi fructe uscate Nutline, cu afaceri de 22 mil.euro în 2009, potrivit unor surse din piaţă.

Tranzacţia, estimată de ZF la peste 10 mil. euro, aduce un altreilea brand puternic în portofoliul local al grupului Intersnackpe piaţa de profil, după Felix şi Fiesta. Preluarea nu a fostconfirmată de către reprezentanţii Intersnack până la închidereaediţiei. La rândul lor, reprezentanţii Alka au declarat că vânzareaNutline a fost trimisă la Consiliul Concurenţei pentru aprobare,fără a da alte informaţii.

Alka este unul dintre cei mai mariproducători de snacks-uri deţinuţi de investitori locali şi cel maimare rival al nemţilor de la Intersnack şi al gigantului americanPepsiCo pe piaţa fructelor uscate şi a seminţelor, estimată lapeste 50-70 mil. euro.

Intrarea germanilor pe segmentul fructeloruscate s-a făcut tot printr-o achiziţie: în 2008, aceştia aupreluat la nivel internaţional Nut Company, proprietarul companieiFlipper Comimpex (cu brandurile Felix şi Fiesta).

Flipper deţine o fabrică lângă Bucureşti şi a raportat în 2009 ocifră de afaceri de 43,5 mil. lei (10,2 mil. euro) şi pierderi de1,5 mil. lei (0,3 mil. euro). De partea cealaltă, divizia de fructeuscate a grupului controlat de Krenzia compania Alka Pro - arealizat anul trecut afaceri de 93 mil. lei (22 mil. euro) şi unprofit net de 5 mil. euro (1,2 mil. euro), cu 134 de angajaţi,conform datelor de la Ministerul de Finanţe. Nutline avea anultrecut o cotă de 38% pe piaţa locală a fructelor uscate şi era unadintre cele mai mari mize ale lui Krenzia pentru creştereaexporturilor Alka, potrivit datelor furnizate anterior dereprezentanţii grupului. Brandul creat în România de antreprenorulisraelian are o poziţie dominantă pe segmentul seminţelor prăjite,cu o cotă valorică ce poate fi estimată la peste 50%.

Cât ainvestit Alka în Nutline

Alka, al doilea mare jucător pe piaţa napolitanelor după elveţieniide la Nestlé, a intrat pe segmentul fructelor uscate şi alseminţelor în anul 1996, iar în 2006 investiţiile în fabrica dinFilipeştii de Pădure, judeţul Prahova, ajunseseră la aproximativ 3milioane de dolari, potrivit datelor comunicate anterior dereprezentanţii companiei. La acea dată, fabrica avea o capacitatede producţie de 6.000 de tone pe an.

Cele mai recente investiţii în divizia Nutline au fost realizateanul trecut, când grupul a anunţat extinderea capacităţii deproducţie în unitatea din Filipeştii de Pădure cu 20%. Proiectul afost demarat în 2008, odată cu achiziţia echipamentelor de prăjirea fructelor ale grupului israelian Strauss, care a decis exitul depe piaţa de profil prin renunţarea la brandul Delis.

La nivelul portofoliului companiei deţinute de Amir Krenzia, celemai mari branduri după valoarea vânzărilor sunt Nutline şiAlka.

Alka Co, compania care produce lângă Bucureşti napolitane, biscuiţidulci şi prăjituri ambalate, a raportat anul trecut la Ministerulde Finanţe afaceri de 60,4 mil. lei (14,2 mil. euro) şi un profitnet de 1,4 mil. lei (0,3 mil. euro), cu 319 angajaţi. Krenziaplanifica în 2007 unificarea producţiei într-un singur amplasamentîn Parcul Industrial din Ploieşti, însă acest proiect nu a fostdemarat până în prezent.

Un rivalmai puternic pentru PepsiCo

Intersnack îşi dispută primul loc pe piaţa locală a snacks-urilorsărate cu Star Foods, companie deţinută de gigantul americanPepsiCo.

Piaţa, care include segmentele chips-uri din cartof, pop-corn,sticks-uri, alune, seminţe prăjite şi alte fructe uscate, esteestimată de Intersnack la peste 200 mil. euro sau 41.000 de tone învolum.

Germanii au finalizat anul trecut investiţii de 7 milioane de euroîntr-o fabrică de snacksuri ridicată de la zero la Ghimbav, judeţulBraşov. Acesta a fost singurul proiect mare de investiţii realizatîn 2009 pe piaţa snacks-urilor sărate, un segment afectat descăderea consumului cu 8% faţă de anul anterior. Compania germană araportat pe 2009 afaceri de 144,7 mil. lei (34 mil. euro), înstagnare faţă de valoarea din anul anterior, şi pierderi de 6,3mil. lei (1,5 mil. euro), potrivit informaţiilor de la RegistrulComerţului.

Datelenu includ rezultatele diviziei de fructe uscate deţinută de germaniîn România, aceasta fiind încă administrată separat de Intersnackprin firma Flipper Comimpex.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO