Opinii

Falimentul cotei unice

27.02.2006, 20:55 7

Reducerea abrupta, anul trecut, a impozitului pe venit, a fost o decizie gresita. Aceasta este concluzia la care a ajuns comisarul european pentru afaceri economice si financiare, Joaquin Almunia, in urma vizitei pe care a efectuat-o, la sfarsitul saptamanii trecute, in Romania. Almunia a analizat evolutia economiei romanesti in 2005, iar rezultatele obtinute de comisarul european reprezinta un puternic semnal de alarma pentru actualul Guvern. Cu doar cateva luni inainte de integrarea tarii in UE, un membru al Comisiei Europene reia ingrijorarile exprimate de expertii Fondului Monetar International cu privire la performantele economice ale Romaniei si la politicile publice implementate de Executiv.

In cadrul capitolului pentru economie, se contureaza astfel o componenta principala a Raportului din luna mai. Pe tot parcursul anului 2005, temerile exprimate de forurile internationale au avut la baza, in primul rand, efectele economice ale implementarii cotei unice. Pilonul filosofiei fiscale a Guvernului PNL-PD, "revolutionara" taxa de 16%, a produs mutatii negative semnificative in politica bugetara. Economic, Romania "evolueaza" pe dos: acum, cand are nevoie de venituri tot mai mari, ca sa poata face fata cheltuielilor mari ale integrarii, veniturile bugetare ale Romaniei scad constant. Saptamana trecuta, comisarul pentru afaceri economice si financiare a avertizat inca o data tara noastra: veniturile la buget sunt prea mici. In fapt, Romania inregistreaza cele mai mici venituri bugetare din Europa, raportat la PIB.

Dupa 5 ani de coborare semnificativa, rata inflatiei a avut in 2005 o perioada de stagnare relativa, iar deficitul balantei de comert exterior s-a apropiat de 10% din PIB. Executia bugetara nerealista si gestionarea deficitara a veniturilor la bugetul de stat creeaza ingrijorari tot mai mari fata de capacitatea Romaniei de a raspunde corespunzator obligatiilor pe care le va avea ca tara membra a Uniunii Europene.

Anul 2005 s-a incheiat cu venituri bugetare mai mici, ca pondere in PIB, decat in 2004. Ele se situeaza intre 29 si 30%, iar necesarul minim pentru un stat membru al UE este ca nivelul veniturile in PIB sa atinga cel putin 35%. Pentru ca bugetul statului sa joace un rol proactiv in procesul de dezinflatie, acesta trebuie sa fie echilibrat sau chiar sa inregistreze excedent.

Solutiile avansate cu putin timp in urma de misiunea FMI si reiterate de comisarul Almunia la sfarsitul saptamanii trecute sunt legate de majorarea obligatorie a TVA sau a cotei unice. Din punct de vedere politic, nici una nici alta nu sunt pe gustul guvernantilor. Premierul Tariceanu a anuntat deja ca este posibila majorarea taxelor privind proprietatea. Guvernul incearca sa armonizeze obiectivele politice cu cele economice prin avansarea unor solutii hibride si ineficiente - cum ar fi impozitul agri-

col -, dar veniturile la buget vor ramane la fel de mici, in timp ce consturile sociale vor escalada.

Guvernantii mai au la dispozitie doar cateva luni pentru a incerca sa identifice o pozitie comuna privind politica fiscal-bugetara din anii 2007-2008. Este necesar ca toate calculele politice sa fie lasate deoparte si sa fie cautate solutiile optime pentru a combate derapajele inregistrate in 2005. Cota unica de 16% este o greseala. Toata lumea o spune, iar guvernantii trebuie sa gaseasca vointa politica pentru a indrepta eroarea.

Fara o crestere semnificativa a veniturilor bugetare, toate planurile legate de mari proiecte de infrastructura, mediu, agricultura si dezvoltare rurala nu vor putea fi sustinute din lipsa banilor de la buget. Pilonul II de pensii si reducerea contributiei la asigurarilor sociale vor exercita o presiune considerabila asupra bugetului, incepand cu 2007. Guvernul nu va mai putea ignora multa vreme realitatea. Statul are nevoie de bani pentru reforma structurala a economiei nationale si pentru dezvoltarea societatii romanesti. Guvernantii trebuie sa renunte la amatorism si la experimente. Greselile lui 2005 nu pot fi corectate decat prin masuri eficiente si coerente din punct de vedere economic.

* Mihai Tanasescu este deputat PSD, fost ministru de finante (2000-2004)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO