Opinii

Clientii din Romania sunt conservatori

25.06.2009, 16:19 49

Misiunea private bankingului este aceea de a deveni un partener de incredere pentru clienti, existenti sau potentiali. Atunci cand ecuatia client educat - banca este egala cu incredere, curajul clientilor de a experimenta produse cu un grad de risc mai ridicat creste. Private bankingul a pasit timid pe piata din Romania in urma cu aproximativ 4 ani si se afla in continuare intr-o etapa de formare, clientii avand nevoie de timp pentru a intelege conceptele bancare care sunt propuse, precum si pentru a le absorbi si pentru a se simti confortabil cu ele. Ca o consecinta directa, clientul va dori sa-si diversifice plasamentele.

Profilul clientilor din Romania este preponderent conservator. Pe de alta parte, criza a avut in aceasta ecuatie un dublu rol, de motor si de frana.
Criza a ajutat piata de private banking, pentru ca banca a devenit o alternativa atractiva cu diverse posibilitati de investitii. Private bankingul este expertul obiectiv si de incredere care prezinta o gama variata de optiuni, cu diverse grade de risc, in functie de apetitul clientului.
Astazi clientii aflati la primele experimente pe piata bancara de lux au un comportament mai degraba precaut, alegand solutii simple de depozite la termen sau instrumente cu venit fix, iar cei mai informati se indreapta catre instrumente mai complexe.
Apetitul pentru risc s-a aflat constant pe un trend ascendent de la aparitia acestui tip de servicii si probabil ca ar fi crescut intr-un mod mai agresiv in absenta crizei financiare. Criza a atenuat apetitul pentru risc, a franat motoarele, insa trendul se pastreaza oricum, ca o consecinta directa a cunoasterii si intelegerii beneficiilor aduse de un serviciu de private banking. Acest trend se manifesta in intreaga regiune in special in acele tari unde private bankingul a aparut recent. Putem afirma ca a existat la un moment dat o aviditate investitionala, un apetit ridicat pentru experiment, fapt care a condus la dezvoltarea acestor piete si la aparitia de noi produse. Criza financiara mondiala a adaugat apoi un element nou - frica, iar frica a dus la prudenta.
Private bankingul romanesc, abia aparut pe piata, nu a fost afectat intr-o masura considerabila nici de aviditate, nici de prudenta care a urmat. Clientii din Romania s-au reorientat. Ei au invatat sa profite de volatilitatea cursului de schimb si sa investeasca in produse al caror randament depinde de aceasta volatilitate. Acestea sunt in general investitii pe termen scurt si au in vedere atat volatilitatea crescuta a perechii valutare in care se desfasoara investitia, cat si gradul de confort al clientului fata de ambele monede, tinand cont de riscul de conversie din moneda initiala in cea alternativa. O alta tendinta a fost aceea de a se orienta catre produse cu maturitati mai indepartate. Dobanzile fiind pe un trend descendent, clientii constientizeaza ca, daca opteaza momentan pentru maturitati mai indepartate, la termen, castigul este mai sigur si iti poti asigura o dobanda mai mare.
Indiferent de contextul economic o investitie sigura si profitabila o reprezinta un portofoliu diversificat, ceea ce presupune implicit o diversificare a riscului. Sintagma "diversificarea riscului" nu trebuie sa lipseasca din vocabularul investitorului. Printr-o combinatie de produse, de monede, prin diferitele maturitati alese, clientul poate prelua avantajele si poate minimiza riscurile. Evident, randamentul este direct proportional cu riscul, reteta fantastica cu risc zero este greu de asteptat. A profita de private banking la maxim presupune un comportament al clientului "ca la doctor" - cu cat clientul comunica mai mult si mai transparent cu bancherul personal, cu atat formula propusa va fi mai potrivita profilului clientului si va raspunde asteptarilor acestuia.
 
Marijana Vasilescu este head of affluent banking la RBS Bank Romania

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO