Mediafax.biz Exclusiv

Taxa auto, episodul “banii înapoi”

Taxa auto, episodul “banii înapoi”

Autor: Bogdan Alecu

10.02.2012, 13:10 357

Votată de Parlament pe 15 decembrie şi intrată în vigoare la mijlocul lunii ianuarie, noua taxă de poluare pentru evitarea căreia românii s-au călcat în picioare în decembriela înmatriculări auto a produs multă confuzie în rândul cumpărătorilor de maşini. Lansată în discuţie în luna iunie, noua formă a taxei viza nu doar maşinile nou-înmatriculate în România, fie ele noi sau second-hand, ci şi pe cele înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a plătit nicio taxă de poluare sau de primă înmatriculare. Dar, la o săptămână de când a intrat în vigoare, ministrul mediului, Laszlo Borbely, a revenit asupra textului legii şi a amânat cu un an plata taxei pentru maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007 astfel încât cei peste două milioane de români care deţin astfel de maşini să-şi mai poate vinde maşina în acest an.

Mai mult, odată cu noua taxă, Ministerul Mediului a promis că cei care au plătit taxa după 1 iulie 2008 vor primi înapoi diferenţa de bani, însă acest lucru se aplică numai pentru cei cu maşini înmatriculate după 1 ianuarie 2010, atunci când au intrat în vigoare normele de poluare Euro 5.

Spre exemplu, potrivit calculelor BUSINESS Magazin, sunt cazuri în care anumite persoane pot recupera de la statde la câteva sute de euro "cum este cazul unui Ford Focus achiziţionat nou în 2011" până la aproape 1.000 de euro în cazul unui VW Passat second-hand înmatriculat tot în 2011. Cei care au înmatriculat maşini în a doua parte a lui 2008 nu au nicio diferenţă de recuperat în contextul în care taxa de atunci utiliza ca referinţă normele Euro 4, în timp ce taxele de poluare după 1 ianuarie 2010 utilizează normele Euro 5. Plăţile totale către proprietarii de maşini care vor solicita restituirea unor diferenţe din taxa auto nu vor depăşi 200 milioane lei, potrivit ministrului Mediului, Laszlo Borbely.

Executivul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro în lipsa noilor reglementări.

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de maşini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Conform normelor de aplicare, proprietarii de maşini care consideră că taxa auto plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din noul sistem de calcul pot cere statului restituirea diferenţei. Procedura se află însă sub influenţa Codului de Procedură Fiscală, care stabileşte că suma de restituit va fi redusă prin compensare cu eventuale datorii fiscale neachitate de aceştia.

Acelaşi sistem de compensare, prevăzut de Codul de Procedură Fiscală, va fi valabil şi la restituirea valorii reziduale a taxei, când autovehiculul este scos din parcul auto naţional, se arată în proiectul normelor privind aplicarea noului sistem al taxei de poluare auto.

Odată cu intrarea în vigoare a noii taxe au apărut în prim-plan şi cazuri mai puţin obişnuite, cum este cel al maşinilor în leasing pentru care contractul a fost încheiat înainte de 1 ianuarie 2007, sau cel al maşinilor pentru care s-a recuperat în instanţă taxa.

"Dacă cineva a încheiat un contract de leasing pentru un automobil în decembrie 2006, iar acum contractul a ajuns la final şi vrea să transcrie maşina pe numele său, va trebui să achite noua taxă de poluare potrivit noii legi", a declarat avocatul Marius Coltuc, de la casa de avocatură Coltuc. Astfel, cei care transcriu maşina pe numele lor vor avea de plătit, pe lângă valoarea reziduală a maşinii, în cazul în care aceasta există, şi noua taxă de poluare.

Vestea bună vine în cazul celor care şi-au recuperat în instanţă taxa anterioară - aceştia şi-au recuperat banii şi nu sunt obligaţi acum să o achite din nou. "În cazul în care cineva a obţinut în instanţă returnarea taxei de poluare după iulie 2008,persoana respectivă va putea vinde automobilul fără ca noul proprietar să fie obligat la plata noii taxe de poluare", a subliniat Coltuc.

La fel ca şi în anii anteriori, casele de avocatură se pregătesc deja să conteste în instanţă şi noua taxă de poluare, mai ales că în condiţiile actuale nu se urmăreşte neapărat reducerea poluării. "Noua taxă de poluare poate fi contestată în justiţie ca şi variantele anterioare. Deja avem noi cazuri şi vrem inclusiv să mergem la Curtea Europeană de Justiţie. Ca şi variantele anterioare aceasta taxă nu respectă principiul <poluatorul plăteşte>, ci funcţionează ca un impozit şi nu reduce deloc poluarea", a spus avocatul Marius Coltuc.

În România sunt înmatriculate aproape 4,3 milioane de autoturisme, dintre care 1,8 milioane au fost înmatriculate de la 1 ianuarie 2007 şi până la finele anului trecut, pentru care s-a achitat o taxă de poluare şi care, implicit, pot fi în continuare tranzacţionate pe piaţa internă fără ca noul cumpărător să fie obligat să achite viitoarea taxă de poluare. Astfel, celelalte 2,5 milioane de maşini devin practic nevandabile în condiţiile în care noua taxă, chiar şi micşorată faţă de cea de anul trecut, reprezintă cel puţin jumătate din valoarea maşinii.

Printre maşinile care nu vor mai putea fi achiziţionate la mâna a doua după 1 ianuarie 2013 se numără şi SUV-urile Aro: spre exemplu pentru un Aro 240 din 2000 cu motor diesel Peugeot de 2,4 litri se va plăti o taxă de poluare de aproape 5.700 de euro, în condiţiile în care preţul maşinii la mâna a doua era de aproximativ 2.000 de euro. Pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, adică aproape o jumătate din valoarea maşinii în prezent. În cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, în cazul în care valoarea maşinii este de 8.500 de euro, iar pentru modelele Dacia Berlină sau 1310 fabricate înainte de 2004 taxa deja depăşeşte valoarea actuală a maşinii. Cele mai mari taxe ar fi plătite pentru maşinile cu motoare mari non-euro mai vechi de 14 ani, caz în care taxa urcă spre 30.000 de euro. Astfel, în majoritatea cazurilor maşinilor înmatriculate înainte de 2007 devine mai rentabilă casarea automobilului în vederea obţinerii unui tichet "Rabla".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO